ေရွးေဟာင္းယဥ္ေက်းမႈ အေမြအႏွစ္မ်ားရွိရာဆီသို႔
==================================
(ေျမာက္ဦးေရႊျမိဳ႕ေတာ္)
ဒီဇိုင္းမ်ဳိးေဆြသန္း
စစ္ေတြေလဆိပ္ကို ဆင္းမယ္လို႔ ဆိုတာနဲ့ ေလယာဥ္က ခ်က္ခ်င္းပဲ ခပ္ၾကမ္းၾကမ္းဆဲြခါရင္း ထိုးဆင္းတယ္။ ငံု႔ၾကည့္လိုက္ေတာ့ အျဖဴေရာင္ ပင္လယ္လိႈင္းၾကီးက ေက်ာက္ေတာင္ၾကီးကို ဗ်န္းခနဲ ေဆာင့္တိုးလိုက္တယ္။ ေျမၾကီးကို နင္းမိျပီဆိုေတာ့ ေခါင္း မေဖာ္နိုင္တဲ့ၾကားက ရမ္းခါလိုက္တဲ့ အုန္းပင္တန္းေတြ ယိမ္းႏြဲ႕တာ ျမင္လိုက္ရျပီးတာနဲ႔ ဖ်န္းခနဲ မိုးစက္ေတြက ေဆာင့္တိုးတာ ခံလိုက္ရတာပါပဲ။ အဲဒါ စစ္ေတြပါ။ ရခိုင္ျပည္နယ္ပါ။ ေဈးနားက ထမင္းဆိုင္မွာ ထမင္းစားျပီးေတာ့ ေရႊျမိဳ ႔ေတာ္ ေျမာက္ဦးကို ဘယ္လိုသြားရမယ္ဆိုတာ အနားမွာ ဆူညံေနေအာင္ အၾကံေပး ၾကေတာ့တယ္။ ဒါေပမဲ့ ရာသီဥတု ဆိုးေနလို့ ဘယ္သေဘၤာ၊
ဘယ္ ေမာ္ေတာ္မွ မထြက္ပါ။ ဘယ္ကား ဘယ္ယာဥ္မွ မထြက္တာရက္မ်ားစြာ ရိွပါျပီဆိုလို႔ ကားတစ္စင္း ခဲခဲယဥ္းယဥ္းနဲ့ ငွားရ ပါေတာ့တယ္။
မလာခင္ကတည္းက စိတ္မွာ စိုးမိုးလြန္းလွတဲ့ စကားေလး နွစ္လံုးတည္းနဲ့ အစီအစဥ္ေတြကို ဦးထားတဲ့ ေျမာက္ဦးကိုထြက္ခဲ့ပါျပီ။ ျမန္မာျပည္မွာ တံတားအမ်ားဆံုး လမ္းလို႔လဲမွတ္တမ္းတင္ခ်င္ပါတယ္။ သိပ္လွပတဲ့ ကစၧပနဒီျမစ္နဲ့ ကစၧပနဒီတံတားကို မိုးေတြ သည္းထန္ေနတဲ့ ၾကားကေန ျဖတ္သန္းပါတယ္။ ရာသီဥတု၊ ပတ္ဝန္းက်င္ ေတာေတာင္ ေရေျမ အားလံုးဟာ အရာရာ ေျပာင္းလဲသြားပါျပီ။ ပ်ာယာခတ္ေနတဲ့ လူေတြကို ျမင္ေနရာကေန ေအးခ်မ္းျငိမ္သက္တဲ့ လူေတြကို ျမင္ေတြ႕ရေတာ့ ေအးစိမ့္ေနတဲ့ မိုးစက္ေတြေအာက္မွာ ကြ်န္ေတာ္ပါ အရိွန္ေတြက် ျငိမ္သက္သြားပါျပီ။ တံတားအဝင္ ခ်ဥ္းကပ္လမ္းေဘးမွာ ေအးေအးသာသာ ႏွီးေခ်ာေနတဲ့ လင္မယားကို ျမင္ရမယ္။ တံတားဝင္ေၾကးကို ျဖည္းျဖည္းခ်င္း လမ္းေလွ်ာက္ျပီးသြားေပး ေနတာကို ျမင္ရမယ္။
တံတား အဝင္တန္းကို ခ်ည္ထားတဲ့ျကိုးကို ကိုင္ရင္း အေဝးကို ေငးကာ ေဆးလိပ္ဖြာေနတာကို ျမင္ရမယ္။ က်ယ္ျပန့္႔တဲ့ ဖက္ခေမာက္ၾကီးကို ေဆာင္းျပီး မိုးေရထဲမွာ ခါးေထာက္ရင္း ခင္ဗ်ားကို ေငးေနမယ္။ အဲဒါေတြကို ျမင္ေနရျပီ ဆိုမွေတာ့ ဘယ္အရာကို လ်င္ရဦးမွာလဲ၊ ဘယ္ကိစၥကို ျမန္ရဦးမွာလည္း ေအးေအး ေဆးေဆးေပါ့။
စိမ္းစိုေနရံုတင္မကပါဘူး၊ ရဲႊေနတဲ့ သစ္ပင္ေတြကို ေငးရင္း ေတာင္စဥ္ေတာင္တန္းေတြက ေဘးတစ္ဖက္တစ္ခ်က္မွာ ညိဳ ႔မိႈင္းလို႔၊ ေတာင္ အလတ္စားေလးေတြကလည္း ဟိုနားတစ္ပံု ဒီနားတစ္ပံု သဘာဝလို႔ထင္စရာမရိွ၊ တစ္ေယာက္ေယာက္ကမ်ား လက္နဲ႔ လာပံုထားသလားလို႔ ေတြးမိတယ္။ ေရေတြျပည့္ေနတဲ့ လမ္းေပၚမွာ ကားကလူးလိွမ့္ ေနတယ္။ ကိုးခြင္တိုင္းကလည္း အံု့မိႈင္းရီတဲ့ ဇာတ္ကို ကေနတယ္။ မိုးစက္ေတြကလည္း စကၠန့္မလပ္က်ဆင္း ေနတယ္။ သီခ်င္းလည္း နားမေထာင္ေလနဲ႔၊ စကားလည္း မေျပာေလနဲ့။ ေတြးပဲ ေတြးျပီး ေငးပဲ ေငးသြား ရေတာ့တယ္။
ပတ္ဝန္းက်င္က စြတ္စို ထိုင္းမိႈင္းေနေတာ့ အေတြးကလည္း အမ်ားၾကီး ျပန့္ထြက္မသြားပါဘူး။ တစ္မ်ဳိးတည္းပါပဲ။
မေရာက္ ဖူးေသးတဲ့ ေျမာက္ဦးကိုပဲ ေတြးမိတာပါ။ ေလာင္းၾကက္ျမိဳ႕ေဟာင္းကေန ေျပာင္းျပီး ၁၃၄ဝ-မွာ မင္းေစာမြန္တည္တဲ့ ေျမာက္ဦး၊ ရခိုင္တို႔ရဲ့ ယဥ္ေက်းမႈအေမြအနွစ္ေတြ အမ်ားၾကီး ခ်န္ထားခဲ့တဲ့ ေျမာက္ဦး၊ ဘေစာျဖဴဘုရင္(၁၄၅၉-၁၄၈၅)မွာ အင္အားေကာင္းလာျပီး ဘုရင္ မင္းဗာၾကီး (၁၅၃၁-၁၅၅၃) လက္ထက္မွာ ေရႊေရာင္ေတာက္ခဲ့ေသာ ျဖတ္ထံုးေတြ ခ်န္ခဲ့တဲ့ ေျမာက္ဦး ပညာရိွအမတ္ၾကီး မဟာပညာေက်ာ္ ေပၚထြန္းခဲ့တဲ့ ေျမာက္ဦး။ အေတြးတိုင္းမွာ ေျမာက္ဦး ေရေငြ႕ေတြကပ္ေနပါေတာ့တယ္။ ကားဆရာက ေျပာတယ္။ ေဟာဒါ ေက်ာက္ေတာ္မုနိ ျပန္မွပို႔ေပးမယ္။ ေရွ့ေတာင္ တစ္ေတာင္ေလာက္ေက်ာ္လို္က္ဦးမယ္။
ျပီးရင္ ထမင္းစားမယ္တဲ့။
ထမင္းဆိုင္ကလည္း ေအးေအးေဆးေဆးပဲ။ ဇြတ္ေရာ အတင္းေရာ မၾကိဳပါဘူး။ ေဖာ္ေရြလြန္းတယ္လို႔ေတာ့ ျပံဳးျပေနတဲ့ သြားၾကီးၾကီးေတြက သက္ေသခံေနတယ္။ ဘာမွမမွာေလနဲ့ ဒါပဲရိွတယ္။ ေတာဝက္သားနဲ့ ဟင္းရည္တစ္ခြက္။ ဘယ္အရာမဆို ေလာေလာ ေလာေလာ လုပ္တတ္တဲ့ ဓာတ္ပံုဝဏၰခြါနီးတစ္ေယာက္ တစ္လမ္းလံုး ျငိမ္ကုပ္လို့ ရခိုင္မိုးေရေတြေအာက္မွာ ပိျပားေနတယ္။ စကားမေျပာနိုင္ဘူး။ စားရမယ့္ဟင္းကို ျမင္ေတာ့မွ မ်က္လံုးၾကီးျပဴးလို႔ ျပန္ျပီးလႈပ္ရွားသြားတယ္။ ကြ်န္ေတာ့္ကိုေမးတယ္။ အစ္ကို ဒါဘာဟင္းရည္လဲတဲ့။ငါသိတယ္။ အဲဒါသစ္တိုသီး။ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ထဲမွာလည္းအဲဒီအသီးေတြ ရိွတယ္။ သူမခံစားနိုင္ဘူး။ လက္ၾကီးျဖန့္ျပျပီး ၾကက္ဥေၾကာ္ေလးမ်ားရမလားဆိုျပီး မွာစားေလရဲ့။
ကားျပန္ထြက္ေတာ့ဝဏၰေခြသြားျပီ။ ကြ်န္ေတာ္ကလမ္းေဘး ဝဲယာကရြာေတြမွာ သတၲုဳေရအိုးေတြေတြ႕လို႔ေမးေတာ့ ကားဆရာက ေျဖတယ္။ ဘဂၤလားနဲ႔နီးလို႔ ကုလားေတြသံုးတဲ့ ေရအိုးေတြသံုးတာတဲ့။
အေတြးထဲမွာေတာ့ အခုမွ ဘဂၤလားနဲ့ အဆက္အဆံရိွတာ မဟုတ္ပါ။ ေျခာက္ရာစု၊ ခုနစ္ရာစု ရွစ္ရာစုတုန္းက ေရးထိုးခဲ့တဲ့ ရခိုင္ ေက်ာက္စာေတြ အားလံုးကလည္း ေရွးေဟာင္း အိနၵိယ 'ဂုပၲ' လက္ေရးနဲ့ပဲ ေရးထိုးခဲ့ၾကတာ။ ေငြေၾကးအျဖစ္ သံုးစဲြခဲ့ၾကတဲ့ ဒဂၤါးေတြကလည္း အိနၵိယက ဆင္းသက္လာတာေတြ ေတြးရင္းနဲ့ သမိုင္းပညာရွင္ေတြ ေဖာ္ထုတ္ခဲ့ၾကတဲ့ ေရွးေဟာင္း
ရခိုင္ပညာရွင္ၾကီးမ်ားရဲ့ ေျခရာေတြကို ျပန္ျမင္ေယာင္လာမိပါတယ္။
ေရွးရခိုင္မင္းေတြဟာ 'ေယ ဓမၼာ ေဟတုပၸဘဝါ' ဂါထာ အေၾကာင္း အရာနဲ့ ေက်ာက္စာေတြ ခ်န္ထားရစ္ခဲ့တယ္။
ကိုယ့္အမည္နာမ ေရးထိုးျပီး နြားရုပ္၊ ခက္ရင္းပံု၊ ခရုပံု၊ သေျပခက္ ေတြနဲ့ ဒဂၤါးေတြ သြန္းလုပ္ သံုးစဲြျပီး ခ်န္ထားခဲ့ၾကတယ္။ ဘုရားပုထိုးေတြနဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈ အနုလက္ရာေတြ ခ်န္ထားခဲ့ၾက တယ္။ ေနွာင္းလူေတြကို သူတို့ဟာ ဗုဒၶသာသနာကို သက္ဝင္ ယံုၾကည္ခ်ီးပင့္ေၾကာင္း၊ ေပးကမ္းစြန့္ကဲ် အလွူအတန္းျမဲ လို့ အစြန္းကုန္ ရက္ေရာခဲ့ၾကေၾကာင္း တရားေစာင့္ေၾကာင္း၊ ဘုန္းသမၻာၾကီးၾကေၾကာင္း၊ ဥာဏ္ပညာ ထက္ျမက္ေၾကာင္း၊ ရာဇပရိယာယ္အရာမွ ာ လိမၼာၾကေၾကာင္း၊
သတၲဝါအေပါင္းရဲ့ ေက်းဇူးကို ေဆာင္ေၾကာင္း၊ ကုသိုလ္တည္းဟူေသာ ရတနာပန္းကို သီကံုးျပီးနတ္ျပည္သို႔ လားၾကေၾကာင္း
မ်ားကို ေက်ာက္ထက္ အကၡရာေတြနဲ့ ကြ်န္ေတာ္တို့ကို ေျပာၾကားခဲ့ၾကတယ္။
ေရေတြစီးေနတဲ့ ေက်ာက္လမ္းေပၚမွာ ကားဆရာက ယိမ္းထိုးလို့ ကားကို ေမာင္းေနရင္းက ဆရာတို့ ေျမာက္ဦးေရာက္ရင္ ဘယ္မွာတည္းမွာလဲ ေမးလာတယ္။ 'နဝရတ္မွာ တည္းမယ္သိလား၊ ေနာက္ေန့က်ရင္ ဘုရားေတြကို ခင္ဗ်ား လိုက္ပို့နိုင္မလား။ ျပန္ေမးေတာ့ သိတယ္။ ပို့ေပးမယ္။ 'ေစာမြန္ျပင္ျပဳမင္းဗာတည္ေက၊ ေရႊေျမာက္ဦး' လို႔ေျပာၾကတာပဲဗ်ာ ဆိုျပီး ကားဆရာကလည္း ေျမာက္ဦးသမိုင္းထဲကို ဝင္လာတယ္။ ဟုတ္ပါတယ္။ မလာခင္ဖတ္လာခဲ့တဲ့ စာအုပ္ တခ်ဳိ႕ထဲက ေျမာက္ဦးကလည္း ေစာမြန္ပဲ ျပင္ျပဳပါတယ္။ မင္းဗာပဲ တည္ပါတယ္။ ၁၄၃ဝ-မွာ မင္းေစာမြန္က စတင္ခဲ့၊ ေျမာက္ဦးျမိဳ႕ေတာ္ဟာ ရွစ္ေသာင္းဘုရားၾကီးကို တည္ခဲ့တဲ့ မင္းဗာၾကီးရဲ့ လက္ထက္မွာ ၾကီးက်ယ္ခမ္းနားခဲ့တယ္။
၁၇၈၄-မဟာသမတရာဇာ လက္ထက္ထိ နွစ္ေပါင္း ၃၅၄-နွစ္တိုင္ ေအာင္ ရခိုင္ရာဇဝင္ထဲမွာ တင့္တယ္ခဲ့တဲ့ ေျမာက္ဦးေရႊျမိဳ႕ေတာ္ ၾကီး ျဖစ္တယ္။ ၁၆၃ဝ-မွာ သီရိသုဓမၼရာဇာ လက္ထက္မွာ ေရာက္ခဲ့တဲ့ ေပၚတူဂီလူမို်း ဘုန္းၾကီး မန္နရစ္က ေျမာက္ဦးေရႊနန္းေတာ္ၾကီးနဲ့ ဘုရင္ သီရိသုဓမၼရဲ့ ရာဇဘိေသက အခမ္းအနားကို မွတ္တမ္းတင္ထားခဲ့ေသးတယ္။
သူ့မွတ္တမ္းထဲက ေျမာက္ဦး ဆိပ္ကမ္းထဲမွာ ဘဂၤလား။ ပဲခူး၊ ယိုးဒယား ကေမၻာဒီးယား၊ ဂ်ာဗားက သေဘၤာေတြ ဆိုက္ကပ္ေနတာ၊ ကုန္သည္ေတြ ကိ်တ္ကိ်တ္တိုး ေရာင္းခ်ေနတာ၊ အစိမ္းေရာင္၊ ခရမ္းေရာင္၊ ေရႊေရာင္ ပိုးဝတ္ရံုေတြနဲ့ ဘုရင့္ ျမင္းတပ္ၾကီး ခီ်သြားတာ၊ ဘုရင့္ကိုယ္ရံေတာ္ တပ္မွူးက အာရပ္ျမင္းလွလွ တစ္စီးနဲ့ ေရွ့ဆံုးက စီးသြားတာ။ ေရႊပိန္းခ်ထားတဲ့ မ်က္နွာၾကက္ေအာက္က စားေသာက္ပဲြက ေပ်ာ္ရႊင္ဖြယ္ရာေတြကို ေတြးရင္းနဲ့ ညေန(၆)နာရီမွာ မိုးသားတိမ္လိပ္ေတြေအာက္က ေတာင္စဥ္ေတာင္တန္းေတြၾကားမွာ မိုးေငြ႕ျမဴေငြ႕ ေတာင္ေငြ႕ေတြ အရစ္လိုက္ ယွက္သန္းျပီး ဖံုးအုပ္ထားတဲ့ ေျမာက္ဦးကို ေရာက္ပါတယ္။
အဲဒါ ရွစ္ေသာင္းဘုရားပဲလို႔ ကားဆရာ လက္ညိႈးညႊန္ျပမွ ျမင္ရတဲ့ ရွစ္ေသာင္းဘုရားက အဂၤေတ ျဖဴျဖဴေတြ မံထားတဲ့ ေျပာင္ေခ်ာေခ်ာၾကီး ျဖစ္ေနလို႔အံ့ၾသမႈေတြမဆံုးခင္မွာပဲ ကားဆရာက အထဲမွာ ရုပ္ၾကြေတြက အမ်ားၾကီးပဲဗ်၊ မိုးမ်ားလို့ ပ်က္စီးမွာ စိုးလို႔ဆိုမွပဲ ဘဝင္က်ေတာ့တယ္။ လမ္းတစ္ေလွ်ာက္ ျမင္ရတဲ့ ေစတီမည္းမည္းျကီးေတြကို ကားဆရာက လက္ညိွဳးထိုးျပီး မိတ္ဆက္ရင္း နဝရတ္ဟိုတယ္ မန္ေနဂ်ာက မနက္က်မွပဲ သြားၾကပါ။ ဂ်စ္ကားတစ္စီး စီစဥ္ေပးထားတယ္။ ဓာတ္ပံုဆရာေတြ ဒီဇိုင္းဆရာေတြဆိုေတာ့ လိုက္ျပဖို႔ ပန္းခီ်ဆရာတစ္ေယာက္က ကူညီမယ္ ေျပာထားပါတယ္လို့ ေျပာေပမယ့္ ဟိုတယ္ဝင္း အုတ္တံတိုင္းေဘးကေန ခ်က္ခ်င္းခ်က္ခ်င္း ေမွာင္ေမွာင္က်လာတဲ့ ေတာင္ကုန္းျမင့္ျမင့္ ေလးေတြအေပၚက အရိပ္မည္းမည္းနဲ့ ေစတီေတြကို ေအးစိမ့္ေနတဲ့ ရာသီဥတုေအာက္ကေန ေငးၾကည့္ေနမိေသးတယ္။
ေနာက္ေန့ မနက္လင္းေတာ့လည္း မိုးစက္ေတြက က်ဆင္းေနတာမရပ္ပါဘူး။ မန္ေနဂ်ာက ရခိုင္ပန္းခီ်ဆရာ ဦးေရႊေမာင္သာနဲ့ မိတ္ဆက္ေပးတယ္။ အလြန္တရာ သေဘာေကာင္းတယ္။ အလြန္တရာ ေဖာ္ေရႊမယ္၊ အလြန္တရာ ကူညီမယ္ဆိုတာ လက္သြားတဲ့ အျပံုးတစ္ခ်က္မွာပဲ ျမင္ရပါျပီ၊ ရခိုင္ လူမို်းမ်ားရဲ့ ဂုဏ္ယူဖြယ္ရာေတြအားလံုးကိုု ဒီပန္းခီ်ဆရာ တစ္ေယာက္တည္းနဲ့ပဲ ကိုယ္စားျပဳနိုင္ပါျပီ။ အခိ်န္အနည္းငယ္နဲ့ ဘုရားေတြ အမ်ားၾကီးေရာက္ေအာင္၊ အဖိုးတန္တဲ့ လမ္းေၾကာင္းကို ဆဲြသြားပါျပီ။ မိုးေတြရြာတာ မရပ္ဘူးတဲ့။ ဆက္ျပီးေတာ့လည္း ရြာေနဦးမွာပဲတဲ့။
အေရွ့အေနာက္ ေတာင္ေျမာက္ မမွတ္မိနိုင္ပါဘူး။ မ်က္စိကလည္း လည္မွာပါပဲ၊ ေနကလည္း မထြက္ဘူး။ ဘယ္ဘုရားမွာ မေရာက္ခင္ စိမ္းစိုျပီး အိေနတဲ့ ဓနိေတာၾကီးကို ေတြ့တယ္။ မိုးစက္ေတြကို အန္တုျပီး ေထာင္ေနတဲ့ အရြက္ေတြက မာန္မခ်တာ ဒီသစ္ပင္ပဲရိွတယ္။ ကြ်န္ေတာ္နဲ့ ဝဏၰ မေနနိုင္ဘူး။ ကားေပၚက အတင္းဆင္းတယ္။ ေခါင္းမွာ ပဝါေတြ စီးလို့ မိုးကာအကၤီ်ေတြျခံဳျပီး ထီးကတစ္ဖက္ ကင္မရာကတစ္ဖက္၊ ကိုးရိုးကားယားျဖစ္ေနတဲ့ ကြ်န္ေတာ္တို့ နွစ္ေယာက္ကိုၾကည့္ျပီး ပန္းခီ်ဆရာက ျပံဳးတယ္။ ဓနိေတာေရွ့က ရံႊ့ညြန္ၾကီးထဲမွာ ဝဏၰခြာနီး နစ္သြားေတာ့ ေျခေထာက္ကို ဆဲြထုတ္တယ္။ ဖိနပ္ေတာ့ ျပန္ပါမလာေတာ့ဘူး။ ပန္းခီ်ဆရာ ခြက္ထိုးခြက္လန္ ရယ္ေတာ့တယ္။ အဲဒါ ဝဏၰခြာနီး အစစ္ပဲဗ်လို့ ေျပာလိုက္တယ္။
ပထမဆံုး ေရာက္တဲ့ ဘုရားက သက်မာရ္ေအာင္ေစတီ၊ မည္းနက္တဲ့ ေျမၾကီးမာမာေပၚမွာ မိုးေရေတြက ဟိုတစ္စ ဒီတစ္စ စီးဆင္းေနတယ္။ အေရွ့ေကာင္းကင္ဆီမွာေတာ့ တိမ္စိုင္တိမ္လိပ္ေတြ ေနာက္မွာ ျပာေနတဲ့ ေကာင္းကင္ျကီးလည္းရိွတယ္။ အဲဒီေနာက္ခံမွာ မိုးေကာင္းကင္ထဲကို ေဖာက္ထြက္ေတာ့မယ့္ ေလးကိုင္းသဏၭာန္နဲ့ ေစတီကို အရံေစတီ တစ္ဆယ့္နွစ္ဆူက တံတိုင္းေလးဖက္မွာ ရံျပီးေတာ့ ၁၆၃ဝ-မွာ သီရိသုဓမၼရာဇာ တည္ထားခဲ့တယ္လို့ အဆိုရိွတယ္။ အဲဒီမင္းရဲ့ လက္ထက္မွာ ေပၚတူဂီ ဘုန္းၾကီး မန္နရစ္ေရာက္ခဲ့တာေပါ့။
ဝဏၰက ဓာတ္ပံုရိုက္တယ္။ ကင္မရာထုတ္လိုက္တာနဲ့ ေရေငြ့ေတြက ျဖန္းခနဲ မွန္ဘီလူးကိုလာကပ္တယ္။ ရိုက္လို႔မရဘူးဆိုျပီး ကင္မရာကို ျပန္သိမ္းတယ္။ ကြ်န္ေတာ္က အကၤီ်နဲ့ မွန္ဘီလူးကို အားပါးတရ ပြတ္ျပီးရိုက္တယ္။ ဘာမွ ေပၚမွာ မဟုတ္ဘူးအစ္ကိုလို႔ စိတ္ပ်က္လက္ပ်က္ေျပာတယ္။ ေအးမည္းမည္းၾကီးေပၚရင္ ေတာ္ျပီဆိုျပီး ရိုက္တာပဲ၊ အခုေတာ့လည္း အဲဒီလို နားမလည္ဘဲ မရိုက္တတ္လည္းပဲ ပံုေတြက အရသာရိွတတ္ေလသလားေတာ့ မေျပာတတ္ပါ။ ဘုရားအဝင္ မ်က္နွာခ်င္းဆိုင္ ကုန္းျမင့္ျမင့္ေလးေပၚကေန တက္ျပီး တစ္ပံုထပ္ရိုက္တယ္။ ျပီးေတာ့ ပီစိဘုရား၊ အုတ္ကုန္းေပၚတက္ၾကတယ္။ နည္းနည္းျမင့္တဲ့ေနရာမို႔ ေျမာက္ဦးျမိဳ႕ေပၚကို မိုးေတြရြာေနတာ ျမင္ရတယ္ေပါ့။ ခေမာက္ေတြ ေဆာင္းျပီးေတာ့ ပန္းရံေတြအုတ္ဆင့္ေနတာ ေတြ႕ရမယ္။ ပန္းခီ်ဆရာနဲ့ ရခိုင္လိုေတြ နႈတ္ဆက္တာ ၾကားရမယ္။
ကိုးေသာင္းပုထိုးေတာ္ၾကီးကေတာ့ သွ်စ္ေသာင္းဘုရားတည္ခဲ့တဲ့ မင္းဗာၾကီးရဲ့သား ဘုရင္မင္းတိကၡာက တည္ခဲ့တယ္။
အေဖထက္ သာေအာင္ ကိုးေသာင္းတည္ထားမယ္ဆိုျပီး ဆက္ရွင္းေနတဲ့ ပန္းခီ်ဆရာ စကားမဆံုးပါဘူး။ လိႈဏ္ပတ္လမ္းထဲကို ေျပးအဝင္မွာ 'ဗိုင္း'ခနဲ ေျခေခ်ာ္ျပီး လဲေတာ့တာပဲ။
ခံ်ဳနြယ္ေတြက ေရညိွေတြေျကာင့္ စိမ္းညို့ေနတဲ့ နံရံေတြေပၚ တဲြက်ေနတယ္။ ကပ္ပါးပင္ေတြ ခ်ဳံနြယ္ေတြရဲ့ ေအာက္မွာ တစ္ျခမ္းေဖာင္း ရုပ္ပြားေတာ္က ေလးေထာင့္ကြက္ေလးေတြထဲမွာ အစီအရီ၊ ေရညိွခံ်ဳနြယ္ ေက်ာက္နံရံေရွ့မွာေတာ့ မည္းေမွာင္စိမ္းညို့တဲ့ ေက်ာက္သား ရုပ္ပြားေတာ္ၾကီးေတြက ထူထူေထြးေထြး၊ ရင္ဘတ္ေမာက္ေမာက္၊ နားၾကီးၾကီး၊ မ်က္ခံုးမ်က္လံုးနွာတံ ေပၚေပၚနဲ႔ ရခိုင္တို့ရဲ့ အားရိွလွတဲ့ ေက်ာက္ဆစ္ လက္ရာေတြကို ေဖာ္ျပေနတယ္။
ကပ္ပါးပင္ေတြ ေပါက္ေနတဲ့ အလယ္လမ္းမွာေတာ့ လူသြား လမ္းေလး ေရးေရးရိွတယ္။ နွစ္လွမ္းကို ေျခတစ္ခါေခ်ာ္မယ္၊ ေကာင္းကင္က ဟင္းလင္းပြင့္။ မိုးစက္ေတြက တိုက္ရိုက္က်ဆင္း ေနတယ္။ မရိုက္တတ္တဲ့ ကြ်န္ေတာ္က ကင္မရာ ထုတ္ခိ်န္ေတာ့ ရိုက္တတ္တဲ့ နားလည္တဲ့ ဓာတ္ပံုဆရာ ဝဏၰကေမးတယ္။ အစ္ကို ရိုက္လို့မရဘူး။ အပါခ်ာလည္းမေကာင္းဘူး။ လိုက္တင္လည္းမရိွဘူး၊ အန္ဒါျဖစ္ေနတယ္။ သူေျပာလည္း မရေတာ့ပါ၊ ရုပ္ပြားေတာ္ျကီးေတြက သိပ္ဆဲြေဆာင္တယ္။ ကင္မရာခိ်န္တဲ့အခ်ိန္မွာပဲ ရုပ္ပြားေတာ္ျကီးေတြက ဒီပံုကို ရိုက္ေစလို့ပဲ တန္ခိုးျပလိုက္ေလသလား။ ရုတ္ျခည္း မိုးရြာေနတဲ့ တိမ္တိုက္ေတြထဲက ေနတစ္ခ်က္ပြင့္လာတယ္။ အဲဒီအခိ်န္မွာပဲ ေမွာင္ေနတဲ့ လိွဳဏ္ပတ္လမ္းထဲက အစိမ္းေရာင္နံရံေတြေရွ႕က အမည္းေရာင္ ရုပ္ပြားၾကီးေတြ ေပၚကို ျဖာက်ေနတဲ့ အဝါေရာင္အလင္းေလးရလိုက္တယ္။ ေျမာက္ဦးေရႊျမိဳ႔ေတာ္ၾကီးနဲ့ ပတ္သက္လို့ တစ္သက္လံုး အမွတ္ရေနေတာ့မယ့္ဓာတ္ပံုေလး ျဖစ္ခဲ့တယ္။
ကိုဝဏၰတစ္ေယာက္လည္း ကံေကာင္းတယ္ေဟ့ ေအာ္ျပီး ကင္မရာနဲ့ အျမန္ရိုက္လိုက္နိုင္ပါတယ္။ လိုက္ပို့ေပးတဲ့ ပန္းခီ်ဆရာကလည္း ေက်နပ္ေပ်ာ္ရႊင္ေနတယ္။ ျပီးေတာ့မွေရွးေဟာင္း သုေတသနရံုးက ထိန္းသိမ္းထားျပီျဖစ္တဲ့ အမိုးအကာေအာက္က
ရုပ္ပြားၾကီး ေတြဆီ ေခၚသြားတယ္။
မေရာက္လို႔မျဖစ္တဲ့ ေျမာက္ဦးျပတိုက္ေတာ့ နန္းေတာ္ကုန္းရဲ့ ေဘးမွာရိွတယ္။ ေျမာက္ဦးနန္းေတာ္ၾကီးရဲ့ ရတနာခန္းမေဆာင္ရိွခဲ့တဲ့ ေနရာမွာ ေရွးေဟာင္း သုေတသန ျပတိုက္ကို ေဆာက္ထားတယ္လို့ ဆိုၾကတယ္။ ေပၚတူဂီဘုန္းၾကီး မန္နရိစ္ရဲ့ မွတ္တမ္းအရ ရတနာေဆာင္ နံရံေတြက ေရႊျပားေတြ၊ မ်က္နွာျကက္တစ္ခုလံုးမွာ ေရႊဗူးနြယ္ပင္တစ္ပင္ကို ခန္းလံုးျပည့္ ျပဳလုပ္ထားတယ္။ ေရႊဗူးသီးၾကီးမ်ား တစ္ရာေက်ာ္လည္း သီးထားတယ္။ အဖိုးတန္ေက်ာက္မ်ား၊ ရတနာေတြ စီခ်ယ္ထားတဲ့ လူရြယ္တမွ် ေရႊရုပ္တုၾကီး ခုနစ္ရုပ္လည္း ရိွတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ အခုေရာ ေရွးေဟာင္းျပတိုက္ကလည္း ရတနာခန္းမၾကီးပဲမဟုတ္လား။ ရခိုင္ျပည္နယ္အတြင္းက ယဥ္ေက်းမွဳ အနုပညာလက္ရာေတြကို စုေဆာင္းျပီး ျပသထားတယ္။
နန္းေတာ္ကုန္းေပၚကို တက္ျပီးေတာ့ သစ္ပင္ေတြ အုပ္ဆိုင္းေနတဲ့ ဝန္းက်င္ကို ၾကည့္တယ္။ အရင္တုန္းက ဒီေနရာမွာ နန္းေတာ္ရဲ့ အတြင္းခန္းေတြကို နံ့သာျဖဴ၊ နံံ့သာနီ၊ ကရမက္ သစ္သားေတြနဲ့ လုပ္ထားတယ္တဲ့။ အခုေရာ အဲဒီအေမႊးရနံ့ေတြ ရတုန္းပဲလား။
ရွင္ေတေဇာသာရ ကိုယ္ေတာ္ျမတ္ၾကီး ရခိုင္ကို ေရာက္တုန္းက ျမင္ခဲ့တဲ့ 'ခ်ဳပ္ညရီတြင္ျဖဳတ္ခ်ည္းျမင္သည္သွ်င္သာရခိုင္တန္ေဆာင္ေလာ'
ဆိုတဲ့ ရခိုင္မင္းသမီးေလးကေရာ ဘယ္နားမွာ ေနခဲ့တာလဲ။ အဲဒီလို ထီးၾကီးေဆာင္းျပီး ေတြးေနတဲ့ ကြ်န္ေတာ့္ကို ဓာတ္ပံုဆရာက လွမ္းျပီး ဓာတ္ပံုရိုက္မွပဲအေတြးစက ျပတ္ေတာ့တယ္။
ေလွကားထစ္မ်ားစြာ တက္ရတဲ့ ဗႏၵဳလေက်ာင္းကို ေရာက္ေတာ့ အဂၤလိပ္လက္ေအာက္ေရာက္တုန္းက အဂၤေတမံျပီး ဝွက္ထားခဲ့တဲ့ ေျကးဆင္းတုေတာ္ျကီး စနၵာမုနိကို အရင္ဖူးေျမာ္ရမယ္။ ဗႏၶဳလေက်ာင္းပၚေရာက္လို့ ဆရာေတာ္ကို ဝတ္ခ်ျပီးရင္ေတာ့ သကၤန္းစုတ္ေတြနဲ့ ဖံုထားတဲ့ သံမဏိဗီရိုၾကီးထဲက ရခိုုင္ ေၾကးသြန္းလက္ရာ စံုလင္စြာနဲ့ ေၾကးရုပ္ေတြကို ဓာတ္ပံုရိုက္ခြင့္ရပါတယ္။
ဘုရင္မင္းဗာၾကီးရဲ့ သွ်စ္ေသာင္း ပုထိုးေတာ္ၾကီးကိုေတာ့ တရုတ္စကားပန္းေတြ ေဖြးေဖြးလႈပ္ပြင့္ေနတဲ့ တန္ေဆာင္းအတိုင္း တက္ခဲ့တယ္။ ပုထိုးေတာ္ၾကီးထဲ မဝင္ခင္မွာ နာမည္ၾကီးလွတဲ့ အာနနၵစျနၵ ေက်ာက္စာတိုင္ကို ေတြ႔ရမယ္ေပါ့။ ေအဒီ ေျခာက္ရာစုေလာက္ကေန လက္ေရးအမ်ဳိးမ်ဳိးနဲ႔ ဆယ္ရာစုေလာက္ထိ ဆင့္ဆင့္ျပီးထိုးခဲ့တဲ့ ဆင့္ထိုးေက်ာက္စာတိုင္မွာ အိနိၵယေျမာက္ပိုင္းသံုး ေရွးက်တဲ့ အကၡရာ ေတြကို ေတြ႕ရယ္။ ရခိုင္မင္းဆက္စာရင္းကို ေတြ႔ရတယ္လို့ အဆိုရိွတယ္။ ရွစ္ေသာင္းပုထိုးေတာ္ၾကီးကို အလွူေငြထည့္ျပီးရင္ေတာ့ ဘုရားေဂါပက လူၾကီးတစ္ဦးကဖန္ေခ်ာင္းေတြထြန္းေပးလိုက္တယ္။
မင္းဗာၾကီးလက္ထက္ ဗုဒၶဂါယာက ပင့္လာတဲ့ ဓာတ္ေတာ္ေပါင္း ရွစ္ေသာင္းကို ဌာပနာထားတယ္လို့ ဆိုပါတယ္။
အတြင္းဘက္ လိုဏ္ပတ္လမ္းမွာ ေက်ာက္ဆစ္လက္ရာေတြနဲ့ ဘုရားျဖစ္ေတာ္စဥ္မ်ား ဆင္ခင္းသဘင္၊ ျမင္းခင္းသဘင္၊ သိၾကား၊ ျဗဟၼာ၊ ဂုမၻာန္၊ ယကၡ၊ ဘီလူးရုပ္မ်ားနဲ့အတူ ဝသုနၵရီ၊ ဝသုနၵရာရုပ္မ်ား ထုဆစ္ထားတယ္။ ပန္းခီ်ဆရာက ေဟာဒါ ဘုရင္းမင္းဗာၾကီးနဲ့ မိဘုရားရုပ္တုလို့ လက္ညိွုးထိုးတယ္။ ရုပ္ထုေတြမွာ ေဆးေရာင္စံု ေၾကြရည္သုတ္တို့ကစြန္းထင္း က်န္ရစ္တုန္းပဲ ရိွေသးတယ္။ ပုထိုးေတာ္ျကီးအျပင္ဘက္ ပရဝုဏ္မွာေတာ့ အရံေစတီ ၂၆-ဆူရဲ့ တစ္ဆူစီၾကားမွာ ေက်ာက္ဆစ္ ရုပ္တုေတြ ထည့္သြင္းထားတယ္။ ဒူးေလးေကြးျပီး ျပံဳးေနတဲ့ ရခိုင္မင္းသားေလးရဲ့ ပံုကို ဓာတ္ပံုရိုက္ယူခဲ့တယ္။ သူကေရာ ဘယ္သူလဲ၊ ဒီပုထိုးေတာ္ျကီးကို တည္တဲ့ ပန္းရံဆရာေတြကို အမွူးျပဳတဲ့ ရွင္ငယ္ဆရာ ဦးျမဝါဆိုသူမ်ားလားလို့ ေတြးမိတယ္။
ေျမာက္ဘက္လို့ ထင္ရတဲ့ အရပ္က ထုကၠန့္သိမ္ဆီကို လွမ္းေငးေတာ့ ေဂါပကလူၾကီးက သြားမယ္ဆိုရင္ ဒီကေန ဖန္ေခ်ာင္းမီး လွမ္းထြန္းေပးလိုက္မယ္ဆိုလို႔ ထုကၠန့္သိမ္ဆီကို လာခဲ့တယ္။ လမ္းေဘး ေရအိုင္ထဲမွာ ေဆာ့ကစားေနၾကတဲ့ ကေလးငယ္ေတြက ရခိုင္လို လွမ္းျပီး နႈတ္ဆက္တယ္။ ေဟးလို့ပဲ ျပန္ေအာ္နိုင္တာေပါ့။
ေက်ာက္သားခံုၾကီးေပၚမွာ ထူပါရံုေစတီၾကီးက ရဟန္းေတာ္ေတြ သံုးရတဲ့ ေရစစ္ခြက္ကို ေမွာက္ထားသလို တည္ထားတယ္လို႔ ပဲ ျမင္မိတယ္။ လိုဏ္ထဲမွာ လက္ယာရစ္ ခရုပတ္ပံု လိုင္ပတ္လမ္းနွစ္ခုရိွတယ္။ လမ္းအဆံုးမွာ ဂနၶကုဋီတိုက္ ေမွာင္ေမွာင္
အခန္းတစ္ခု ရိွတယ္။ လိႈဏ္ပတ္လမ္း အဝင္က အေစာင့္ရုပ္နွစ္ရုပ္ကို တစ္ျခမ္းေဖာင္း ေက်ာက္ဆစ္ထားတယ္။
လိုဏ္ပတ္လမ္းနံ့ရံ တစ္ေလွ်ာက္မွာ ေက်ာက္ဆင္းတုေတတာ္ေတြ တည္ထားတာယ္။ ဆင္းတုေတာ္ေတြကို ေဘးတစ္ဖက္
တစ္ခ်က္စီကေနပူေဇာ္ေနတဲ့ ရခိုင္သူတို႔ရဲ့ ဝတ္စားဆင္ယင္မႈက တစ္ဆယ့္ေျခာက္ရာစု ေျမာက္ဦးေခတ္ ရခိုင္သူရခိုင္သားတို႔ရဲ့ ဖက္ရွင္ေပါ့။ အဲဒီ ရခိုင္သူ ေက်ာက္ဆစ္ရုပ္ေတြ့ရဲ့ ဆံထံုးေတြက တစ္မို်းစီ၊ အဲဒီကပဲ ရခိုင္ဆံထံုးထံုးနည္း ၃၂-နည္းဆိုတာ ေပါက္ဖြားလာခဲ့တာပါ။ ဓာတ္ပံုရိုက္ေနတဲ့ ဝဏၰခြာနီးကို ေဟ့ ဆီမီးခြက္ေလးေတြ ထြန္းျပီး ရခိုင္ ဘုရားကန္ေတာ့ သီခ်င္းတစ္ပုဒ္ေလာက္ မရိုက္ခ်င္ဘူးလား လွမ္းေမးေတာ့ ရုပ္တုပံုတစ္ခုအတိုင္း ဝဏၰက ေကြးေကြးေကာက္ေကာက္လုပ္ျပေနတယ္။
ပုထိုးေတာ္ၾကီးအျပင္ကို ထြက္လိုက္ေတာ့လည္း အထဲကို ျပန္ဝင္ခ်င္ေနတယ္။ ဘယ္အရာက ဆဲြေဆာင္တာလည္း။
ဘယ္အရာက ညိွု့ယူတာလည္း။ ဘုရင္ၾကီးရဲ့ မိသားစု တရားနာတယ္လို့ဆိုတဲ့ ခပ္ေမွာင္ေမွာင္ခန္းမေဆာင္ကလား။
လံုျခံဳမႈ ေပးစြမ္းနိုင္တယ္လို႔ ခံစားရတဲ့ ခရုေခြလိႈဏ္ပတ္လမ္းကလား။ ၾကာပန္းေတြ ကိုင္ထားတဲ့ရခိုင္သူရုပ္တုေတြကလား၊ ေနာက္တစ္ေခါက္လာရင္ ဒီကိုအရင္ဝင္မယ္လို့ အျငိွဳးထားခဲ့တဲ့ ထုကၠန့႔သိမ္ပုထိုးၾကီးကေတာ့ မိုးသားခဲေရာင္ တိမ္လိပ္ေတြရဲ့ ေအာက္မွာ ဣေျနၵျကီးမားစြာက်န္ခဲ့တယ္။
ေမွာင္ေသာမည္းေသာ၊ ထူေသာေထြးေသာ၊ စိမ္းေသာညိဳ႕ေသာ ပုထိုးေတာ္ၾကီးေတြဟာ ေခတ္မ်ားစြာကို ျဖတ္သန္းရင္း
ဘယ္သူေတြ ဘယ္လိုလာလာ၊ ဘယ္သူေတြဘယ္လိုမွတ္တမ္းတင္တင္ ေဟာဒီလို ခဲသားတိမ္လိပ္ေတြေအာက္မွာ ဒီတိုင္းပဲ ဣေျနၵၾကီးမားစြာ က်န္ရစ္ဦးမယ္။ ရုပ္ရွင္ျပကြက္ေတြကို အျမန္ရစ္ၾကည့္လိုက္ပါ။ အဲဒီခဲသားတိမ္လိပ္ေတြ အျမန္ေရႊ့လ်ားေနတာရဲ့ ေအာက္မွာ ပုထိုးေတာ္ၾကီးေတြကေတာ့ ျငိမ္သက္စြာနဲ့ပဲ ရိွေနသလိုပဲေပါ့။
ရာသီဥတုေတြသာ ေျပာင္းသြားမယ္။ ေျမာက္ဦးေရႊျမို့ေတာ္ ျကီးရဲ့ သက္ေသခံ ပုထိုးေတာ္ၾကီးေတြကေတာ့ အရင္ကလည္း ျဖတ္ခဲ့ျပီ၊ အခုလည္း ျဖတ္ေနျပီ၊ ေနာင္လည္းပဲ ေခတ္အဆက္ဆက္ကို ျဖတ္သန္းေနဦးမည္ပဲေပါ့။ အထူးသျဖင့္ေတာ့ မိုးမ်ားတဲ့ အရပ္မို႔ အဆက္မျပတ္ က်ဆင္းတဲ့ မိုးေရစက္ေတြရဲ့ဒဏ္ကို အန္တုရင္း ေပၚလာသမွ် တီထြင္ထားၾကသမွ် ေခတ္ေပၚပစၥည္းေတြနဲ့ မွတ္တမ္းတင္တာေတြကို ခံယူရင္း ေရႊျမို့ေတာ္ေျမာက္ဦးရဲ့ အေၾကာင္းကို တိတ္ဆိတ္ျငိမ္သက္စြာနဲ့ ဣေျနၵရရ ေျပာျပေနၾကဦးမွာပါ။
စစ္ေတြျပန္ရမွာမို႔ ေပ်ာ္ေနတဲ့ ကားဆရာရဲ့ ေခၚေဆာင္ရာကို ေနာက္ခန္းကထိုင္ေနတဲ့ ကိုဝဏၰက လြမ္းဆြတ္ဝမ္းနည္းတဲ့
မ်က္နွာနဲ့ ပန္းခီ်ဆရာကို နႈတ္ဆက္တယ္။ နဝရတ္ဟိုတယ္ကို နႈတ္ဆက္တယ္၊ ေျမာက္ဦးေရႊျမိဳ႔ေတာ္ၾကီးကို နႈတ္ဆက္တယ္။ ကြ်န္ေတာ္တို႔ နွစ္ေယာက္သား ေခါင္းေတြက ေနာက္ကိုပဲ လည္လို႔၊ စိတ္ေတြက ေနာက္မွာပဲ ေဝ့ဝဲလို့၊ ဒီတစ္ခါေတာ့ နွစ္ေယာက္စလံုး ကားေနာက္ခန္းမွာ ေခြလို႔လိုက္ပါလာၾကတယ္။ေတာင္စဥ္ေတာင္တန္းေတြကို ျဖတ္သန္းမယ့္ လမ္းမွာ ေတာဝက္သားနဲ့ ထမင္းစားမယ္။ သစ္တိုသီး ဟင္းရည္ေသာက္မယ္ေပါ့။
အျပန္ခရီးမွာမွ ကားဆရာသင္ေပးထားတဲ့အတိုင္း ရခိုင္အမို်းသားကို ေတြ႕ရင္ ကိုေရွေရ၊ ရခိုင္အမ်ဳိးသမီးကို ေတြ႕ရင္ မေရွေရလို႔ ထထျပီး ေအာ္ျကတယ္။ ဝဏၰခြာနီးက တစ္ေၾကာင္းပိုသင္ထားတယ္။ သူ့အသံ ျပဲၾကီးနဲ႔
'အရွရိုက္မွာ အပရုိက္မရိွပါဘူးဗ်ဳိ႕ လို႔ ေအာ္လိုက္တဲ့ အသံက ေတာင္တန္းေတြထဲကို ပံ့်နံွ႔စိမ့္ဝင္သြားေတာ့တယ္။
လမ္းေဘးက ေကာက္စိုက္သမေတြက ခပ္ေလးေလး ေငးၾကည့္ၾကတယ္၊ ကြ်န္ေတာ္တို႔ကမိုးေရေတြထဲကို တိုးဝင္ခဲ့ၾကေတာ့တယ္။ ။
ဒီဇိုင္းမ်ုိးေဆြသန္း
၁၊ဇန္နဝါရီ၊၂ဝဝ၅
No comments:
Post a Comment