ခ်င္းတြင္းျမစ္ကမ္းေပၚက ၿမိဳ႕မံုရြာ
==============================
ခ်င္းတြင္းျမစ္ကမ္းေပၚက မံုရြာဆိုတဲ့ၿမိဳ႕ဟာ ပူေႏြးတဲ့ေနေရာင္ျခည္ေတြ
ျဖာက်ေနတဲ့ၿမိဳ႕၊ ခ်င္းတြင္း ျမစ္ကို အမိအရပိုင္ဆိုင္ထားတဲ့ၿမိဳ႕၊
ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ သမိုင္း ပံုအဆက္ဆက္နဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈအႏုပညာေတြကို ငံုထား
တဲ့ၿမိဳ႕၊ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ နယ္နိ မိတ္အစြန္အဖ်ားတခ်ဳိ႕ရဲ႕ စီးပြားေရးကို
လက္မွာဆုပ္ကိုင္ထားတဲ့ၿမိဳ႕၊ လြတ္လပ္ပြင့္ လင္းၿပီး ေျခခင္းလက္ခင္းေတြ
အၿမဲသာေနတဲ့ၿမိဳ႕လို႔ပဲ ေျပာရေတာ့မယ္။ေရွးေဟာင္းမွတ္တမ္းေတြ၊ ႏိုင္ငံတကာေရွးေဟာင္း ပထ၀ီက်မ္းေတြမွာပဲ ျမင္ ေတြ႕ေနရတဲ့ မံုရြာၿမိဳ႕ဟာ (၄)ရာစုေလာက္က ေရးခဲ့ၿပီး ကမၻာ့ပညာရွင္ေတြက ပါရဂူ ေျမာက္တဲ့က်မ္း ျဖစ္ေပတယ္လို႔ မွတ္ခ်က္ေပးခဲ့ၾကတဲ့ ေပလီယိုရဲ႕က်မ္းထဲမွာ မိေနာ့ ျမစ္လို႔ေခၚခဲ့တဲ့ ခ်င္းတြင္းျမစ္ကမ္း မံုရြာက ဒီေနရာကို သစ္တပ္ရွိတဲ့ၿမိဳ႕လို႔ မွတ္တမ္း တင္ထားတာကို ေတြ႕ေနရပါၿပီ။ အဲဒီလို သမိုင္းပံုအဆက္ဆက္ျဖတ္သန္းခဲ့တဲ့ မံုရြာၿမိဳ႕ ဟာ ယဥ္ေက်းမႈ အားေကာင္းခဲ့ၿပီး သူ႔ပံု သူ႔ပန္းနဲ႔ လွပေနတာကို ဒီေန႔ျမင္ေတြ႕ေနရ ပါၿပီ။
ပထ၀ီပံုစံအရ မံုရြာဟာ ရခိုင္႐ိုးမအရိပ္ေၾကာင့္ မိုးပါးေပမယ့္ ရြာခြင့္ရသေလာက္ မိုးေတြက မံုရြာကို ေတာ့ ရြာခ်ေပးတယ္။ ခ်င္းတြင္းျမစ္ကမ္းေပၚကၿမိဳ႕ဆိုေတာ့ ေရဓာတ္ ကအျပည့္ရွိေနတယ္။ ဒီေတာ့လည္း သမ မွ်တတဲ့ ရာသီဥတုေလးေတြက အလုပ္နား ခ်ိန္ေရာက္တဲ့ ေျခခင္းလက္ခင္းသာတဲ့ ညေနခင္းေလးေတြနဲ႔ မံုရြာၿမိဳ႕ ဟာ စည္ကား လွပေနခဲ့တာ အၿမဲတမ္းလို႔ပဲဆိုပါေတာ့။
မနက္ခင္းတိုင္းဟာ ျဖာက်ေနတဲ့ ေနရာင္ျခည္ေတြနဲ႔ေပါ့။ မံုရြာၿမိဳ႕သူၿမိဳ႕သား ေတြဟာ ေန႔ခင္းမွာ အျခား ၿမိဳ႕ေတြထက္ နည္းနည္းေလးပိုၿပီးပူေပမယ့္၊ နံနက္ခင္း အႏိုး အထမွာ အျခားၿမိဳ႕ေတြထြက္ ပိုေတာက္ပၿပီး ပိုလွပ တဲ့ေနေရာင္ျခည္ကိုေတာ့ ပိုႏွစ္ သက္ၿပီး ပိုျမတ္တယ္လို႔ ယူဆထားၾကပါတယ္။ အဲဒီေတာ့လည္း ခ်င္းတြင္းျမစ္ကမ္းပါး ေပၚကို ေရာက္လာၾကမယ့္ ေရာင္း၀ယ္ေဖာက္ကား ခရီးသြားၾကမယ့္ လူမႈပံုစံမ်ားစြာနဲ႔ ဧည့္သည္ေတြကို ႀကိဳဆိုဖို႔ မနက္ခင္းတိုင္းမွာ မံုရြာၿမိဳ႕က သနပ္ခါးလိမ္းၿပီး ၿပံဳးလ်က္ အၿမဲေတြ႕မွာ အေသအခ်ာပါပဲ။
မနက္ခင္းေတြအတြက္ မုန္႔တီေသာ ၿမီးရွည္ေသာ လက္ဖက္ရည္ေသာ အစား အေသာက္ေတြဟာ မံုရြာ ၿမိဳ႕နဲ႔ပဲ သက္ဆိုင္တဲ့အရာေတြပဲလို႔ေတာင္ ယံုမွတ္လို႔ရပါၿပီ။ သက္တမ္းၾကာျမင့္လွၿပီျဖစ္တဲ့ ေဒၚၿပံဳး၊ ဦးေအာင္ ညြန္႔၊ ဦးလွဦး၊ ဦးၾကင္နိန္ဆိုတဲ့ မုန္႔တီ၊ ၿမီးရွည္၊ ေခါက္ဆြဲဆိုင္ေတြရဲ႕ နာမည္ကိုၾကည့္ရင္ပဲ ဘယ္လိုဖြဲ႕စည္းပံုဆိုတာ သိလို႔ရပါ ၿပီ။ အရသာနဲ႔ စိတ္ေက်နပ္မႈကို ေပးစြမ္းမယ္ဆိုတာ လူနာမည္ေတြနဲ႔ ဆိုင္ကိုမွတ္ ထားၾကၿပီး တြင္ က်န္ရစ္ေနတဲ့ ဒီဆိုင္ေတြက အာမခံခ်က္ရွိတာေသခ်ာေနပါၿပီ။ မုန္႔တီ၊ ၿမီးရွည္နဲ႔ ေခါက္ဆြဲစားၿပီးရင္ေတာ့ လက္ ဖက္ရည္ေသာက္လိုက္ပါ။ ဒါေပမယ့္ ဒီမုန္႔ဆုိင္ မွာ တစ္မ်ဳိးတည္းပဲတာ၀န္ယူပါတယ္ဆိုေတာ့လည္း ဦးဘထြန္းေသာ၊ ပင္လံုေသာ၊ စ ပယ္ႏိုင္ေသာ၊ အရိပ္စစ္ေသာ၊ ေတာတန္းအိုင္ေသာ၊ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္ေတြဆီကို ကိုယ့္ ေျမပံုအညႊန္းနဲ႔ကိုယ္ ခ်ီတက္သြားၾကရပါၿပီ။
မံုရြာၿမိဳ႕မွာပဲ ျမင္ေတြ႕ရမယ့္ တန္းလ်ားခံုႀကီးေတြခင္းထားတဲ့ စားပြဲ၀ိုင္း၊ ကုတင္ ႀကီးေပၚမွာ သင္ျဖဴးဖ်ာ ေပၚက ထမင္းစား စားပြဲ၀ိုင္းႀကီးေတြနဲ႔ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္ေတြ ကို အျခားၿမိဳ႕ႀကီးေတြက ဧည့္သည္ေတြကလည္း အံ့အားသင့္ဆဲပါပဲ။ ဒါေပမယ့္လည္း အဲဒီတန္းလ်ားႀကီးေတြကပဲ ဆိုင္ေတြရဲ႕မိသားစုဆန္မႈနဲ႔ စားသံုးသူေတြနဲ႔ တစ္သား တည္းက်မႈေတြကို ျမင္ေနရပါၿပီ။ ေႏြးေထြးမႈ၊ ဧည့္၀တ္ေက်ပြန္မႈဆိုတဲ့ စကားလံုးနဲ႔ အဓိပၸါယ္ေတြက မံုရြာၿမိဳ႕မွာ ေသးငယ္နိမ့္က်ေနတာအမွန္ပါပဲ။ အဲဒီထက္ေက်ာ္လြန္ေန တာကို အလြယ္တကူသိႏိုင္ပါလိမ့္မယ္။ ကိုယ့္ကိုယ္ကို ဒီဆိုင္မွာေမြးကတည္းက လက္ ဖက္ရည္ေသာက္လာတာပါဆိုတဲ့စိတ္နဲ႔ ၀င္သြားလိုက္မွသာ အံ၀င္ခြင့္က်မႈရွိပါလိမ့္မယ္။ ျဖစ္ႏိုင္ရင္ ပုဆိုးေလး “မ” ၿပီး စားပြဲမထိုင္ခင္မွာပဲ ငါ့ခ်ဳိဆိမ့္ကြာ၊ နယားနီေဆးလိပ္ကြာ၊ စမူစာကြာေအာ္ၿပီး စားပြဲေပၚ ကားေသာ့၊ ဆိုင္ကယ္ေသာ့၊ စက္ဘီးေသာ့ တစ္ခုခုကို ဂြပ္ ဆိုျပစ္တင္လိုက္ၿပီးမွ ထိုင္ခ်လိုက္၊ အဲ့ဒါတစ္ေနကုန္ လက္ဖက္ရည္တစ္ခြက္ေသာက္ၿပီး ထိုင္ေနလို႔လည္းရသြားၿပီ၊ ေတာတန္းအိုင္က ကိုသန္းထြန္းႀကီးေကာ ရွိေသးလားဟဆို ရင္၊ ဟာသူ႔ဆိုင္က လက္ဖက္ရည္သမားေတြပဲ ထိုင္တာဟ၊ ျပင္းလြန္းတယ္လို႔ ေျပာ လိမ့္မယ္။ သူ႔လူနဲ႔သူ႔ဆိုင္ေတြကို ခြဲထားၿပီးသား။ ဘူးႏို႔ဆီနဲ႔ပဲေဖ်ာ္တဲ့ မံုရြာတစ္ၿမိဳ႕လံုးက လက္ဖက္ရည္ဆိုင္ေတြမွာ ခ်င္းတြင္းျမစ္သေဘၤာဆိပ္က ပ်ံက်အလုပ္သမားကေန အ ခ်မ္းသာဆံုးပြဲစားႀကီးအထိ တစ္သားတည္းျမင္ေတြ႕ရလိမ့္မယ္။ တစ္ကယ္ေတာ့လည္း အဲဒီလက္ဖက္ရည္ဆိုင္ေတြက မံုရြာၿမိဳ႕ရဲ႕လူမႈေရးပံုစံ၊ စီးပြားေရးပံုစံေတြပါပဲ။ သီးႏွံေစ်း ေတြက အဲဒီလက္ဖက္ရည္ဆိုင္ေတြမွာပဲ ေစ်းသတ္မွတ္ၿပီးသြားၿပီ။ ေနာက္ဆံုးမဂၤလာ ေဆာင္မယ့္ သတို႔သားကေတာင္ သူ႔မဂၤလာေဆာင္အတြက္ ဓာတ္ပံုဗီဒီယို႐ိုက္ကူးေပးဖို႔ အဲဒီလက္ဖက္ရည္ဆိုင္မွာပဲ ေရႊဇင္ေယာ္ဓာတ္ပံုဗီဒီယို႐ိုက္ကူးေရးက သန္းလင္းကို အပ္ ၿပီးခဲ့ၿပီေပါ့။
ခ်င္းတြင္းျမစ္ကို အမိအရဆုပ္ကိုင္ထားတဲ့ မံုရြာ၊ ခ်င္းတြင္းကို သူပဲပိုင္ဆိုင္သြားၿပီ ဆုိတဲ့မံုရြာလို႔ေျပာၾကရတာက မံုရြာကိုက ခ်င္းတြင္းကို အလိုလိုရသြားေတာ့တာ။ အ ထက္ခ်င္းတြင္း ဥ႐ုေခ်ာင္းဖ်ား၊ ခႏၱီး၊ ကေလး၀၊ ဟုမၼလင္း၊ ေမာ္လိုက္ကေန ကုန္ပစၥည္း ေတြက မံုရြာဆီကိုလာၾကတာ။ အိႏၵိယက ကြမ္းစားတဲ့ေဆးေမႊးထိပါတယ္။ အိႏၵိယအ တြက္ တံခါးေပါက္လို႔တစ္ႏိုင္ငံလံုးအတိုင္းအတာနဲ႔ၿခံဳၿပီး ေျပာလို႔ရတယ္။ ခ်င္းတြင္းျမစ္ အေနာက္ဘက္ကမ္းက ပုလဲ၊ ယင္းမာပင္၊ ဆားလင္းႀကီးကလည္း မနက္လင္းတာနဲ႔မံု ရြာသြားဖို႔ပဲျပင္ၾကရတယ္။ မံုရြာတစ္ဖက္ကမ္း ဆားလင္းႀကီးၿမိဳ႕က ေညာင္ပင္ႀကီးကုတို႔ ဆိပ္ကေန ဆားလင္းႀကီး၊ ေရစႀကိဳ၊ ပခုကၠဴ၊ ၿမိဳင္၊ ေပါက္ၿမိဳ႕ေတြ ၀င္လာၾကတယ္။ ပုလဲ၊ ယင္းမာပင္ဘက္ကေန ပံုေတာင္ပံုညာ၊ ေယာေဆာ၊ ဂန္႔ေဂါ၊ ထီးလင္းထီးခ်ဳိင့္ၿမိဳ႕ေတြ၀င္ လာၾကမယ္။ မံုရြာေျမာက္ဘက္က တံတားသစ္ႀကီး ခ်င္းတြင္းတံတားကေန ကနီ၊ က ေလး၊ ကေလး၀၊ တမူးၿမိဳ႕ေတြ ၀င္လာၾကမယ္။ ေျမာက္ဘက္ဆီကေန တန္႔ဆည္၊ ေရ ဦး၊ ဘုတလင္ၿမိဳ႕ေတြ ၀င္လာၾကမယ္။ အေရွ႕ဘက္ အရာေတာ္ၿမိဳ႕ကေန ထန္းလ်က္ ေတြ၊ သနပ္ခါးေတြ ၀င္လာၾကမယ္။ အဲ့ဒါေတြဟာ မံုရြာရဲ႕ နိစၥဓူ၀ေတြျဖစ္ၿပီး ကုန္စည္ ဒိုင္ေတြ၊ ရာနဲ႔ခ်ီေနတဲ့ ပြဲ႐ံုေတြနဲ႔ ေစ်းႀကီးႏွစ္ေစ်းကေန အိႏၵိယကေဆးေမႊးနဲ႔ ဘုတလင္ က ကြမ္းရြက္ေတြ ေပါင္းၾကသလို ေပါင္းၾကမယ္။ ၿပီးေတာ့ ခ်င္းတြင္းသား၊ ေအာင္ကမၻာ၊ ေအာင္စႀကၤာ၊ ဒီေန႔ ေရႊစင္စႀကၤာအထိ မႏၱေလးၿမိဳ႕သို႔ဆိုတဲ့ ေခါင္းစဥ္ေအာက္ကေန ဆိုင္ရာေနရာအသီးသီး၊ ၿမိဳ႕အသီးသီးေတြဆီကို ျဖာက်ေနတဲ့ ေနေရာင္ျခည္ေတြလို စီး ဆင္းေစခဲ့ၿပီဆိုေတာ့ ခ်င္းတြင္းကို မံုရြာက ပိုင္သြားၿပီေပါ့။
အဲဒီလို လူမႈပံုစံ၊ စီးပြားေရးပံုစံနဲ႔ တည္ေဆာက္ထားတဲ့ မံုရြာၿမိဳ႕က ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ သမိုင္း ပံုနဲ႔ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈ အႏုပညာလက္ရာေတြကိုလည္း ပါးစပ္ထဲမွာ အျပည့္ငံုထားတာ ကို အံ့ၾသဖြယ္ရာေတြ႕ၾကရဦးမွာျဖစ္ပါတယ္။ မံုရြာေျမာက္ဘက္ မိုင္(၃၀)ေက်ာ္က ဘုတ လင္ၿမိဳ႕နယ္ထဲမွာရွိတဲ့ တြင္းေတာင္အပါအ၀င္ မီးေတာင္ေဟာင္းတြင္း၀ (၅)တြင္းဟာ ခ်င္းတြင္းျမစ္ကို စီတန္းလွ်က္ျဖတ္သန္းသြားပါတယ္။ ခ်င္းတြင္းျမစ္အေရွ႕ဘက္ကမ္းမွာ တြင္းႏွစ္တြင္းက်ေရာက္ပါတယ္။ နံပါတ္(၂)တြင္း၀က စိမ္းျပာေရညွိထြက္တဲ့ တြင္း ေတာင္ျဖစ္ၿပီး နံပါတ္(၁)တြင္း၀ရဲ႕ႏႈတ္ခမ္းမွာေတာ့ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕သမိုင္းပံုအတြက္ အ ေရးႀကီးလွတဲ့ ေညာင္ကန္ရြာကိုအစြဲျပဳထားတဲ့ ေညာင္ကန္ေၾကးေခတ္ ယဥ္ေက်းမႈ သခ်ဳၤ ိင္းကို ေရွးေဟာင္းသုေတသနက ၁၉၉၈ ခုႏွစ္မွာ ရွာေဖြေတြ႕ရွိထားခဲ့ပါတယ္။ ေနာင္တမလြန္အတြက္ ထည့္သြင္းျမွဳပ္ႏွံေပးလိုက္တဲ့ အိုးေပါင္းမ်ားစြာနဲ႔ အ႐ိုးစုသခ်ၤဳ ိင္း ထဲက ျမန္မာျပည္ရဲ႕အေစာဆံုးေရေျမမွာ ေက်ာက္ေခတ္ကေနေၾကးေခတ္ကိုကူးေျပာင္း လိုက္တဲ့ ေၾကးပုဆိန္လက္နက္ေတြကို တူးေဖာ္ေတြ႕ရွိၿပီး တမလြန္အတြက္ တည့္သြင္း ျမွဳပ္ႏွံေပးလိုက္တဲ့ စားၾကြင္းစားက်န္တခ်ဳိ႕က နမူနာ(Sample)လုပ္လို႔ရတဲ့အတြက္ နာ ဆာ(NASA)အာကာသသိပၸံကိုပို႔ၿပီး ေရဒီယိုကာဗြန္နည္း သက္တမ္းစစ္ၾကည့္တဲ့အခါ BC ၇၀၀ မွ ၃၀၀ လုိ႔သက္တမ္းရရွိတဲ့အတြက္ ျမန္မာ့ေရေျမမွာ ေရွးဦးလူသားေတြဟာ မံုရြာ၊ ခ်င္းတြင္းျမစ္၀ွမ္းမွာ ေနထိုင္သြားၾကတယ္ဆိုတာကို ေတြ႕ရွိၾကရၿပီျဖစ္ပါတယ္။
ခ်င္းတြင္းျမစ္တစ္ဖက္ကမ္းကိုကူးၿပီး အေလာင္းေတာ္ကႆပသဘာ၀ဥယ်ာဥ္ကို သြား လို႔ရသလို မံုရြာတစ္ဖက္ကမ္း ေညာင္ပင္ႀကီးကေန မိုင္(၂၀)ေလာက္မွာရွိတဲ့ ဖိုး၀င္း ေတာင္ကလည္း သဘာ၀ေက်ာက္ဂူေတြကို ထြင္းထုထားၿပီး အထဲမွာအင္း၀ေခတ္ရဲ႕အ ေကာင္းစားလက္ရာနဲ႔ နံရံပန္းခ်ီေတြကလည္း ခရီးသြားေတြကို ဆြဲေဆာင္လွပါတယ္။ ဆရာႀကီးသခင္ကိုယ္ေတာ္မိႈင္းရဲ႕ ေလးခ်ဳိးထဲက “ေခ်ာင္းဦးဆယ္ရြာ၊ အလံုမံုရြာတစ္ ေလွ်ာက္ဆီက”လို႔ စာခ်ဳိးထဲကအတိုင္း မံုရြာေတာင္ဘက္ ေခ်ာင္းဦးၿမိဳ႕မေရာက္ခင္ၾကား ထဲက ခင္မြန္ရြာက မဟာေအာင္ေျမဘုရားနဲ႔ ႐ုပ္စံုဘုရားတို႔ထဲက ကုန္းေဘာင္ေခတ္ဦး နံရံပန္းခ်ီေတြကလည္း အေကာင္းတိုင္းက်န္ရွိေနသလို မံုေရြးေၾကးမံုရြာက ပထမမံုေရြး ေဇတ၀န္ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးရဲ႕ေက်ာင္းကလည္း ေလ့လာဖြယ္ရာမ်ားစြာနဲ႔ပါပဲ။ မံုရြာ ေျမာက္ဖက္ကပ္ရက္ အလံုက မံုရြာေလယာဥ္ကြင္းတည္ရွိသလို ျမန္မာျပည္ရဲ႕ ရာသီအ လိုက္ပြဲစာရင္းမွာပါရွိတဲ့ အလံုဘိုးဘိုးႀကီးရဲ႕နတ္ကြန္းကလည္း ခ်င္းတြင္းျမစ္ကမ္းပါးမွာ ရွိျပန္ပါသည္ေပါ့။
မံုရြာ၊ မံုရြာလို႔ ဆိုျပန္ေတာ့လည္း မံုရြာၿမိဳ႕ရဲ႕ ဂုဏ္ယူစရာ လယ္တီဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး က ပါလာျပန္ပါတယ္။ အဂၤလိပ္အစိုးရေခတ္မွာ ပထမဆံုးပါရဂူ(Ph-D)ဘြဲ႕ကို လယ္တီ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးကို ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ဘြဲ႕ႏွင္းသဘင္ခန္းမႀကီး အုတ္ျမစ္ခ်တဲ့ေန႔ မွာ Doctor of Licture (D-lit) ဘြဲ႕ကို ဆက္ကပ္ခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္လည္း လယ္တီ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးရဲ႕ဂုဏ္ကို D-lit ပါရဂူဘြဲ႕က ေက်ာ္ႏိုင္ပံုမရပါ။ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ႏွစ္ ဆယ္ရာစုပထမပိုင္းကို လယ္တီဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးက လႊမ္းမိုးထားႏိုင္ခဲ့ၿပီး ဗုဒၶသာ သနာေတာ္ႀကီး တည္တံ့ျပန္ပြားေရးအတြက္ က်မ္းေပါင္းမ်ားစြာ ျပဳစုခဲ့ၿပီး ကမၻာကသိလို တဲ့ ဗုဒၶဘာသာဆိုင္ရာ ခဲရာခဲဆစ္မ်ားကို ေျဖရွင္းေပးေနခဲ့တဲ့ သာသနာ့အာဇာနည္ ပုဂၢဳိလ္ထူး ပညာရွင္ႀကီးျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေတာ့လည္း မံုရြာသူ မံုရြာသားေတြက လယ္တီ ရပ္ကြက္က မဟာလယ္တီေက်ာက္စာတိုက္ႀကီးကို လက္ညိွဳးထိုးၿပီး ငါတို႔က လယ္တီ ထြက္ေနာ္လို႔ လုပ္ျပန္ပါေရာ။
ရန္ကုန္က အၾကြား၊ ေမာ္လၿမိဳင္က အစား၊ မႏၱေလးက စကား၊ ေရႊဘိုက စပါး၊ စစ္ကိုင္း က ဘုရား၊ မံုရြာက တရားလို႔လည္း လုပ္ျပန္ေသးတယ္။ အဲဒီလိုေျပာႏိုင္ျပန္တာလည္း ဗုဒၶ၀ါဒက်မ္းျပဳ လယ္တီဆရာေတာ္၊ မိုးညွင္းသမၺဳေဒၶက မိုးညွင္းဆရာေတာ္ႀကီးရဲ႕ ေမတၱာ ကမၼ႒ာန္း၊ မဟာေဇာတိကာရာမ ပါဠိတကၠသိုလ္ေခၚတဲ့အႀကီးဆံုးေသာ ပရိ ယတၱိစာသင္တိုက္၊ ဗိသုကာအရာမွာ အံ့မခန္းတဲ့ မိုးညွင္းသမၺဳေဒၶေစတီေတာ္ႀကီး၊ ေဗာ ဓိတေထာင္ရပ္ေတာ္မူ၊ ေလ်ာင္းေတာ္မူ၊ လယ္တီေက်ာင္းက ေကာက္စာတိုက္ေတြက လည္း အထင္အရွားျမင္ေတြ႕ေနရၿပီဆိုေတာ့လည္း မံုရြာက တရားလို႔ေျပာႏိုင္ျပန္ပါၿပီ။ အသိဥာဏ္ပညာတရားဓမၼတို႔အတြက္ ေရွ႕ေဆာင္သူေတြၾကည့္ျပန္ေတာ့လည္း မံုေရြး ဆရာေတာ္၊ ေညာင္ကန္ဆရာေတာ္ဦးဗုစ္၊ လက္၀ဲေနာ္ရထာတြင္းသင္းတိုက္၀န္မဟာ စည္သူ၊ စိႏၱေက်ာ္သူဦးၾသ၊ မံုရြာသီရိမာလာေမးၿပီး မံုေရြးဆရာေတာ္ေျဖတဲ့ သမႏၱစကၡဳဒီ ပနီက်မ္းႏွစ္တြဲက အေမးဆရာ မံုရြာသီရိမာလာေခၚတဲ့ ေလွသင္းအတြင္း၀န္မင္းႀကီး ဦးခ်ိန္၊ ကင္း၀န္မင္းႀကီးဦးေကာင္း၊ လယ္တီဆရာေတာ္၊ လယ္တီပ႑ိတဦးေမာင္ႀကီး၊ ေမာင္းေထာင္းသံခ်ဳိဆရာဦးေက်ာ္လွ၊ သိန္းေဖျမင့္၊ ဦးညိဳျမ၊ စိန္ခင္ေမာင္ရီ၊ ဘုတလင္ ခ်စ္ေလး၊ လင္းယုန္ေမာင္ေမာင္၊ ဓမၼာစရိယဦးေဌးလိႈင္၊ ဓမၼကထိက ဦးလွသိန္း၊ သတၱမ လယ္တီဦး၀ိလာသတို႔ ေပၚထြန္းခဲ့တာလည္း မံုရြာျဖစ္ျပန္ပါသည္ေပါ႔။
ေတးဂီတမွာလည္း ဆရာႀကီးဦးဂုမ ၻာန္၊ ေစာင္းဆရာႀကီးဆရာဇံု၊ မံုရြာဦးေလးခန္႔၊ ဦးေအးေမာင္၊ ရြာစားႀကီး ဦးဟန္႔၊ စိန္ၾကာေပၚ၊ စိန္ျမဆင္၊ စိန္ျမရွင္၊ စိန္ဘထြန္း၊ စိန္ဘညိဳ၊ စိန္ေဒါင္းၿမိဳင္မွသည္ ၿမိဳ႕ေတာ္သိန္းေအာင္၊ မိုးပုလဲဦးေဌးေမာင္အထိ မံုရြာဂုဏ္ကိုေဆာင္ခဲ့ၾကၿပီ။ ပုန္းပုဆရာ ျမနဲ႔ တပည့္႐ႈမ၀ဦးသန္း၊ ပန္းခ်ီဦးဘမိုး၊၊ ဦးလူတင္နဲ႔ ခ်င္းတြင္းေရၾကည္ဦးေအာင္ေမာင္း တို႔ကလည္း ေက်ာ္ၾကားလွပါၿပီ။ စစ္ၿပီးေခတ္ပညာေရးကို ဆရာႀကီးဦးသာဒင္၊ ဦးေမာင္ ေမာင္စိုးတင့္တို႔က ပႏၷက္ခ်ေပးလိုက္ၿပီးခ်ိန္မွာေတာ့ ေခတ္နဲ႔အညီရင္ေဘာင္တန္းႏိုင္ဖို႔ မံုရြာတကၠသိုလ္၊ မံုရြာစီးပြားေရးတကၠသိုလ္၊ မံုရြာနည္းပညာတကၠသုိလ္၊ မံုရြာကြန္ပ်ဴ တာတကၠသိုလ္၊ မံုရြာပညာေရးေကာလိပ္တို႔နဲ႔ မံုရြာကအသင့္ျဖစ္ေနခဲ့ပါၿပီ။
လြန္ခဲ့ေသာႏွစ္သန္း(၄၀)က ေရွ႕ေျပးလူပ႐ိုင္းမိတ္(Primates) ျဖစ္ေခၚခဲ့တဲ့ မံုရြာအ ေနာက္ဘက္ ပံုေတာင္ပံုညာ၊ လြန္ခဲ့တဲ့ႏွစ္တစ္သန္းက အေစာဆံုးမတ္တပ္ရပ္လူကို ရွာ ေဖြေတြ႕ရွိခဲ့တဲ့ မံုရြာအေရွ႕ဘက္က ႏြယ္ေခြေက်ာကၠာေတာင္တန္း၊ လြန္ခဲ့တဲ့ႏွစ္တစ္ ေသာင္းက ေက်ာက္ေခတ္ေဟာင္း၊ ေက်ာက္ေခတ္လယ္၊ ေက်ာက္ေခတ္သစ္လူသား ေတြရဲ႕ ေက်ာက္လက္နက္ေျမာက္မ်ားစြာေတြ႕ရွိခဲ့တဲ့ မံုုရြာအေနာက္ဘက္ကမ္း ဆား လင္းႀကီးက မံုႀကိဳးျပင္ေက်ာက္သခ်ၤဳ ိင္း၊ လြန္ခဲ့တဲ့ႏွစ္သံုးေထာင္က မံုရြာေျမာက္ဘက္ ေညာင္ကန္ရြာက တူးေဖာ္ေတြ႕ရွိခဲ့တဲ့ ေၾကးေခတ္လက္နက္မ်ားနဲ႔ ေညာင္ကန္ေၾကး
သခ်ၤဳ ိင္းတို႔ကို က်ားကန္ေနခဲ့တဲ့ မံုရြာဟာ ကမၻာဦးလူသားတို႔ အဆက္မျပတ္အေျခစိုက္ လႈပ္ရွားခဲ့တဲ့ ဘူမိနက္သန္မဂၤလာေအာင္ေျမလို႔ပဲ ေျပာရေတာ့မယ္။ ဒီေအာင္ေျမကပဲ တိုင္းျပည္ကို ခ်စ္ခဲ့ၾကတဲ့စစ္သူႀကီးမဟာဗႏၶဳလ၊ မင္းလက္၀ါးႀကီး၊ မင္းေလာင္းေမာင္ သန္႔၊ ဗႏၵကရေသ့၊ ဂဠဳန္ဆရာစံ၊ ေမာင္းေထာင္ႏြယ္ဆရာႀကီးသခင္ကိုုယ္ေတာ္မိႈင္း၊ ဆရာေတာ္ဦး၀ိစာရ၊ သခင္ေလးေမာင္တို႔လို တိုင္းခ်စ္ျပည္ခ်စ္ေတြကလည္း တာ၀န္ ေၾကခဲ့ၾကျပန္တယ္။
ဒီလိုႀကီးက်ယ္တဲ့မံုရြာဟာ အခုတိုင္လည္း အဖက္ဖက္ကအစဥ္တိုးတက္ေနတဲ့ ၿမိဳ႕ႀကီး တစ္ၿမိဳ႕ျဖစ္တယ္။ သမိုင္းမထင္ရွားလို႔ ဒႏၱာရီနဲ႔ စရမယ့္ၿမိဳ႕မ်ဳိးမဟုတ္ဘူး၊ သမိုင္းအထင္ အရွားနဲ႔ အစဥ္အလာရွိတယ္။ ၿဗိတိသွ်အုပ္ခ်ဳပ္ေရးေခတ္က အေရးပိုင္နဲ႔ ေၾကးတိုင္မင္း ႀကီးဟာဒီမန္(Hardiman)က ၁၉၂၁ မွာ “မံုရြာသည္ ဒီစႀကိတ္ၿမိဳ႕ႀကီးျဖစ္လာၿပီးသည့္ ေနာက္ အထက္ျမန္မာႏိုင္ငံႏွင့္ ေအာက္ျမန္မာႏိုင္ငံၾကား ကုန္သြယ္ေရးမဟာဗ်ဴဟာက် သည့္ၿမိဳ႕ျဖစ္လာသည္။ ခ်င္းတြင္းျမစ္၏အေရွ႕ဘက္ကမ္း၊ ခ်င္းတြင္းျမစ္ႏွင့္ ဧရာ၀တီ ေပါင္းစံုသည့္ ျမစ္ဆံုအရပ္မွ မိုင္(၅၀)အကြာတြင္တည္ရွိ၏။ အထက္ခ်င္းတြင္းသို႔သြား ၾကလာၾကသည့္ မီးသေဘၤာမ်ား၊ ကုန္တင္ေလွႀကီးမ်ား ဆိုက္ကပ္ရန္ အလြန္ေကာင္းမြန္ သည့္ ဆိပ္ကမ္းၿမိဳ႕ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ကူးသန္းေရာင္း၀ယ္ေရးအလြန္ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ သည္လို႔ အစီရင္ခံစာေတြရပါတယ္။
ဒီလိုတိုင္းျပည္ကံၾကမၼာညိွဳးတဲ့ အဂၤလိပ္ၿဗိတိသွ်လက္ထက္မွာကိုပဲ စီးပြားေရးဦးေမာ့ခဲ့ တဲ့ မံုရြာဟာ ေရေဘး၊ မီးေဘး၊ စစ္ေဘး၊ စတဲ့ အႏၱရာယ္ေတြအလီလီႀကံဳရလည္း မံုရြာ သားေတြဟာ ၿမိဳ႕ခ်စ္ေတြျဖစ္ၾကလို႔ ေန႔ခ်င္းညခ်င္း မံုရြာကို ျပန္လည္တည္ေဆာက္ၾက ၿမဲပဲ။ ဒါေၾကာင့္လည္း အန္ဒါးဆင္းပံုျပင္ေတြနဲ႔ ဘာသာျပန္ဆုရခဲ့တဲ့ မံုရြာၿမိဳ႕က ကဗ်ာ ဆရာႀကီးဦးအံ့ေမာင္က “မီးတြင္းဆင္းသက္၊ လွသစ္တက္သည့္၊ နတ္ငွက္ပမာ၊ ၿမိဳ႕မံု ရြာ”လို႔ တင္စားဖြဲ႕ဆိုခဲ့တာေပါ့။ စီးပြားေရးဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္လာတာနဲ႔ ပညာေရး၊ စာေပ ယဥ္ေက်းမႈအႏုပညာ၊ ဘာသာသာသနာေရးတို႔ကလည္း ကၽြဲကူူးေရပါ ဖူးပြင့္ေ၀ျဖာေန တဲ့ မံုရြာၿမိဳ႕ဟာ ဒီေန႔တိုင္လည္း ခ်င္းတြင္းျမစ္ကမ္းေပၚမွာ နတ္ငွက္ပမာ ၿမိဳ႕မံုရြာ အျဖစ္ ေက်ာ့ေမာ့လ်က္သာ ျမင္ေတြ႕ၾကရမွာျဖစ္ပါေတာ့တယ္။ ။
မံုရြာႏွင့္ ပထ၀ီအေျခအေန
ေျမာက္လတၱီက်ဳ ၂၁ ဒီဂရီ ၅၅ မိနစ္ႏွင့္ ၂၁ ဒီဂရီ ၁၈ မိနစ္ၾကား အေရွ႕ေလာင္ဂ်ီက်ဳ ၉၅ ဒီဂရီ ၄ မိနစ္ႏွင့္ ၉၅ ဒီဂရီ ၂၃ မိနစ္အၾကား
အက်ယ္အ၀န္း ၂၆ စတုရန္းမိုင္။
လူဦးေရ ၁၈၉၁ ခုႏွစ္ - ၆၃၁၆
၁၉၃၁ ခုႏွစ္ - ၁၀၈၀၀
၁၉၅၃ ခုႏွစ္ - ၂၆၁၈၂
၁၉၆၃ ခုႏွစ္ - ၅၀၈၉၁
ရပ္ကြက္ - ၁၈၉၁ မွာ မံုရြာရပ္ကြက္၊ ေလွကူးရပ္ကြက္ႏွစ္ခုသာရွိ
၁၉၉၅ - ၁၉ ရပ္ကြက္
၂၀၀၅ - ၂၄ ရပ္ကြက္
ပင္လယ္ေရမ်က္ႏွာပင္အထက္ - ၂၆၇ ေပ။
ႏွစ္စဥ္ပ်မ္းမွ်အပူခ်ိန္ - ၈၀ ဒီဂရီဖာရင္ဟိုက္။
ပ်မ္းမွ်မိုးေရခ်ိန္ - ၃၀ လက္မမွ ၄၅ လက္မအတြင္းရွိ (၁၉၈၀)ၿမိဳ႕နယ္မွတ္တမ္း။
မုန္ပင္မ်ားေပါက္ေရာက္ရာအရပ္ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ မံုပင္ကိုအစြဲျပဳ၍ မံုရြာဟု ေခၚဆို သည္ကို လက္ခံႏိုင္ဖြယ္ရွိ၊
မံုရြာႏွင့္ သမိုင္းျဖစ္စဥ္
- မံုရြာခ႐ိုင္ ခ်င္းတြင္းျမစ္အေနာက္ဘက္ ပုလဲၿမိဳ႕နယ္အတြင္းရွိ ပံုေတာင္ေဒသတြင္ လူ၏ မူလအစ ေက်ာက္ျဖစ္႐ုပ္ၾကြင္းေတြ႕။ ၁၉၂၃ တြင္ ေဒါက္တာဗာနမ္ဘေရာင္း(Banum Brown) မွ မိုးေကာင္းရြာမွ ေရွ႕အံသြားႏွစ္ေခ်ာင္းပါသည့္ ေအာက္ေမး႐ိုး(Mandible) အစတစ္ခုေတြ႕။
- အမ္ပီေဖးသီးရပ္ကပ္စ္၊ မိုးေကာင္းဂ်န္စစ္(Amphi-Pithecus Mogaungenesis) အမည္ ေပး။ ၁၉၂၇ တြင္ ေဒါက္တာ ဂ်ီဒီပီေကာက္တာ(G.D.P Cotter) မွ အလားတူေက်ာက္ ျဖစ္႐ုပ္ၾကြင္းေတြ႕။ ပံုေတာင္ဂ်ီယေကာက္တာရီ(Pondaungia Cotter) အမည္ေပး။
၁၉၇၈ တြင္ ဘူမိေဗဒပညာရွင္ ဦးဘေမာ္က အဆင့္ျမင့္ပ႐ိုင္းမိတ္(Higher Primate) တစ္ေကာင္၏ ဒုတိယႏွင့္ တတိယအံသြားႏွစ္ေခ်ာင္း ကပ္လ်က္ေအာက္ေမး႐ိုးအစတစ္ စကိုေတြ႕။ ပံုေတာင္လူ(Pondaung Mans) ဟု အမည္ေပး။ ၁၉၉၇ တြင္ ပံုေတာင္ ေဒသမွ အမ်ားအျပားေတြ႕ရေသာ ေက်ာက္ျဖစ္႐ုပ္ၾကြင္းမွာ အမ္ပီပီေသကပ္စ္ၿဖစ္ၿပီး ေနာင္တြင္လူျဖစ္လာမည့္ ပ႐ိုင္းမိတ္မ်ားအနက္ ေရွ႕အက်ဆံုးပ႐ိုင္းမိတ္ျဖစ္၍ ယခင္ႏွစ္ သန္း(၄၀) (Before Present B.P) က ေနထိုင္သြားေသာ သတၱ၀ါျဖစ္သည္ဟု အခိုင္အ မာသတ္မွတ္(သန္းထြန္း၊ ၂၀၀၄၊ ၇-၁၆)
အေစာဆံုးလူသားမ်ဳိးႏြယ္အစ မံုရြာခ႐ိုင္၊ ပံုေတာင္ေဒသမွဟု ဆိုႏိုင္။
- မံုရြာခ႐ိုင္၊ ေခ်ာင္းဦးၿမိဳ႕နယ္၊ ႏြယ္ေခြရြာ အေနာက္ေျမာက္ဘက္ မံုရြာအေရွ႕ ဘက္ ေရႊျမင္တင္ေတာင္ဘက္စြန္း၊ ဒဂၤါးကုန္းမွ ၁၉၇၈ တြင္ ပါေမာကၡဦးဘေမာ္ ကပင္ ဘယ္အံသြားႏွစ္ႏွင့္ ေမး႐ိုးအစိတ္အပိုင္း ေက်ာက္ျဖစ္႐ုပ္ၾကြင္းကိုေတြ႕ သျဖင့္ အႀကိဳသမိုင္းတြင္ လူသိမ်ားသည့္ ပီကင္းလူ(Peaking Man) ဂ်ာဗားလူ (Java Man) တို႔ႏွင့္ ေခတ္ၿပိဳင္ျဖစ္ေၾကာင္း စစ္ေဆးေတြ႕ရွိ။ မတ္ရပ္လူ(Homo-Erecuts)ဟုေခၚသျဖင့္ ႏြယ္ေခြလူဟု သတ္မွတ္။ ထို႔ေၾကာင့္ မံုရြာနယ္တစ္၀ိုက္ တြင္ ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ (Evolutionfoman) အတိုင္း ေရွးလူမ်ားေနထိုင္သြားၾက။
- ေက်ာက္ေခတ္မံုရြာ
၁၉၃၇ တြင္ အေမရိကန္ ဟားဗက္တကၠသိုလ္မွ ပါေမာကၡေဒါက္တာမိုးဗီးယပ္ (Dr. Movius) ႏွင့္အဖြဲ႕ ျမန္မာႏိုင္ငံလာၿပီး ေက်ာက္ေခတ္ေလ့လာ အထက္အ ညာေဒသတြင္ ေက်ာက္ေခတ္လက္နက္မ်ားစြာ ေတြ႕ရသျဖင့္ “အညာသား” ယဥ္ ေက်းမႈဟုသတ္မွတ္၊ မံုရြာေဒသမွလည္း အညာသားဓေလ့ (Anyarthiam Culture) ေတြ႕ရွိ။
မံုရြာခ႐ိုင္ ဆားလင္းႀကီးၿမိဳ႕နယ္ မိုးႀကိဳးျပင္ရြာမွ ေကာင္းေခတ္ေဟာင္း၊ ေက်ာင္း ေခတ္လယ္၊ ေက်ာက္ေခတ္သစ္၊ ေက်ာက္လက္နက္မ်ားကို တစ္စုတစ္ေ၀း တည္းေတြ႕ရွိ။
ဆားလင္းႀကီးၿမိဳ႕နယ္ ဆားထံုးရြာ၊ ပိုင္းေတာင္ႀကီးရြာအနီး ေထာက္မကုန္းမွ ေက်ာက္ေခတ္သစ္လက္နက္မ်ား၊ ေရွးေဟာင္းသုေတသနမွ တူးေဖာ္ေတြ႕ရွိ။
- ေၾကးေခတ္မံုရြာ
၁၉၉၈ တြင္ မံုရြာေျမာက္ဘက္ ဘုတလင္ၿမိဳ႕နယ္ ေညာင္ကန္ရြာအေနာက္ ေတာင္ဘက္မွ ေၾကးလက္နက္ႏွင့္ အ႐ိုးစုမ်ားစြာေတြ႕ရွိ၊ ေခါင္းပြပုဆိန္၊ လွံသြား မ်ားမွာေၾကးျဖင့္ ပံုေလာင္းၿပီး၊ ေယာက်္ား၊ မိန္းမ၊ ကေလးအ႐ိုးစုမ်ား ပကတိ အတုိင္းေတြ႕၊ အိုးအရြယ္အစားမ်ဳိးစံုကို အိုးထိန္းစက္မ်ားျဖင့္ မာေက်ာေျပာင္ေခ်ာ စြာ ျပဳလုပ္ထား၊ ယခင္ႏွစ္ ၃၀၀၀ က အဆင့္ျမင့္ေသာ ေၾကးေခတ္ဓေလ့ျဖစ္။
- ပ်ဴေခတ္မံုရြာ
ေအဒီ ၁၀၆၀ တြင္ ေရးသားျပဳစုခဲ့တဲ့ တ႐ုတ္တန္းမင္းဆက္ရာဇ၀င္သစ္ (New History of T’aung Pynasty) မွ ပ်ဴ (၃၂)ၿမိဳ႕အနက္ ပု၀ုတို(Pu-Wu-To)သမုတ္ တဲ့ၿမိဳ႕မွာ အလံုမံုရြာတစ္၀ိုက္တြင္ရွိ။ အလီဆီ (သို႔) အာလီကိုမွာ အလႅကပၸ(မံုရြာ ၿမိဳ႕နယ္မွ ရြာ)ျဖစ္။ သေရေခတၱရာပ်ဴအင္ပါယာ၏ ေျမာက္ဘက္အက်ဆံုးေသာ ေဒသမ်ားျဖစ္။
- ပုဂံေခတ္မံုရြာ
၁၂၅၆ ခုႏွစ္ ထိုးရွင္မဟာကႆပဘုရားေက်ာက္စာတြင္ မုန္ရြာျမစ္စည္ဟုေတြ႕။
မံုရြာ၀န္းက်င္တြင္ရွိေသာ ေက်ာကၠာ၊ ခင္မြန္၊ ေခ်ာင္းဦး၊ သာစည္၊ အနိမ့္၊ အျမင့္ စသည္တို႔တြင္ ပုဂံေခတ္ထိုးေက်ာက္စာမ်ား ေတြ႕ရွိရေသာ္လည္း မံုရြာတြင္မူ ပုဂံ ေခတ္ထိုးေက်ာက္စာမ်ား ယခုထိမေတြ႕ရွိရ။
- အင္း၀ေခတ္မံုရြာ
ခရစ္ႏွစ္ ၁၃၃၄ ေရးထိုးေသာ ေရႊေက်ာင္းေက်ာက္စာတြင္ အျမင့္၊ ကုခန္၊ အဖ နိမ့္၊ ေလေသာင္၊ ပင္ကီဆဲတိုက္၊ ငေဖါင္၊ ငလက္ပံေကာင္၊ ကံနီေလကူ၊ ပတံုမ္ ဟု မံုရြာမွ ရပ္ကြက္ေလွကူးႏွင့္ကပ္လ်က္ ဗနံ(အလံု)ကို ေတြ႕ရ၊
သာလြန္မင္း(၁၆၂၉-၄၈) လက္ထက္ ၁၆၃၇ ခုႏွစ္တြင္ ေကာက္ယူသည့္စစ္တမ္း တြင္ “၉၉၉ ခု မုန္ရြာစစ္တမ္း” ဟု ေတြ႕ရ။
(၁၇၃၃-၁၇၅၂) ဟံသာ၀တီေရာက္မင္း ဓမၼရာဇာဓိပတိလက္ထက္ မံုရြာေတာင္ ဘက္ မက်ည္းကုန္းရြာေစတီေက်ာင္းရွိ ေခါင္းေလာင္းစာတြင္ မံုရြာေက်ာင္းတကာ၊ ေက်ာင္းတကာမ ေကာင္းမႈဟု ေတြ႕ရွိ။
ပုဂံေခတ္မွ အင္း၀ေခတ္လယ္အထိ မုန္ရြာဟု ေရးခဲ့ရာမွ ၁၈ ရာစုႏွစ္၀က္တြင္ မုန္ရြာမွ မံုရြာဟု ေျပာင္းလဲေရးထိုးလာသည္ဟု ေတြ႕ရ။
- ၂၀ ၾသဂုတ္၊ ၁၇၅၁ တြင္ စိႏၱေက်ာ္သူဦးၾသ၏ က၀ိလကၡဏသတ္ပံုက်မ္းတြင္ သလႅာျမစ္စံု၊ ၿမိဳ႕ဗဒံု၊ မံုရြာႏွင့္ မေ၀း(က၀ိ၊ မ်က္၊ ၄) ဟုေတြ႕ရ။
- ၁၇၅၈ ႏို၀င္ဘာလ (၁)ရက္ေန႔တြင္ ဦးေအာင္ေဇယ် မဏိပူရကသည္းသို႔ စစ္ခ်ီ ရာတြင္ တပ္စခန္းခ်သည့္ေနရာမ်ားတြင္ မံုရြာကိုေတြ႕ရ။
- ဘိုးေတာ္ဘုရားေခၚ ဗဒံုမင္းသည္ မင္းသားဘ၀တြင္ မံုရြာေျမာက္ဘက္ ယခုမံုရြာ ေလယာဥ္ကြင္းရွိသည္ အလံုေခၚ ဗဒံုၿမိဳ႕ကိုစားရ။ ဘုရင္ျဖစ္၍ ကိုယ္ရံေတာ္တပ္ ဖြဲ႕ရာတြင္ ေတာင္ (၁၅၀)အမႈထမ္းစု ေရြးရာတြင္ မံုရြာေတြ႕ရ။
- မင္းတုန္းမင္းႏွင့္ သီေပါမင္းလက္ထက္တြင္ မံုရြာ၌ေက်ာက္စိမ္းခြန္ေကာက္ရန္ မံုရြာတြင္ ကင္းစခန္းဖြင့္လွစ္ေၾကာင္းေတြ႕ရ။
- မင္းတုန္းမင္းလက္ထက္ (၁၈၆၈) လႊတ္ေတာ္ကထုတ္ျပန္ေသာ ေနမင္းမ်ားစာ တြင္ မံုရြာသူႀကီးငအိုဟု ေတြ႕ရ။
- အဂၤလိပ္သိမ္းၿပီး မံုရြာ
မံုရြာနယ္မွ ဗိုလ္လွဦးေခါင္းေဆာင္ မ်ဳိးခ်စ္ေတာ္လွန္ေရးေပၚေပါက္၊ ၂၀ ဇန္န၀ါရီ ၁၈၈၆ တြင္ ၿဗိတိသွ်အစိုးရမွ ခ်င္းတြင္းျမစ္႐ိုးတစ္ေလွ်ာက္ သူပုန္မ်ားႏွိမ္ႏွင္းရန္ ဟု ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးပရင္ဒါဂတ္ကို(General Prendergast) ကို အမိန္႔ေပး။
ကပၸတိန္ေရကာ(Captain F.D Raiker) ကို အလံုၿမိဳ႕၌ ဒုတိယေကာ္မရွင္နာ မင္း ႀကီးခန္႔အပ္ၿပီး ေအာက္ခ်င္းတြင္းစီရင္စုကို ကိုလိုနီအုပ္ခ်ဳပ္ေရးယႏၱရား ၁၈၈၆ ခုႏွစ္ ဇူလိုင္တြင္ စတင္၊ မံုရြာမွ ဗုိလ္လွဦးႏွင့္ ခ်င္းတြင္းျမစ္အေနာက္ဘက္ကမ္းမွ ေရႊဂ်ဳိးျဖဴမင္းသားႏွင့္ နဂါးဗိုလ္မင္းသားတို႔ကို ႏွိမ္နင္း။ ၁၈၈၇ တြင္ ဗုိလ္လွဦး အရာေတာ္၀ါးေတာ္ရာ၌က်ဆံုး။
၁၈၈၈ တြင္ နဂါးဗုိလ္မင္းသားအား မံုရြာေထာင္၌ ႀကိဳးေပး၍သတ္။ ၁၈၈၇ တြင္ ေရႊဂ်ဳိးျဖဴမင္းသား ခ်င္ပစ္ရြာ၌ က်ဆံုး။ ၿဗိတိသွ်ဘက္မွအျမင့္ဆံုးကပၸတိန္ေဂ်ေဂ် ကေနဒီႏွင့္ ေမဂ်ာေ၀ါလ္တာဘီဘီတို႔ ေရႊခ်ဳိးျဖဴတပ္မွ ခ်င္ပင္ရြာသားဗိုလ္သာ ၾကည္ ဓါးခ်က္ျဖင့္ က်ဆံုး။
၁၈၈၈ ဧၿပီ ၂၅ တြင္ ျမဴနီစပယ္အက္ဥပေဒအရ မံုရြာ ျမဴနီစပယ္အဖြဲ႕ဖြဲ႕ၿပီး အေရးပိုင္႐ံုးကို အလံုၿမိဳ႕မွ မံုရြာၿမိဳ႕သို႔ ေရႊ႕ေျပာင္း။
မံုရြာမွာ ဒီစႀတိတ္ၿမိဳ႕ႀကီးတစ္ၿမိဳ႕အျဖစ္ တရား၀င္ရပ္တည္။
၁၈၉၁ မွ ၁၈၉၄ အတြင္း စစ္ ေဆး႐ံု၊ စာတိုက္၊ ေၾကးနန္းအက်ဥ္းေထာင္၊ ေျမတိုင္း႐ံုး၊ အင္ဂ်င္နီယာ႐ံုး၊ ရဲဌာန တို႔ တိုးခ်ဲ႕ေဆာက္၊ ၁၈၉၂ တြင္ ခရစ္ယာန္သာသနာျပဳ ၀က္စလီယန္ေက်ာင္းအ လယ္တန္းထိဖြင့္။
၁၉၀၈ တြင္ အထက္တန္းေက်ာင္သို႔ တိုးျမွင့္ဖြင့္။
၁၈၈၂ တြင္ ဧရာ၀တီလာဖေလာ္တီလာကုမၸဏီမွ အထက္ခ်င္းတြင္းအထိ မီးသေဘၤာစတင္ခုတ္ေမာင္း။
၁၈၉၈ တြင္ ျမန္မာ့မီးရထားလမ္းကုမၸဏီက မံုရြာမွ အလံုအထိ၊
၁၉၂၃ တြင္ အလံုမွ ေရဦးအထိ၊ မီးရထားလမ္းတိုးခ်ဲ႕ေဖာက္လုပ္ ေျပးဆြဲ။
၁၈၉၇ တြင္ ခ်င္းတြင္းျမစ္ကမ္းတာ႐ိုးတည္ေဆာက္။
၁၉၀၀ တြင္ စစ္ကိုင္း၊ မံုရြာ၊ အလံု မီးရထားလမ္းဖြင့္လွစ္။
၀က္စလီယန္ေက်ာင္း (၁၈၉၂)
ဗုဒၶဘာသာေက်ာင္း (၁၉၁၈)
ေနရွင္နယ္ေက်ာင္း (၁၉၂၀)
လယ္တီစာသင္တိုက္ (၁၉၂၄)
မိုးညွင္းသမၺဳေဒၶေစတီ (၁၉၃၉)
တာ႐ိုးက်ဳိး၊ ၿမိဳ႕ေရလႊမ္း (၁၉၃၉)
တစ္ၿမိဳ႕လံုးျပာက် (၁၉၄၂-၄၅)
ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေဆာင္ဆန္း လူထုတရားပြဲလာက်င္းပ (၂၁ မတ္၊ ၁၉၄၇)
ေလယာဥ္ကြင္းဖြင့္ (၁၉၅၁)
တစ္ၿမိဳ႕လံုးမီးေလာင္ (ေမ ၆၊ ၁၉၅၇)
ေဒသေကာလိပ္ဖြင့္ (၁၉၇၇)
အထူးကုေဆး႐ံု (၁၉၇၈)
ကၽြန္းေခ်ာင္းမွ လွ်ပ္စစ္ရ (၁၉၈၂)
နာရီစင္ဖြင့္ (၁၉၈၅)
ေအာ္တိုတယ္လီဖုန္းႏွင့္ စက္မႈလက္မႈသိပၸံေက်ာင္းဖြင့္ (၁၉၈၆)
ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေၾကး႐ုပ္ကို ဂ်ာမနီျပန္ ပန္းပုအေက်ာ္အေမာ္ ဦးစိုးတင့္၏လက္ရာျဖင့္ ဖြင့္လွစ္ (၁၉၈၈)
၁၉၈၈ စစ္တမ္းတြင္ လူဦးေရ (၁၁၄၆၀၈)
အိမ္ေျခ (၂၃၆၉၈)၊ ရပ္ကြက္ (၁၈)၊ ေစ်း (၆)၊ ဘုရား (၂)၊
ေရႊစည္းခံု၊ ဆုေတာင္းျပည့္၊ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္း (၁၁၁)၊
သံဃာ (၄၀၂၄)၊ သီလရွင္ (၃၄၉)၊
ခရစ္ယာန္၊ အစၥလာမ္၊ ဟိႏၵဴ၊ ဆစ္၊ တ႐ုတ္ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားလည္းရွိ။
No comments:
Post a Comment