ဦးႀကီး ဦးဘတူ မ်က္ေမွာင္ႀကီး ကုတ္ထားတာကို လွမ္းေတြ႕လိုက္ေတာ့
တစ္စုံတစ္ခု အလိုမက် ျဖစ္ေနၿပီ ဆိုသည္ကို ေမာင္ကိတ္ ခ်က္ခ်င္း သိလိုက္သည္။
သူ႔ဦးႀကီးက အၿငိမ္းစား ယူထားၿပီ ျဖစ္ေသာ္လည္း တစ္သက္လုံး ေက်ာင္းဆရာ
လုပ္လာသူ ဆိုေတာ့ ေတြ႕သည့္ လူတိုင္းကို သူ႔တပည့္ဟု ထင္ေနတတ္သူ ျဖစ္သည္။
ထို႔ေၾကာင့္ သူ စိတ္တိုင္း မက်လွ်င္ မက်သလို၊ အျမင္ မေတာ္လွ်င္လည္း
မေတာ္သလို အခ်ိန္အခါ ေနရာမေရြး လူမေရြးဘဲ ဆူတတ္၊ ပူတတ္၊ ေအာ္တတ္၊
ေငါက္တတ္သူ ျဖစ္သည္။ တစ္ခါတစ္ရံလည္း ဘာမွ မဆိုင္ေသာ ေဘးလူကိုပါ အဖ်ားခတ္
တတ္ေသးသည္။
“ႏႈတ္ခမ္းလည္း မကြဲ သြားလည္း မက်ဲ လွ်ာလည္း မျပဲဘဲနဲ႔ ျမန္မာစကားကို ျမန္မာက ဘာလို႔ ပီေအာင္ မေျပာႏိုင္ ရတာလဲကြ … ေဟ …”
ဦးႀကီး၏ အသံက ဟိန္းထြက္လာေတာ့ ေမာင္ကိတ္ ေျခလွမ္း တုံ႔သြားသည္။ အိမ္ထဲ
မဝင္ေတာ့ဘဲ အသာေလး လွည့္ျပန္ရရင္ ေကာင္းမလားဟု စဥ္းစားမိသည္။ သို႔ေသာ္
သူ႔အၾကံက အတန္ငယ္ ေနာက္က်သြားေတာ့ မ်က္စိ လ်င္လွေသာ ဦးႀကီးက သူ႔ကို
လွမ္းျမင္ၿပီး ျဖစ္သြားသည္။
“သည္ေခတ္ ကေလးေတြက ဘာျဖစ္ ေနၾကတာလဲကြ ေဟ၊ စလုံးနဲ႔ ဆလိမ္ မကြဲေတာ့ဘူးလား”
“ဘာမကြဲလို႔လဲ ဦးႀကီး”
ေမာင္ကိတ္ ဦးႀကီးေရွ႕က ကုလားထိုင္တြင္ ခပ္ယို႔ယို႔ ဝင္ထိုင္သည္။
ဦးႀကီးေဘးတြင္ ထိုင္ေနေသာ ေဒၚႀကီးကေတာ့ ကြမ္းေလး တျမံဳ႕ျမံဳ႕ ဝါးရင္း
ေမာင္ကိတ္ကို ျပံဳးျပသည္။
“ဆလိမ္ အသံထြက္ေတြကို စလုံး အသံေတြ ထည့္ေျပာ ေနတာေလ။ စြဲေစာင့္တဲ့၊ ေစာင္ရြက္တဲ့၊ စုံးမတဲ့၊ ေစာက္လုပ္တဲ့၊ လုပ္ေစာင္တဲ့ … ကဲ …”
ေဒၚႀကီးက နားနည္းနည္း ေလးေတာ့ ေတာ္႐ုံတန္႐ုံ အသံကို မၾကားေခ်။ သို႔ေသာ္
ဦးႀကီး ေျပာသမွ်ကိုေတာ့ မၾကားမရွိ အကုန္ၾကားသည္။ ေဒၚႀကီးက နား ခ်က္ခ်င္း
ေကာင္းသြားေသာေၾကာင့္ေတာ့ မဟုတ္၊ ဦးႀကီး၏ အသံက က်ယ္လြန္းေသာေၾကာင့္
ျဖစ္ေလသည္။
“သူ႔ဟာသူ ေဆာက္လုပ္ခ်င္ လုပ္၊ ေစာက္လုပ္ခ်င္လည္း လုပ္၊ နားလည္တာကေတာ့ နားလည္ေနတာပဲ မဟုတ္လား ကိုတူႀကီးရယ္ …”
ေဒၚႀကီးက ဦးႀကီးဘတူကို ကိုတူႀကီးဟု ေခၚေလ့ရွိသည္။ ဦးဘတူ ဟူေသာအမည္မွ
ေနာက္ဆုံး အလုံးကို ဆြတ္ၿပီး ေခၚျခင္း မဟုတ္။ ဟို႔လူကိုထု သည္လူ႔ကိုထုႏွင့္
ထုရန္ႏွက္ရန္ ဝါသနာ ပါလြန္းေသာေၾကာင့္ ကိုတူႀကီးဟု ေခၚျခင္း ျဖစ္ေလသည္။
ေဒၚႀကီးက နာမည္ အေပးေကာင္းသည္။ ငယ္စဥ္က ကိတ္မုန္႔ အလြန္ႀကိဳက္ေသာ သူ႔ကို
“ေမာင္ကိတ္” ဟု အမည္ေပးခဲ့ သည္မွာလည္း ေဒၚႀကီးပင္ ျဖစ္သည္။ ေဒၚႀကီး၏
ေက်းဇူးေၾကာင့္ ေဆြေတာ္အေပါင္း မ်ိဳးေတာ္ တစ္ေသာင္းသည္ သူ၏ အမည္ရင္း
“မ်ိဳးမင္းႏိုင္” ဟူသည္ကို မည္သူမွ် မေခၚ။ အခ်ိဳ႕ဆိုလွ်င္ သိပင္မသိ။
ႀကီးသူေတြက ေမာင္ကိတ္၊ ငယ္သူေတြက အစ္ကိုကိတ္၊ ခ်ာတိတ္ေတြက ေလးေလးကိတ္ႏွင့္
တစ္ကိတ္တည္း ကိတ္ေနၾကေလသည္။
“ေဟ့ … သည္မွာ ေမာင္ကိတ္”
“ဗ်ာ… ဦးႀကီး”
“ျမန္မာစကားနဲ႔ ျမန္မာစာကို ဘယ္သူေတြ ဖ်က္ဆီး ေနတာလဲ သိလား”
“ႏိုင္ငံျခားသားေတြ”
ေမာင္ကိတ္က ပစ္၍ မလြဲႏိုင္ဟု ယူဆေသာ အေျဖကို လွ်ာသြက္ အာသြက္ႏွင့္
အလ်င္စလို ေျဖလိုက္သည္။ ဦးႀကီးခမ်ာ မ်က္ခုံးေမြး ျဖဴျဖဴႀကီး ႏွစ္ဖက္
ကုပ္႐ုံသာမက မ်က္ႏွာႀကီးပါ ႐ႈံ႕သြားသည္။
“မင္းအေမ ႏိုင္ငံျခားသား လားကြ။ ျမန္မာစာ ျမန္မာစကားကို ဖ်က္ေနတာ ျမန္မာေတြပဲ … ဟေကာင္ရ”
ဦးႀကီးက အားရပါးရ ေအာ္လိုက္သည္မွာ နားေလးေနေသာ ေဒၚႀကီးကပင္ “တိုးတိုး ေျပာစမ္းပါေတာ္” ဟု ေျပာယူရသည္။
“ေျပာျပန္ရင္လည္း အသံမမွန္၊ ေရးျပန္ေတာ့လည္း သဒၵါမမွန္၊ တာေတကို
လန္ေနၾကတာပဲ။ ခုနတုန္းက မင္းရဲ႕ ေဒၚႀကီးက ေျပာတယ္။ နားလည္တာကေတာ့
နားလည္ေနတာပဲ … တဲ့။ မင္း ဘယ္လို သေဘာရလဲ။ ေဆာက္လုပ္ ဆိုတာကို
ေစာက္လုပ္လို႔ ေျပာေနတာကို ဘယ္လိုလုပ္ၿပီး နားလည္ ရမွာလဲ။ အဲဒီ
စကားႏွစ္ခြန္းဟာ အမ်ားႀကီး လြဲတယ္။ အမ်ားႀကီး ကြဲသြားတယ္ အဓိပၸါယ္ မတူဘူး။
အသံထြက္လည္း မတူဘူး”
“ဟုတ္တာေပါ့”
ေမာင္ကိတ္က ေခါင္းညိတ္သည္။ ဟုတ္ပါသည္။ မွန္ပါသည္။
“ေျပာခ်င္သလို ေျပာၾက … ျပင္မယ့္သူလည္း မရွိ”
“ရွိပါတယ္ေတာ္ … ျမန္မာ့႐ုပ္သံမွာ ျမန္မာစာ ျမန္မာစကား၊ ျမန္မာသဒၵါေတြ
အေၾကာင္း ညေနပိုင္း လာတာေတြေလ။ မွားေလ့ရွိတာ မွားေနၾကတာေတြကို
ဇာတ္လမ္းေလးေတြ ဆင္ၿပီး ျပေနတာ ဘယ္ေလာက္ ေကာင္းလဲ”
“ေအး … ဟုတ္တယ္။ အဲဒီက႑ သိပ္ေကာင္းတယ္”
ဦးႀကီးက ခ်က္ခ်င္း ေထာက္ခံသည္။ ထို႔ေနာက္ ေမာင္ကိတ္ဘက္ကို လွည့္ၿပီး …
“မင္း ၾကည့္ျဖစ္ရဲ႕လား ေမာင္ကိတ္။ သိပ္ေကာင္းတယ္ေနာ္” ဟု ေျပာသည္။
ေမာင္ကိတ္က သြားေလးၿဖီးကာ ၿငိမ္ေနသည္။ အမွန္အတိုင္း ဝန္ခံရလွ်င္
သူမၾကည့္ျဖစ္။
“အဲဒါေတြ ခက္တာေပါ့ကြ။ မင္းတို႔ လူငယ္ေတြဟာ
ငွက္ေပ်ာသီးကို အသား လႊင့္ပစ္ၿပီး အခြံသာ စားတတ္ၾကတာ မ်ိဳးေတြ။
ကိုးရီးယားကား က်ေတာ့မွ တီဗီြေရွ႕ကို တဝုန္းဝုန္း ေျပးလာတတ္ၾကတဲ့ ဟာေတြ”
ဦးႀကီးက မေက်မနပ္ ေျပာသည္။ သည္လိုပုံစံႏွင့္ ဆိုလွ်င္ ဦးႀကီးဆီက
ဇိနတၱပကာသနီ စာအုပ္ငွားဖို႔ပင္ လြယ္ကူလိမ့္မည္ မဟုတ္။ အေမက သူ၏ အစ္ကိုႀကီး
အေၾကာင္း အတြင္းသိမို႔ …
“အေမလည္း မ်က္မွန္အသစ္ လုပ္ၿပီးမွ
စာဖတ္လို႔ ေကာင္းေနတာ။ အစ္ကိုႀကီးဆီက စာအုပ္ ငွားရမွာလည္း
ခပ္ေၾကာက္ေၾကာက္ရယ္။ သူက သူ႔စာအုပ္ကို သိပ္ႏွေျမာတာ။ ငါ့သား အေျခအေနကို
ၾကည့္။ မင္းဦးႀကီး စိတ္ၾကည္ၾကည္လင္လင္ ရွိမွ ေျပာ” ဟု မွာလိုက္ရွာသည္။ အေမ
မမွာလိုက္လွ်င္လည္း ေမာင္ကိတ္ကေတာ့ ဦးႀကီးဆိုလွ်င္ ေၾကာက္ၿပီးသား ျဖစ္သည္။
သူငယ္ငယ္ ေက်ာင္းေနခါစ လက္ေရး ဆိုးလြန္းတုန္းက လက္ဆစ္ကို ေပတံႏွင့္
ေခါက္ၿပီး လက္ေရးလွ သင္ခံသူမို႔ ငယ္ေၾကာက္ ျဖစ္သည္။ ဦးႀကီးကို ဆိုလွ်င္
အသံၾကား႐ုံႏွင့္ပင္ လက္ဆစ္ကေလးေတြက ယခုတိုင္ နာခ်င္ခ်င္ႏွင့္ က်င္ေနဆဲ
ျဖစ္သည္။
“မေန႔တုန္းကပဲ လုံးခ်င္းစာအုပ္ ေကာက္ဖတ္မိပါတယ္။ စာေရးဆရာက
အေရးအသားေလး မဆိုးပါဘူး။ ဦးတည္ခ်က္လည္း ရွိပါရဲ႕။ ဒါေပမယ့္ သဒၵါေတြ
မွားလိုက္တာ ေသာက္ေသာက္ကို လဲလို႔”
ဦးႀကီးက သူ၏ ေဘးမွ
ေရေႏြးၾကမ္းခြက္ကို ေကာက္ယူ၍ တကြတ္ကြတ္ႏွင့္ ေမာ့ခ်သည္။ ဦးႀကီး၏
ေရေႏြးၾကမ္းခြက္မွာ တစ္ငုံစာေလာက္သာ ဆန္႔ေသာ သမား႐ိုးက်ခြက္ မဟုတ္ေခ်။
ထိုခြက္မ်ိဳး ငါးလုံးစာ ဆန္႔ေသာ ဟင္းေသာက္ ပန္းကန္လုံး ျဖစ္သည္။ အနားတြင္
ေရႊေရးသုံးရစ္ ရွိေသာ ေႂကြပန္းကန္ ပါးပါးလည္း ျဖစ္သည္။ ထိုလွလွပပ
ပန္းကန္ေလးႏွင့္ မလိုက္ဖက္သည္က ဒန္ ေရေႏြးၾကမ္းအိုး ျဖစ္သည္။ ဦးႀကီး၏
ေရေႏြးၾကမ္းအိုးသည္ကား ဦးႀကီး၏ စိတ္ႀကိဳက္အတိုင္း ေရေႏြးမ်ားမ်ား
ဆန္႔ေသာ္လည္း ဒန္အညႇိ တက္ကာ မလွပသည္ကား အမွန္ပင္။ ခြက္ကို ေႂကြခြက္မွ
ႀကိဳက္ေသာ္လည္း အိုးကိုေတာ့ ဦးႀကီးက ေႂကြအိုး မႀကိဳက္ျပန္။
“အထဲမွာ
ေရေႏြးေတြနဲ႔မို႔ ေလးရတဲ့အထဲ ေႂကြအိုး ဆိုျပန္ေတာ့ ပိုေလးတာေပါ့။ ဒန္ကေတာ့
ေပါ့တယ္။ သည္အိုးကို ခဏ ခဏ မၿပီး ငွဲ႔ေနရတာ ေပါ့ေပါ့ပါးပါးပဲ ေကာင္းတယ္”
ဟု ေျပာတတ္သည္။
“ဥပမာကြာ … ငါ ေျပာျပမယ္။ 'ကိုကိုႀကီးသည္ ေဒါသတႀကီးႏွင့္ သင္းသင္းကို လွမ္းၾကည့္လိုက္သည္ တဲ့ …' ကဲ… မွန္လား မွားလား”
ေမာင္ကိတ္က ေခါင္းကုတ္ရင္း “မွန္သားပဲဟာ” ေတြးသည္။ ထို႔ေနာက္ “မွားတယ္
ထင္တယ္”ဟု ခ်က္ခ်င္း ျပန္ေတြးသည္။ သည္လို အေရးအသားမ်ိဳးေတြက ခဏ ခဏ
ေတြ႕ေနရေတာ့ မွန္လား မွားလားပင္ ခ်က္ခ်င္း စဥ္းစား၍ မရေခ်။
“မင္းတို႔လည္း ငယ္ငယ္ကတည္းက သင္ခဲ့ရတာပဲ။ နာမဝိေသသန ဆိုရင္ နာမ္ရဲ႕ ေရွ႕မွာ
ကပ္ေနရတယ္၊ ႀကိယာဝိေသသန ဆိုရင္ ႀကိယာေရွ႕မွာ ကပ္ေနရတယ္ ဆိုတာေလ”
“ဟုတ္”
အဲဒီမွာ ေဒါသတႀကီးက သင္းသင္းရဲ႕ ေရွ႕မွာ ကပ္ေနေတာ့ ေဒါသႀကီးတာက သင္းသင္း ျဖစ္မေနဘူးလား”
ေမာင္ကိတ္ ေခါင္းညိတ္သည္။ ေဒၚႀကီးကေတာ့ မညိတ္။
“သည္ေနရာမွာ သင္းသင္းက ေဒါသႀကီးတာ မဟုတ္ဘူး ဆိုတာကို ရွင္လည္း နားလည္ က်ဳပ္လည္း နားလည္ ေမာင္ကိတ္လည္း နားလည္တာပဲ ကိုတူႀကီးရယ္”
“ဟ … နားလည္ေပမယ့္ မွားေနတယ္ဟ”
“အမွန္က ကိုကိုႀကီးသည္ သင္းသင္းကို ေဒါသတႀကီးႏွင့္ လွမ္းၾကည့္လိုက္သည္။ အဲဒီလို ေရးရမွာေနာ္ ဦးႀကီး”
“ေအးေပါ့ကြာ … ေရးထုံးပ်က္ ေနတာေတြကို ေျပာတာပါ။ ‘ျမျမသည္ မ်က္ေစာင္းေလး
တဝဲဝဲႏွင့္ ေမာင္ေမာင့္ကို မခို႔တ႐ို႕ ၾကည့္သည္။' ‘ရႊံ႕ေတြ ေပေနေသာ
က်ားဘိုသည္ ပါးစပ္ထဲတြင္ အမဲ႐ိုးႀကီးႏွင့္ ေမာင္ေမာင့္ဆီသို႔ ေျပးလာသည္’
ဆိုတာမ်ိဳးေလးေတြေလ။ အမွန္က ေမာင္ေမာင့္ကို မ်က္ေစာင္းေလး တဝဲဝဲႏွင့္
မခို႔တ႐ို႕ ၾကည့္သည္။ ေမာင္ေမာင့္ဆီသို႔ ပါးစပ္ထဲတြင္ အမဲ႐ိုးႀကီးႏွင့္
ေျပးလာသည္လို႔ ျဖစ္ရမွာေပါ့။ အခုေတာ့ ႀကိယာကို အထူးျပဳတဲ့ ႀကိယာဝိေသသနကို
နာမ္ေရွ႕မွာ သြားကပ္ထား တတ္တာမ်ိဳးေတြေလ။ မွားလို႔ေတာင္ မွားမွန္း
မသိေတာ့ဘူး”
ဦးႀကီး၏ ေလရွည္ႀကီး အဆုံးတြင္ ေဒၚႀကီးက တဟင္းဟင္း
ရယ္သည္။ ေဒၚႀကီး ရယ္သံက သိပ္မက်ယ္ေသာ္လည္း နားမေလးေသာ ဦးႀကီးက ေကာင္းစြာ
ၾကားေလသည္။ သည္ကမၻာ သည္ေလာကတြင္ ဦးႀကီး မႏိုင္ေသာသူ ဟူ၍လည္း ေဒၚႀကီး
တစ္ေယာက္သာ ရွိေလသည္။
“မင္းက ဘာရယ္တာလဲ”
“သည္ေနရာမွာ
ေမာင္ေမာင္က မ်က္ေစာင္းလည္း မဝဲဘူး။ အမဲ႐ိုးႀကီးကိုလည္း ကိုက္မထားဘူး ဆိုတာ
ရွင္းေနတာပဲဟာ … ဖတ္တဲ့သူက သိပါတယ္ ကိုတူႀကီးရဲ႕”
“ေအး … သိတာေပါ့။ သိတာက ဉာဏ္နဲ႔ယွဥ္ၿပီး သိရတာ။ သဒၵါ မွားတာကေတာ့ မွားေနတာပဲ”
“မွားရင္လည္း သက္ဆိုင္ရာ လူေတြ ရွိတယ္။ ျပင္ၾကလိမ့္မယ္။ ရွင္က အေနသာႀကီးပါေနာ္”
“ငါလည္း မေနသာဘူး၊ မင္းလည္း မေနသာဘူး၊ ဒါဟာ အားလုံးနဲ႔ ဆိုင္တယ္”
ေမာင္ကိတ္က စိတ္ထဲမွ ေနၿပီး “ဟုတ္တာေပါ့” ဟု ေထာက္ခံလိုက္ မိသည္။
တစ္ဖက္မွလည္း ငါ့အေမေတာ့ ဇိနတၱပကာသနီႏွင့္ ေဝးပါၿပီဟု ေတြးလိုက္မိေသးသည္။
ဦးႀကီးႏွင့္ ေဒၚႀကီး ႏွစ္ဦးစလုံးက အျငင္းသန္ၾကသည္။ ျငင္းမိၿပီ ဆိုလွ်င္
ဘယ္သူမွ မေလွ်ာ့တတ္။ ႏွစ္ဦးစလုံးကလည္း ေကာ္ေတာ္ေတာ္ ကပ္တပ္တပ္မ်ား
ျဖစ္ၾကသည္မို႔ သူတို႔၏ သမီး မဘူးသီးက ၾကားထဲမွ ေမာင္ကိတ္ကို အားနာသလို
ၾကည့္ေနရင္း …
“အစ္ကိုကိတ္ ေကာ္ဖီ ေသာက္ဦးေလ” ဟု ဧည့္၀တ္ျပဳရွာသည္။
“တစ္ေန႔တုန္းက ေဈးထဲမွာ ဒန္႔သလြန္နဲ႔ေတာင္ ေတြ႕ခဲ့ေသးတယ္” ဟု ဝင္ၿပီး စကားျဖတ္ ရွာသည္။
ဘူးသီးႏွင့္ ဒန္႔သလြန္တို႔ေၾကာင့္ ၾကားရသူမ်ား အာ႐ုံ႐ႈပ္၊ နား႐ႈပ္သြားေလ့
ရွိသည္။ စင္စစ္ သူတို႔ႏွစ္ဦးမွာ လူသားစင္စစ္မ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ အမည္ေပး
ေကာင္းသူ ေဒၚႀကီး၏ လက္ခ်က္ႏွင့္ အသီးအႏွံ ဘဝသို႔ ေျပာင္းသြား ၾကရရွာျခင္း
ျဖစ္သည္။ ေဒၚႀကီး၏ သမီးအရင္း ေမာင္ကိတ္၏ ညီမဝမ္းကြဲ ျဖစ္သူ မဘူးသီးမွာ
ခါးေသးၿပီး ခႏၶာကိုယ္ ေအာက္ပိုင္း ႀကီးေလသည္။ ေမာင္ကိတ္၏ ညီမအရင္း ျဖစ္သူ
ဒန္႔သလြန္ကေတာ့ ကိုယ္ဟန္ ႏြဲ႕ႏြဲ႕ႏွင့္ ပိန္ပိန္ရွည္ရွည္ ျဖစ္သည္။
သုိ႔ေသာ္ မဘူးသီး ဘယ္လိုပင္ ျဖတ္ျဖတ္ ဦးႀကီး၏ ေလေၾကာက မျပတ္ေရးခ် မျပတ္ထဲက ျဖစ္သည္။
“သည္ေန႔မနက္ လမ္းေလွ်ာက္တုန္းကေတာင္ ေတြ႕ခဲ့ရတာေလ။ ဟို သြပ္ျပားႀကီးေတြ
ကာထားတဲ့ ေနရာမွာေပါ့ ‘စည္းကမ္းမဲ့ အမႈိက္မစြန္႔ရ’ တဲ့။ ကဲ … သည္ေတာ့
‘စည္းကမ္းရွိတဲ့ အမႈိက္ ဆိုရင္ေတာ့ စြန္႔လို႔ ရတယ္ေပါ့’ ဟုတ္လား”
သူက တစ္သက္တာလုံး စာသင္လာေသာ ေက်ာင္းဆရာႀကီး ဆိုေတာ့လည္း ဒါမ်ိဳးေတြ အေတြ႕ မ်ားလာေတာ့ အူယား ရွာေပလိမ့္မယ္ဟု ေမာင္ကိတ္ ေတြးမိသည္။
“သည္လိုဆိုရင္ ‘စည္းကမ္းမဲ့စြာ အမႈိက္မစြန္႔ရ’ လို႔ ေရးရမွာလား ဦးႀကီး။
ဒါမွမဟုတ္ရင္လည္း ‘အမႈိက္ကို စည္းကမ္းမဲ့ မစြန္႔ရ’ လို႔ ေရးရင္ေရာ”
သည္တစ္ခါေတာ့ ဦးႀကီးက ဘာမွမေျပာမီ ေဒၚႀကီးက “အမိႈက္မစြန္႔ရ ဆိုရင္
ၿပီးၿပီေဟ့ လိုရင္း တိုရွင္းပဲ” ဟု ဦးေအာင္ ဝင္ေျပာသည္။ ထို႔ေနာက္
“ဘယ္လိုပဲ ေရးထားထား အဲဒီေနရာမွာ အမႈိက္မပစ္ဖို႔ တားျမစ္ထားတယ္
ဆုိတာကိုေတာ့ လူတိုင္း နားလည္ပါတယ္” ဟု ခပ္တင္းတင္း ေျပာကာ ဆိုက္ေနက်
ဘူတာကို ကမန္းကတန္း ဝင္ဆိုက္ပစ္လိုက္ ေလသည္။
“ေရာ့ … အစ္ကိုကိတ္…
အစ္ကိုကိတ္အႀကိဳက္ ကိတ္မုန္႔” ဘူးသီးက တင္းမာေတာ့မည့္ အေျခအေနကို
ကိတ္မုန္႔ႏွင့္ ဝင္ထိန္းသည္။ သပ်စ္သီးေျခာက္ႏွင့္ သီဟိုေစ့ေလးမ်ား
ျမႇဳပ္ထားေသာ သစ္သီးကိတ္ေလးက စားခ်င္စဖြယ္မို႔ ေမာင္ကိတ္ တစ္ျခမ္း
လွမ္းယူလိုက္သည္။
“ေကာင္းသားပဲေနာ္”
“ညီမ သူငယ္ခ်င္း မိုးေကသြယ္ဦး ေပးတာေလ”
“စကားမပီတဲ့ ေကာင္မေလးလား”
ဦးႀကီးက မ်က္ေမွာင္ႀကီး ကုပ္လ်က္ပင္ ေမးျပန္သည္။ ဘူးသီးက သက္ျပင္းေလး
မသိမသာ ခ်ရင္း ေမာင္ကိတ္အား လွမ္းၾကည့္သည္။ သူ႔အေဖေရာ၊ သူ႔အေမေရာ
သည္ဘူတာထဲက ထြက္ၾကေတာ့မည္ မထင္။
“အဲဒီ ကိတ္မုန္႔ဘူးကို နင့္အေမကို လွမ္းေပးရင္း သည္မွာ အန္တီံအသြက္ ကိတ္မုန္႔ … တဲ့”
သူ႔အေဖစကား ၾကားေတာ့ ဘူးသီးခမ်ာ ရယ္လည္း ရယ္ခ်င္ စိတ္လည္း ညစ္သြားသည္။
အမွန္စင္စစ္ မိုးေကသြယ္ဦးမွာ စကားမပီသူ မဟုတ္။ သို႔ပါေသာ္လည္း အတြက္ဟူေသာ
စကားကိုေတာ့ “အသြက္” “အသြက္” ဟု ခပ္ဆြဲဆြဲေလး မခို႔တ႐ို႕ ေျပာတတ္သည္ ကေတာ့
အမွန္ပင္။
“ေနာက္ၿပီး သူက ေျပာသြားေသးတယ္။ ျမန္မာ့အသံမွာ အလုပ္ ေလွ်ာက္မလို႔တဲ့ … သိလား… ေမာင္ကိတ္”
“သူက ေတာ္ေတာ္လွတယ္ အစ္ကိုရဲ႕”
“ဟ … သည္မွာ ဘူးသီး … ငါ့သမီးရဲ႕ လူလွဖို႔ထက္ အသံလွဖို႔ အေရးႀကီးတာဟ … နင့္သူငယ္ခ်င္းက စလုံးနဲ႔ ဆလိမ္ေရာ ကြဲရဲ႕လား”
“အေဖကလည္း ကြဲပါတယ္”
ကြဲပါတယ္ဟု ခ်က္ခ်င္း ျပန္ေျဖလိုက္ေသာ္လည္း ဘူးသီး၏ စိတ္ထဲတြင္
သိပ္ၿပီးေတာ့ မေသခ်ာခ်င္။ သူ၏ သူငယ္ခ်င္း အခ်ိဳ႕က ေဆာင္ရြက္နွင့္
ေစာင္ရြက္တြင္ ေစာင္ရြက္ကသာ အမွန္ဟု ထင္ၿပီး တြင္တြင္ အသုံးျပဳကာ
“သိပါဘူးဟယ္ ကူညီ ေစာင္မတယ္ ဆိုတာရွိေတာ့ ေစာင္ရြက္တယ္ ဆိုတာလည္း ရွိတယ္
မွန္တယ္ ထင္တာေပါ့” ဟု ေျပာဖူးေလသည္။ အခ်ိဳ႕က မွား၍ မွားမွန္း မသိသည္မ်ားက
ရွိေနသည္။
“သည့္ျပင္ လူမ်ိဳးေတြေတာ့ မသိဘူး။ ငါတို႔
ျမန္မာလူမ်ိဳးေတြ ကေတာ့ အသံကို အေရာင္ အမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ သ႐ုပ္ေဖာ္ တတ္ၾကတာ
အမွန္ပဲ၊ ၾကည့္ … အသံနက္ႀကီးတဲ့၊ အသံ၀ါႀကီးတဲ့၊ အသံျပာျပာတဲ့၊ ေနာက္ၿပီး
ရွိေသးတယ္ အသံျပားႀကီး၊ လွ်ာျပားႀကီးနဲ႔ ေျပာတယ္ ဆိုတာက တစ္မ်ိဳး၊ အသံကိုက
ေပါ့လွ်ပ္လွ်ပ္နဲ႔လို႔လဲ ေျပာတတ္ၾကေသးတယ္၊ တို႔ျမန္မာ အခ်င္းခ်င္းေတာ့
အဆင္ကို ေခ်ာလို႔၊ ဘယ္လို အသံဟာ ဘယ္လိုဆိုတာ ခ်က္ခ်င္းသိၿပီး ခ်က္ခ်င္း
ၾကားေယာင္လာတယ္”
သည္တစ္ခါေတာ့ ေဒၚႀကီး ေခါင္းညိတ္သည္။
“ကိုယ့္အသံကိုလည္း ကိုယ္ ဘာသံလည္း သိေအာင္ လုပ္ဦး” ဟု ေျပာသည္။ ဦးႀကီးက
မၾကားခ်င္ဟန္ ေဆာင္ေနသည္။ ေမာင္ကိတ္ႏွင့္ ဘူးသီးတို႔ ခမ်ာမွာလည္း
ျပံဳးခ်င္ပါလ်က္ မျပံဳးရဲေခ်။
“သမီး သူငယ္ခ်င္းကိုလည္း ေအးေအးေဆးေဆးပဲ ေနပါ။ ျမန္မာ့အသံမွာေတာ့ အလုပ္ မေလွ်ာက္ပါနဲ႔လို႔ ေျပာလိုက္စမ္းပါ”
“အေဖကလည္း သူက သတင္း ေၾကညာခ်င္တာ”
“သတင္း ေၾကညာတဲ့ လူရဲ႕ အသံက ထူရမယ္၊ လုံရမယ္၊ ပီရမယ္ သမီးရဲ႕၊ အခုေတာ့
သူ႔အသံက ပါးလွ်ပ္လွ်ပ္ေလးနဲ႔ 'ေစာက္လုပ္ေရး လုပ္သားႀကီးအသြက္ စန္တစ္အိတ္၊
စီတစ္ပုံး ေပးအပ္ခဲ့သည္' လို႔ ေၾကညာ မလို႔လား၊ ေက်ာင္းအုပ္ စရာမႀကီးက စုံးမ
စကားမ်ား ေျပာၾကားခဲ့သည္။ ေနာက္ၿပီး ျမန္မာ့အတံမွ အတံ လႊင့္ေနပါသည္
ဆိုတာမ်ိဳးေတြ ေၾကညာေနရင္ အခက္”
သည္တစ္ခါေတာ့ ေမာင္ကိတ္ မရယ္ဘဲ
မေနႏိုင္၊ ေမာင္ကိတ္ ရယ္ေတာ့ ဘူးသီးႏွင့္ ေဒၚႀကီးကပါ လိုက္ရယ္ၾကသည္။
သူတို႔ရယ္ေတာ့ ဦးႀကီး၏ မ်က္ေမွာင္ကုပ္ႀကီးလည္း အတန္ငယ္ ေျပသြားသည္။
ေမာင္ကိတ္ကေတာ့ နာရီၾကည့္သည္။ သူ၏ ကြန္ပ်ဴတာ သင္တန္းက ေန႔ခင္း ႏွစ္နာရီ
စမည္ျဖစ္၍ ျပန္ရန္သင့္ၿပီ ျဖစ္သည္။ မျပန္မီ အေမ မွာလိုက္ေသာ ဇိနတၱပကာသနီ
စာအုပ္ကို ငွားရ ေကာင္းမလား မငွားဘဲ ေနရေတာ့ ရာသီဥတု ေကာင္းလာၿပီမို႔
ငွားလိုက္ရင္ ေကာင္းမလားဟု ခ်ီတုံခ်တုံ ျဖစ္ေနစဥ္ ေလျပင္း ျပန္တိုက္သည္။
တရားခံကေတာ့ ႏွင္းဆီေမႊးသည္ ဦးႀကီးတို႔အိမ္မွ အိမ္ေဖာ္ ေကာင္မေလး ျဖစ္သည္။
သူက ေဒၚႀကီး၏ ေနာက္နားတြင္ ခပ္႐ို႕႐ို႕ေလး ရပ္ကား “အေမႀကီး စီ
ကုန္ခါနီးၿပီ” ဟု ေျပာသည္။
သူ၏ အသံၾကားေတာ့ ဦးႀကီး၏ မ်က္ခုံးေမြးႀကီး ႏွစ္ဖက္ ခ်က္ခ်င္း ျပန္ကုပ္သြားသည္။
“ဆန္ေရာ ရွိေသးလား”
ေဒၚႀကီးက ေမးျခင္းမဟုတ္။ ဦးႀကီးက ေမးျခင္းျဖစ္သည္။ ႏွင္းဆီေမႊးကလည္း တ႐ိုတေသ ေျဖရွာပါသည္။
“စန္ကေတာ့ ရွိပါေသးတယ္ ဘဘႀကီး”
“ဆား … ေရာ”
“စားလည္း ရွိပါတယ္”
“ေဆးေရာ ရွိေသးရဲ႕လား”
“ေစး … အဲ ေစးေတာ့ ကၽြန္မ မသိ”
“ကဲ … ဆပ္ျပာေရာ”
“စပ္ျပာ … အင္း … စပ္ျပာေတာ့ ကုန္ခါနီး”
သူ တစ္ခါ ေျဖတိုင္း ဦးႀကီး၏ မ်က္ႏွာက တစ္ခါ ႐ႈံ႕သြားရာ ငါးခါေလာက္
ေျဖၿပီးသြားၿပီမို႔ ဦးႀကီး၏ မ်က္ႏွာႀကီးမွာ ေလေပါက္သြားေသာ ၾကက္ေပါင္
ေဘာလုံးလို ႐ႈံ႕႐ႈံ႕တြတြႀကီး ျဖစ္ေနသည္။
“နင္… ဆန္လို႔ မေခၚတတ္ဘူးလား”
“ေခၚတတ္ပါတယ္ … ဘဘႀကီး”
“ကဲ … ေခၚၾကည့္စမ္း … ဆန္ …”
“စန္ … အဲ … ဆန္ …”
“ဆီ”
“စီ … စီ … အဲ … ဆီ …”
“ေဆး”
“ေစး … အဲ … ေဆး … ေဆး …”
ႏွင္းဆီေမႊးက အေယာင္ေယာင္ အမွားမွား ျဖစ္ေနသည္။ ေမာင္ကိတ္ကေတာ့ အံ့ဩေနသည္။
ႏွင္းဆီေမႊးသည္ ဆန္၊ ဆီ၊ စသည္မ်ားကို ပီပီသသ မေခၚတတ္ျခင္း မဟုတ္။
မေျပာတတ္ျခင္း မဟုတ္။ သတိထား ေျပာလွ်င္ ပီသပါလ်က္ႏွင့္ သတိမထားဘဲ မပီမသ
ေျပာေနျခင္း ျဖစ္သည္ကိုေတာ့ သိလိုက္ရသည္။ ႏွင္းဆီေမႊးသာ မဟုတ္ အခ်ိဳ႕ေသာ
လူငယ္မ်ားသည္လည္း စန္ေတြ၊ စီေတြ၊ လုပ္ေစာင္ေတြ ျဖစ္ေနၾကသည္ကို သူ
သတိထားမိသည္မွာ ၾကာၿပီ။
“ကဲ … ကဲ … သြားေတာ့၊ ေနာက္ကို ပီပီသသေျပာ … ဟုတ္လား”
ဦးႀကီးက သြားခိုင္းေတာ့ ႏွင္းဆီေမႊး လွည့္ထြက္ သြားေလသည္။ သည္ေတာ့မွ ေဒၚႀကီးက တစ္စခန္းထသည္။
“ကိုတူႀကီးရယ္ … ရွင့္မလဲ ျပႆနာ မရွိ ျပႆနာကို ရွာ။ သူ႔ဟာသူ စန္ ေျပာေျပာ၊ စီ ေျပာေျပာ … သူေျပာတာ နားလည္ ေနသားပဲဟာ”
“ဟ … ဒါ ျပႆနာ မဟုတ္လို႔ ဘာက ျပႆနာ ျဖစ္ဦးမွာလဲ။ သည္အတိုင္း ၾကည့္ေနရင္
ဆလိမ္သံေတြ ေပ်ာက္ၿပီး စလုံးသံေတြ အစားဝင္လာလိမ့္မယ္။ ဒါဟာ
အေရးမႀကီးဘူးလား”
“အေရးမႀကီးပါဘူး။ အေရးႀကီးရင္လည္း သက္ဆိုင္ရာ လူေတြက ျပဳျပင္ၾကလိမ့္မယ္။ ရွင္ အေနသာႀကီး”
“မင္း အေတာ္ တာဝန္မဲ့တဲ့ မိန္းမ”
“က်ဳပ္မွာ ဘာတာဝန္ ရွိလို႔ ဘာတာဝန္ မဲ့တာလဲ ေျပာစမ္းပါဦး၊ မဟာပညာရွိ တာဝန္သိႀကီးရဲ႕”
ေမာင္ကိတ္က ေခါင္းကုတ္ေနစဥ္ ဘူးသီးက သက္ျပင္းႀကီး ခ်သည္။ အေမ့ အတြက္ကေတာ့
ပဲျပဳတ္ တစ္ဆယ္သား တစ္ရာ့ေလးဆယ္ ျဖစ္သြားျခင္းသည္ စလုံးဆလိမ္ ျပႆနာထက္
အေရးႀကီးေၾကာင္း သူ သိသည္။
“မင္း … အလကား မိန္းမ”
သည္စကားကို ၾကားေတာ့ ေဒၚႀကီး၏ မ်က္ႏွာသည္ျ ဖဴသြားသည္။ ထို႔ေနာက္ တျဖည္းျဖည္း နီလာသည္။
“ဟုတ္တယ္ … က်ဳပ္က အလကား မိန္းမ။ အလကား မိန္းမဆိုတာ အလကား အလုပ္ေတြကိုပဲ လုပ္တတ္တယ္၊ အလကား စကားေတြကိုပဲ ေျပာတတ္တယ္ သိရဲ႕လား”
ပထမ အသံမွန္မွန္နဲ႔ ေျပာေနရာမွ ေဒၚႀကီးက “သိရဲ႕လား” ဟု
ေဆာင့္ေအာ္လိုက္သည္။ ထို႔ေနာက္ အိမ္ေနာက္ေဖးသို႔ လွည့္ကာ “ႏွင္းစီေမႊး” ဟု
လွမ္းေအာ္ေခၚသည္။
“ရွန္ … အေမႀကီး”
ႏွင္းဆီေမႊးလည္း ခ်က္ခ်င္း ေရာက္လာသည္။
“လာ … နင္နဲ႔ ငါနဲ႔ ေဈး သြားၾကမယ္၊ စန္ရယ္၊ စီရယ္၊ စားရယ္၊ ေစးရယ္၊
စပ္ျပာရယ္ ဝယ္ၾကရေအာင္။ ေႏွးတာကို ငါမႀကိဳက္ဘူးလို႔ စုံးမထားတယ္ မဟုတ္လား၊
ငါေျပာတာကို အလ်င္အျမန္ ေစာင္ရြက္၊ သြား … ျခင္းေတာင္း အျမန္ယူခဲ့”
ေဒၚႀကီးက ေနရာမွ ဆတ္ခနဲ ထကာ ခပ္ေမာ့ေမာ့ ခပ္ေက်ာ့ေက်ာ့ႏွင့္
လွည့္ထြက္သြားသည္။ အခါတိုင္း ဒူးနာသည္ဟု ဆိုကာ ခပ္ျဖည္းျဖည္း ခပ္ဆဆသာ
ေထာက္တတ္ေသာ ေျခေထာက္ ႏွစ္ေခ်ာင္းမွာ ဟန္အျပည့္ မာန္အျပည့္ႏွင့္ သြက္ေနသည္။
“ကဲ … အဲဒါ စန္လို႔ ေခၚတယ္ဟ”
ဦးႀကီးက သူ႔ေဘးမွ ေရေႏြးၾကမ္း အိုးႀကီးကို ေကာက္ကာ စားပြဲေပၚ ထုခ်လိုက္သည္။ ေရေႏြးၾကမ္းေတြ ဗြမ္းခနဲ စင္ထြက္လာသည္။
“အဲဒါကေတာ့ စီနဲ႔ စားဟ၊ အဲဒါက ေစးဟ၊ အဲဒါက စပ္ျပာဟ၊ အဲဒါ အဲဒါက ေစာင္ရြက္ဟ၊ အဲဒါက စုံးမဟ …”
ေရေႏြးက သိပ္မပူေတာ့၍သာ ေတာ္ေတာ့သည္။ ဦးႀကီး၏ အက်ႌတြင္ လက္ဖက္ေျခာက္ဖတ္ေတြ
စင္ကာ ေရေတြ ရႊဲကုန္သည္။ သူ႔ဟာသူ ၿငိမ္ၿငိမ္ကေလး ရပ္ေနေသာ ေရႊနားရစ္
ေႂကြပန္းကန္ေလး ခမ်ာလည္း ကလြမ္ခနဲ ေအာ္ကာ ၾကမ္းေပၚသို႔ က်သြားသည္။
ထို႔ေနာက္ တလိမ့္ တလိမ့္ႏွင့္ လိမ့္သြားသည့္အတြက္ ေမာင္ကိတ္က ကမန္းကတန္း
လိုက္ေကာက္ရင္း စားပြဲစြန္းႏွင့္ နဖူး ေဆာင့္မိသြားသည္။
“ဟာ … ပဲ့သြားၿပီ”
နာသြားေသာ နဖူးကိုပင္ မပြတ္အားေပ။ အနား ပဲ့သြားေသာ ခြက္ကေလးကို ၾကည့္၍ ေမာင္ကိတ္ အေတာ္ ႏွေျမာသြားသည္။
“ဟင္ … ပိန္သြားၿပီ”
ဦးႀကီး ထုထားေသာ ဒန္ ေရေႏြးကရားေလးကို ၾကည့္ရင္း ဘူးသီးကလည္း စိတ္ညစ္သြား
ရွာသည္။ ေရေႏြးအိုးေလး ခမ်ာ သနားစရာ၊ ပိန္႐ုံပင္မက ခ်ိဳင့္ပင္
ခ်ိဳင့္ေနရွာသည္။
“ပိန္ပိန္ … ပဲ့ပဲ့ဟာ … ဘာျဖစ္ေသးလဲ”
ဦးႀကီးကလည္း ေဒါသတႀကီး ေအာ္ေလသည္။
ေနာက္တစ္လေလာက္ ေနေတာ့မွ ေမာင္ကိတ္ခမ်ာ ဦးႀကီးတို႔ အိမ္သို႔
ေရာက္ျဖစ္ေတာ့သည္။ “အိမ္မွာေတာ့ မုန္တိုင္း စဲသြားၿပီ အစ္ကို၊ သူတို႔
အခ်င္းခ်င္းလည္း စလုံး ဆလိမ္အေၾကာင္း မေျပာေၾကး ဆိုၿပီး သေဘာတူ ထားၾကတယ္”
ဟု ဘူးသီးက သတင္းပို႔သည္။
သူေရာက္ေသာ အခ်ိန္တြင္ ဦးႀကီးႏွင့္ ေဒၚႀကီးက ထုံးစံအတိုင္း ယွဥ္တြဲၿပီး ထိုင္ေနၾကသည္။ လက္ဖက္သုပ္ကိုလည္း အတူစား ေနၾကသည္။
ဦးႀကီး၏ ေဘးက စားပြဲေပၚတြင္ေတာ့ ပိန္ေနေသာ ေရေႏြးကရားႏွင့္ ပဲ့ေနေသာ
ပန္းကန္လုံးတို႔ ရွိေနၾကသည္။ ဦးႀကီးက ခပ္ပိန္ပိန္ အိုးကို သတိႏွင့္
ကိုင္ၿပီး ခြက္ပဲ့ပဲ့ ထဲသို႔ ဂ႐ုတစိုက္ ေလာင္းထည့္တတ္သည္။ ႏႈတ္ခမ္း
ပဲ့ေနေသာ ေနရာေလးကို ေရွာင္ကာ ခပ္ျဖည္းျဖည္း မႈတ္၍ ေသာက္တတ္သည္။ ထို႔ေနာက္
ပင့္သက္ကို မသိမသာ က်ိတ္ၿပီး ႐ႈိက္ေနတတ္ေလသည္။
------
မစႏၵာ
ႏွစ္ ၆၀ ျပည့္ ျမန္မာ့အသံ မဂၢဇင္း။
No comments:
Post a Comment