တစ္ထစ္ၿပီ တစ္ထစ္ နိမ့္ဆင္းသြားေသာ ေလွကား မဟုတ္သည့္ ေတာလမ္းကေလး
အတိုင္း စကား တေျပာေျပာႏွင့္ ေလွ်ာက္လွမ္း ေနသူတို႔ ေနာက္သို႔ မီလုမီခင္ …။
ရႊံ႕ဗြက္ေတြကို ေက်ာ္ၿပီး ကုန္းကေလးမ်ားကို ျပန္တက္စျပဳလွ်င္ ကိုျမက
စီးကရက္ မီးညႇိရင္း ခဏ ေစာင့္သည္။ ကၽြန္မ၏ အသက္ရွဴသံမွာ နည္းနည္းေတာ့
ျမန္ေနလိမ့္မလား။
ကမ္းလိုက္ေသာ ေကာက္ညႇင္းအရက္ ႏွစ္ပုလင္းကို
လွမ္းယူေသာ ကိုေအာင္ေမာ္၏ လက္အစံုတို႔ ခပ္တုန္တုန္ ျဖစ္ေနသည္ကို
ခါတိုင္းလို ဗ်စ္ေတာက္ ဗ်စ္ေတာက္ မေျပာျဖစ္ေတာ့ဘဲ မသိက်ိဳးကၽြံ
ေနျဖစ္လိုက္သည္။ ေက်ာင္းပိတ္ရက္ပင္ ျဖစ္ေသာ္လည္း ကၽြန္မတို႔ႏွင့္ အတူတူ
နံနက္စာ စားခဲ့ၿပီမို႔ ယေန႔အဖို႔ သူတို႔ တန္းမျပန္ရေသးေၾကာင္း ကၽြန္မ
သိၿပီးပင္။
အရက္ပုလင္းမ်ားကို ခ်ည္လြယ္အိတ္နီထဲ ေနသားတက်
ထည့္လိုက္ၿပီးမွ ဆက္ေလွ်ာက္ျဖစ္ၾက ေလသည္။ ေဒသထံုးစံအရ မဂၤလာပြဲ၊
အိမ္သစ္တက္ပြဲႏွင့္ အသုဘပြဲ စသျဖင့္ ဆုေတာင္းပြဲ မွန္သမွ် အရက္ႏွင့္
မကင္းေခ်။ ေဆြမ်ိဳး ဆက္စပ္မႈႏွင့္ မိတ္ေဆြဖြဲ႕မႈတို႔၌ အရက္သည္ မပါမျဖစ္ေသာ
ထံုးတမ္းစဥ္လာ တစ္ခု။
သို႔ေသာ္လည္း စံုဂဏန္း ျဖစ္လွ်င္
ပို၍မြန္ျမတ္ကာ ထုပ္ပိုးမေပးက အပမွီတတ္သည္ဟု အယူရွိၾကသည္။ သည္ေဒသတြင္
သူတို႔ထက္ ေက်ာင္းဆရာသက္ ရင့္ခဲ့ၿပီမို႔ ေဒသထံုးစံမ်ားကို သူတို႔ထက္
ကၽြန္မက ေနာေၾက ေနသည္။ လက္ရွိေက်ာင္းအုပ္ ျဖစ္ေသာ ကိုျမပင္လွ်င္ ကၽြန္မထက္
ႏွစ္ႏွစ္ခန္႔ ေနာက္က်ေသး၏။ ကိုေအာင္ေမာ္ႏွင့္ ကိုတင္ေဌးေအာင္တို႔သည္
ဆရာလက္သစ္မ်ား …။
ခုေတာ့လည္း အလင္း ေဝငွသူေတြ မ်ားခဲ့ၿပီေလ။
ေတာလမ္းကေလး တျဖည္းျဖည္းႏွင့္ ဦးေမာ့ကာ ျမင့္တက္ လာေနေတာ့သည္။
လမ္းတစ္ဖက္ရွိ ခ်ိဳင့္ဝွမ္းရင္ခြင္ထဲသို႔ ထင္းရွဴးပင္ေပါက္ႏွင့္
ေတာင္ဇလပ္ပ်ိဳေတြ။ ေစြးေစြးနီေအာင္ ပြင့္သည့္ ေတာင္ဇလပ္နီတို႔ကို
ျမင္ခ်င္၍ပင္ မျမင္ရေတာ့။ ေတာင္ဇလပ္ အျဖဴတို႔ေတာင္ တံုးလုၿပီပဲေလ။
ရွားရွားပါးပါး ပြင့္က်န္အခ်ိဳ႕အား ေတာလမ္းေၾကာင္းေလး ေပၚမွ
လွမ္းျမင္ရသည့္အခိုက္ ယိန္းနန္၏ မ်က္ႏွာကေလးကို ကြက္ခနဲ …။
ေရ၌ ဆံုးပါးခဲ့ရေသာ ကၽြန္မတို႔၏ တပည့္မေလး။
ဃ,ကို ဂဟႀကီးဟု အသံထြက္ မွားသျဖင့္ စာတစ္လံုးကို ေဈးတစ္ပတ္ခန္႔ သင္ခဲ့ရေသာ
လာခ်ိဳဒ္မေလး ယိန္းနန္။ ကၽြန္မ၏ ဆံပင္ထက္မွ ေက်ာက္ႏွင္းဆီ ပန္းခိုင္ေလးကို
လက္ညႇိဳးထိုးရင္း ဘာျဖစ္လို႔ ခ်ိတ္ထားတာလဲဟင္ ဆရာမလို႔ ေမးတတ္ေသးသည္ေကာ။
သည္ေဒသ၌ ပန္းပန္သည္မွာ အဆန္း။ အထူးသျဖင့္ ကေလးမ်ားက တအံ့တဩ။
ကၽြန္မက ျပည္မမွ အမ်ိဳးသမီးမ်ား ပန္းပန္ေလ့ ရွိပံု၊ ပန္းပန္သည္မွာ
အလွဆင္ျခင္း တစ္ရပ္ျဖစ္ေၾကာင္း တဖြဲ႕တႏြဲ႕ ရွင္းျပၿပီး ေနာက္ပိုင္းဝယ္
ေတာထဲ ေတာင္ထဲမွ ရွားရွားပါးပါး ပန္းတို႔သည္ ကၽြန္မ၏ စားပြဲထက္ စုပံုလ်က္။
“ေက်ာင္းကိုယ္စား ဆရာ၊ ဆရာမေတြ အေနနဲ႔ ပန္းေခြတစ္ခု၊ သူ႔အတန္းပိုင္
ကိုေအာင္ေမာ္နဲ႔ အတန္းသားေတြက ပန္းေခြတစ္ခု၊ သူ႔အတြက္ေပါ့ မအိရယ္ …”
ေတာင္ဇလပ္ျဖဴတို႔ကို ရွာေဖြၾကည့္ေနမိေသာ ကၽြန္မသည္ ကိုျမ၏ စကားကို
ၾကားရလွ်င္ လမ္းကို ျပန္လည္ေရွး႐ႈၿပီး သက္ျပင္းတစ္ခ်က္ကို
႐ႈိက္လိုက္မိျပန္သလား။ ၾကာေတာ့လည္း ၾကာခဲ့ပါၿပီေလ။
ေရာင္စုံပန္းျခင္းတစ္ခု
စတုတၳတန္း ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူမ်ား ေကာင္းမႈ။
အဖူူးအငုံုံ
ပြင့္႐ုံပြင့္ခ်ပ္၊ ပြင့့္ဖတ္္ညိႇဳးေယာ္
ေသာ္က, ဇီဇဝါ, စႀက္ာ, ပု႑ုရိပ္
သြယ္ခ်ိတ္ ကုုံးယွက္၊
မ်က္ရည္စက္ေတြန႔ဲ႔ဲ
သူ႔႔ … အတြက္ေလ။
တိုက္ဆိုင္မႈမ်ားသည္ ဆယ္စုတစ္စုေက်ာ္ ၾကာသည့္ ကာလတိုင္ေအာင္ သည္ေတာင္ေပၚ
အထိပင္ လိုက္လံကာ ကၽြန္မအား ဘယ့္အတြက္ေၾကာင့္ ႏွိပ္စက္ေနအားပါလိမ့္။
ကေလးရယ္ မင္း ေပးခဲ့တဲ့ ပန္းေတြဟာ ခုခ်ိန္ခါမွာ ဆရာမအတြက္ အလြမ္းေတြ ျဖစ္ခဲ့ရၿပီေပါ့။
“ဆရာခင္ေမာင္ေလးကို ဝင္ေခၚရေအာင္”
မည္သူမွ် တံု႔ျပန္မေျပာျဖစ္ ေသာ္လည္း ထင္းရွဴးၿမိဳင္ အိမ္စုကို
ၿပိဳင္တူလိုပင္ လွမ္းၾကည့္မိၾကေလသည္။ ေလွ်ာက္လွမ္းေနဆဲ ေတာလမ္းေလးေပၚမွ
စီးျမင္ေန၏။ မိုးေကာင္းကင္ႀကီး ေအာက္ဝယ္ ေတာေတာင္ ခ်ိဳင့္ဝွမ္းႏွင့္
အနည္းအက်ဥ္းသာ ရွိေသာ ေျမျပန္႔တြင္ အိမ္ေျခသည္ ခပ္က်ဲက်ဲ။ အိမ္ေျခစိပ္သည့္
ေနရာတို႔၌ အုတ္ႂကြပ္မိုး တိုက္အိမ္မ်ား ေရွ႕မ်က္ႏွာစာမွ ကၽြဲခ်ိဳ
ကားကားႀကီးသည္ မ်ိဳးႏြယ္တစ္ခု၏ ဂုဏ္သိကၡာကို ေျပာျပေနေတာ့သေယာင္။
ျမန္မာျပည္ ေျမပံုဝယ္ ပန္းဝါေတာင္ၾကားဟု ေတြ႕ျမင္ရေသာ ေဒသ။
ေပတစ္ေသာင္းခန္႔ ျမင့္ေသာ ေရခဲေတာင္တို႔ ထူထပ္ရာ ကၽြန္မတို႔ ေဒသေလး၌
ရာသီဥတု ႏွစ္မ်ိဳးသာ ရွိျမဲျဖစ္ရာ သည္ႏွစ္မွာေတာ့ အခါလြန္ရြာေသာ
မိုးေၾကာင့္ မထင္မွတ္ဖြယ္ ျဖစ္ရပ္ဆိုးသည္ …။ ေတာင္ေပၚမွာမွ ေရနစ္
ေသဆံုးရသတဲ့လား … တပည့္ရယ္။
ခရီးလြန္ေနသျဖင့္ အသုဘပဲြ ကၽြန္မ
မမီခ့ဲရေပ။ သည္ကေန႔သည္ ေျခာက္ရက္ ျပည့္၍ ရက္လည္ပြဲ က်င္းပမည့္ေန႔။
ေဒသထံုးစံအရ အမ်ိဳးသား ေသဆံုးလွ်င္ ၅ ရက္မွာ ရက္လည္ၿပီး၊ အမ်ိဳးသမီး
ျဖစ္ပါက ၆ ရက္မွာ။ ခန္႔မွန္း ၾကည့္ရသည္ကား ႏြားေပ်ာက္ ရွာရင္း ေခ်ာင္းထဲ
ျပဳတ္က်သည့္ သမီးကို မိခင္က လွမ္းဆြဲလိုက္သလား၊ ေခ်ာင္းထဲ ဆင္းကာ
ဆယ္ယူသည္လား မသိတတ္ေပ။ ႏြားေပ်ာက္ရွာသူ သားအမိႏွစ္ေယာက္ အနက္
ႏွစ္ဦးစလံုးပင္ ေပ်ာက္ရွခဲ့ရာ အျဖစ္အပ်က္ကို ခန္႔မွန္း ၾကည့္႐ံုမွတစ္ပါး။
လြတ္လပ္သန္စြမ္းေသာ ေခ်ေဖြေခ်ာင္း၏ ေရစီးသံသည္ ႀကိမ္ဖန္မ်ားစြာ ကၽြန္မအား
မျမင္ႏိုင္စြမ္းေသာ သတၱိတို႔ကို ေပးခဲ့ဖူးေပသည္။ ေရထဲ တစ္ဝက္ျမဳပ္ေသာ
ေက်ာက္တံုးေပၚ ထိုင္လ်က္ ေခ်ာင္းေရစီးသံအေပၚ ယစ္မူးရင္း ျပည္မ,ရွိ ဥဩငွက္၏
ေတးသံကို တမ္းတၾကားေယာင္ကာ အလြမ္းႀကီး လြမ္းဖူးေသး၏။
ခုေတာ့
ကေလးရယ္၊ သည္ ေခ်ာင္းေရစီးသံကို ၾကားရသည့္ အခါတိုင္း အေဆြးႀကီး ေဆြးေစေအာင္
ထိတ္လန္႔ နာၾကည္းဖြယ္ ပံုျပင္တစ္ပုဒ္ကို ထားရစ္ခဲ့ၿပီတဲ့လား။
ထင္းရွဴးၿမိဳင္မွ လြန္လွ်င္ ပန္းဝါအျပင္ဘက္ ေရာက္ခဲ့ၿပီ။ ေျမလမ္းသည္ ကမူ၊
ခ်ိဳင့္ဝွမ္းတို႔ မရွိေတာ့။ ကြင္းထဲတြင္ ထင္သလို ေဆာ့ကစားေနေသာ ေလ႐ိုင္းသည္
အနားသတ္ ေတာင္ေတြဆီမွ ေခါက္တံု႔ျပန္ကာ ကၽြန္မတို႔အား လာႏႈတ္ဆက္၏။
ကားလမ္းမအတိုင္း ေလွ်ာက္လာရင္း ရင္ကြဲေတာင္ေလးကို လြန္လာၾက၏။ ေျမျပန္႔တြင္
မျမင္ဖူးေသာ ခရမ္းေရာင္ပန္းႏွင့္ ငုဝါေရာင္ ပန္းကေလးမ်ားကား ကားလမ္းနံေဘး၌
က်ပ္ညပ္လို႔၊ ပန္းဝါႏွင့္ က်ီက်ားရြာသည္ ႏွစ္နာရီခန္႔ ေဝးေလမည္။
သည္လမ္းအတိုင္း သူ လာမွာပဲ။ အေလ့က်သည့္ ပန္းကေလးေတြကိုေရာ မခူးဘဲ
ေနမွာတဲ့လား။
ေက်ာက္ႏွင္းဆီႏွင့္ ေတာင္ဇလပ္တို႔ တံုးခ်ိန္၌
ေက်ာင္းတက္ေခါင္းေလာင္း မထိုးမီ ေက်ာင္း၏ အုတ္တံတိုင္းကို မွီလ်က္
အလံတိုင္ကို မ်က္ႏွာမူကာ လာေခါတို႔ ေမာင္ႏွမႏွင့္ စကားေျပာတတ္ေသာ
ယိန္းနန္း၏ လက္ထဲမွာ …။
ထိုပန္းကေလးမ်ားကို ခ်က္ခ်င္းပင္ ကၽြန္မ
ျပန္လည္ မွတ္မိလာ၏။ လာေခါတို႔ ေမာင္ႏွမကား က်ိက်ားရြာ၏ ဟိုဘက္ ေဆာ့ဇမ္ရြာမွ
ေက်ာင္း လာတက္ရသူေတြ၊ သည္ပန္းေတြႏွင့္ ေက်ာင္းသြားေဖာ္တို႔အား
ခ်က္ခ်င္းပင္ ျဖတ္ေတာက္ စြန္႔ခြာ သြားရေလာက္ေအာင္ ဘာေၾကာင့္မ်ား
အေရးတႀကီးႏွင့္ မင္း ထြက္ခြာ သြားရပါလိမ့္။ ကၽဲြ၊ ႏြား၊ ေမာင္းႏွင့္
မခုတ္ဓား စသည္တို႔မွာ ကခ်င္လူမ်ိဳးမ်ားအတြက္ ႐ိုးရာယဥ္ေက်းမႈ ျဖစ္သည့္အျပင္
မ်ိဳးႏြယ္ေတာ္စပ္မႈ၏ အသက္ေသြးေၾကာမ်ား ျဖစ္ေၾကာင္း ကၽြန္မ မသိသည္မွ
မဟုတ္ဘဲ။
ဒါေပမဲ့လည္း တပည့္ရယ္။
“အဂၤလိပ္စာေတာ့ ေတာ္တယ္ဗ်ာ”
ဆရာခင္ေမာင္ေလး၏ စကားကို ဆရာေအာင္ေမာ္က ေခါင္းတစ္ခ်က္ ညိတ္သည္။
ကၽြန္မႏွင့္ ကိုျမကမူ အထူးအေထြ ေျပာမေနခ်င္ေတာ့။ ဝလံုး သည္လိုေရးဟု လက္ကို
ထပ္ကိုင္ကာ သင္ေပးခဲ့ရသူေတြ၊ ေနာက္ေၾကာင္းကို ေတြးျဖစ္လွ်င္ ၁၉၈၈
ခုႏွစ္ဦးပိုင္းကတည္းက ကၽြန္မသည္ လာခ်ိဳဒ္၊ ေလာ္ေပၚ၊ လီေရွာကေလးမ်ား၏
ဆရာမေလးေလ။ ေတာင္ေပၚ နယ္စြန္နယ္ဖ်ား ျဖစ္သျဖင့္ ႏွင္းတို႔ အံု႔ဆိုင္း
မႈန္မႈိင္းေနေသာ ကာလ။ ေက်ာင္းအုပ္ဆရာႀကီး ဦးလီေယာ္ေဟာင္းေခါင္၊
ကိုခင္ေမာင္သန္း၊ ေဒါင္ေနာ္တို႔ႏွင့္အတူ ဆီမီးထြန္းညႇိခဲ့သည့္ ကၽြန္မ၏
အတိတ္အား မည္သို႔ေသာဘဝ၌ ျဖစ္ေစ ဂုဏ္ယူေနမည္သာ ျဖစ္ေလသည္။
“ဆရာမ … ငါတို႔ အရြယ္မွာ ဘယ္ႏွတန္း ေရာက္ၿပီလဲ”
“ေျခာက္တန္းေပါ့ …” လို႔ ေျဖလွ်င္ မ်က္ႏွာကို လက္ဝါးႏွစ္ဖက္ အုပ္ကာ
ရွက္သြားေလေသာ တစ္ဆယ့္ႏွစ္ႏွစ္ သမီးေလး ယိန္းနန္။ သမီးတို႔ အျပစ္မွ
မဟုတ္ဘဲကြယ္ ဆိုတ့ဲ စကားေနာက္မွာ ဦးက်ည္ေပြ႕ ပံုျပင္ကို ဆက္လက္ ေျပာျပရင္း
ေလးတန္းေလာက္က်မွ ရွင္းျပလို႔ နားလည္မွာပဲလို႔ ေတြးခဲ့ဖူးသည္မွာ
ယခုအခ်ိန္ဝယ္ အရာမထင္ေတာ့။ ၿငိမ္းခ်မ္းသာယာလာၿပီ ျဖစ္ေသာ အ႐ုဏ္ဆည္းဆာ၏
ေနျခည္ႏုကိုသာ ထိေတြ႕သြားရရွာေသာ … အငံုေလး။ ေနအပြင့္မွာ ကမၻာေလာကႀကီး၏
ေတာက္ပ လာႏိုင္မႈႏွင့္ ေတာငွက္ကေလးတို႔၏ သီခ်င္းသံ၊ ပန္းမ်ိဳးစံု
ရယူပိုင္ဆိုင္ႏိုင္မည့္ အေရာင္အေသြးမ်ားကို အငံုေလးခမ်ာ ျမင္မသြားရရွာေတာ့။
သြားေပဦးေတာ့ကြယ္
ဘုန္းႀကီးအိုတစ္ပါးထံ
ဝတၳဳေငြငါးက်ပ္ ႏွံအပ္
သရဏဂံုဆည္းကပ္ေလ
ေကာင္းရာဘံုဘဝ ေရာက္ပါေစ …။
ရြာအား လွမ္းျမင္ေနရေလသည္။ အိမ္စုစုကား ဆယ္အိမ္ထက္ မပိုေခ်။ ဟိုး
ခပ္ေဝးေဝး၌ ႏွစ္အိမ္ သံုးအိမ္။ အိမ္အဝင္ဝ၌ ဖူးငံုေဝေသာ ေဒလီယာပင္သည္
မိုးသည္းဒဏ္ေၾကာင့္ ေခြညြတ္ေနသည္။ သစၥာပန္းပင္ေလးေတြေတာင္
စိုက္ထားေလေသးရဲ႕။ အိမ္ထဲ ဝင္လွ်င္ဝင္ခ်င္း၊ မီးဖိုက ဧည့္ခန္းမွာ။
ေတာင္ေပၚအိမ္တို႔ ဓေလ့ထံုးစံအတိုင္း မီးဖိုနံေဘးဝယ္ ဝိုင္းထိုင္မိၾကသည္။
ယိန္းနန္၏ အေဖကို ကေလးအငယ္ေလးအား ပိုးလ်က္ ေတြ႕ရသည္။ ကိုျမက ဒါ
ဦးေခါယိန္းဟု မိတ္ဆက္ေပးသျဖင့္ ကခ်င္ထံုးစံအရ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ၿပီးလွ်င္
ကိုေအာင္ေမာ္ လွမ္းေပးေသာ ေကာက္ညႇင္းအရက္ ႏွစ္ပုလင္းကို လက္ေဆာင္ပါးျဖစ္၏။
သည္ေနာက္တြင္ေတာ့ ပဆစ္ အရက္ခြက္ေလးမ်ားကို ကိုယ္စီကိုင္ရင္း …။ ေဒသခံ
ေလးငါးဦးႏွင့္ ကၽြန္မတို႔တစ္ေတြ၏ ေၾကကြဲဝမ္းနည္းမႈမ်ားသည္ မီးခိုးမႈိင္း
စြဲလ်က္ရွိေသာ အိမ္ေလးအား ပိုရင့္ေရာ္ ေနေစေတာ့သလို။
အိပ္မက္ေယာင္သူပမာ ေၾကာင္ေတာင္ေတာင္ ျဖစ္ေနရွာေသာ ဦးေခါယိန္း၏ မ်က္ႏွာကို
မၾကည့္ရက္သျဖင့္ ဘယ္လိုပင္ လႊဲဖယ္ ေနျဖစ္ေသာ္လည္း သူ႔ေက်ာေပၚရွိ
ပိုးတဘက္ထဲမွ “အ…ေရ” ဟူေသာ အေမအား တမ္းတသံသည္ …။ ယိန္းနန္တို႔ သားအမိ၏
အသက္ဝိညာဥ္ကို ႏုတ္ယူသြားသည့္ ၾကမၼာဆိုးသည္ ကၽြန္မတို႔၏ အသည္းႏွလံုးမ်ားအား
သူ႔လက္ၾကမ္းႀကီးျဖင့္ ဖ်စ္ညႇစ္လို႔ပါလား။
အရက္ခြက္ေလးကို
က်စ္က်စ္ပါေအာင္ ကိုင္ရင္း မီးဖိုသို႔ အၾကည့္စိုက္မိ ေလသည္။ မည္သည့္
စကားတို႔ျဖင့္ ႏွစ္သိမ့္ရမည္ကို စဥ္းစား၍ မရ။ မီးက်ီးခဲမ်ားသည္ ရဲလို႔။
ေတာင္ဇလပ္သားမို႔ မီးအား ေကာင္းလွေလသည္။ ကခ်င္အိမ္မ်ား၌ ေတြ႕ရတတ္ေသာ
သံဖိုခေနာင့္ႀကီးေပၚရွိ ေရေႏြးအိုးသည္ ပြက္ပြက္ထလ်က္သား။ မီးဖိုနံေဘး
မလွမ္းမကမ္းဝယ္ သစ္သားေယာက္မ တန္းလန္းႏွင့္ ဝက္စာအိုး။ က်န္ကေလးမ်ား
ဘယ္ေရာက္ ေနၾကသလဲ။ အိပ္ခန္း၏ အဝင္အထြက္ ေနရာရွိ သံေခ်ာင္းမွ
ဂ်ပ္ခုတ္လြယ္အိတ္ ခပ္ႏြမ္းႏြမ္းသည္ ယိန္းနန္၏ လြယ္အိတ္ျဖစ္ဖို႔
ေသခ်ာလြန္းလွေလသည္။ လြယ္အိတ္ အထက္၌ သိုးေမြးခ်ည္ေရာင္စံု ပန္းပြားမ်ားႏွင့္
အလွဆင္ထားေသာ ႐ိုးရာပလိုင္းအလွေလး။
မႏွစ္က မေနာပြဲတြင္ မေနာကခ့ဲေသာ
ပလိုင္းေလးႏွင့္ ယိန္းနန္။ တစ္ဆယ့္ေျခာက္ႏွစ္ဆိုတာ ေႂကြရမယ့္
အရြယ္တဲ့လားကြယ္။ အိမ္တြင္းရွိ လူအားလံုးသည္ ေၾကာင္စီစီျဖင့္
ၿငိမ္သက္ေနၾကၿပီး သက္မဲ့ အရာဝတၳဳမ်ား၏ လႈပ္ရွားညည္းညဴသံကိုမူ ကၽြန္မသည္
မနည္းပင္ သည္းခံေနရ၏။ ဦးေခါယိန္းထံမွ လႊဲဖယ္ထားေသာ အၾကည့္သည္ ဝင္ေပါက္
တစ္ေပါက္သာ ရွိေသာ အိမ္၏ တစ္ဖက္ခန္း၌ ေတာဟင္းႏွင့္ ဝက္စာရွာေသာ
ပလိုင္းႀကီးႏွစ္လံုး လဲၿပိဳေနသည္ကို ေထာင့္ျဖတ္ အေနအထားအတိုင္း
ျမင္ျဖစ္ေအာင္ ျမင္မိျပန္သည္။
သည္ေတာ သည္ေတာင္ေတြေပၚ တစ္ေတာင္တက္
တစ္ေတာင္ဆင္းရင္း ေတာဟင္းႏွင့္ ဝက္စာ ရွာေနက် သားအမိ။ ၾကမၼာဝင္သည့္
ေန႔မွာမွ ႏြားေပ်ာက္ရွာ ထြက္ၾကျခင္းပဲေပါ့။ ပလိုင္း ႏွစ္လံုးမွ ေျပာျပေနေသာ
စကားကို ဘာေၾကာင့္မ်ား နားေထာင္ ေနျဖစ္တာလဲ။ လူေတြ သည္မွ် ၿငိမ္သက္
တိတ္ဆိတ္ေနဖို႔ မသင့္ဘူး။ ဒါ ေပ်ာ္ပြဲရႊင္ပြဲ မဟုတ္ဘူး ဆိုတာေတာ့ ကၽြန္မ
အသိသားေပါ့။ နံေဘးမွာ အရက္က်ိဳက္ခ်သံႏွင့္ ခြက္ထဲသို႔ ေနာက္ထပ္
အရက္ငွဲ႔ထည့္သံကို ၾကားလိုက္ရျပန္၏။ ဒါ အသံလားေဟ့။ ငါ လံုးဝကို ျငင္းတယ္။
“ေဟာ … နတ္ဆရာ ေရာက္လာၿပီ”
မည္သူ႔ထံမွ မသိေသာ တီးတိုးေျပာသံသည္ အိမ္ကေလးကို ခဏတာေတာ့ လႈပ္လႈပ္ရြရြ
ျဖစ္သြား ေစသလိုပင္။ အို … ကၽြန္မ သိလိုက္ၿပီ။ မိခင္မ့ဲ အသုဘအိမ္
ပီသလြန္းစြ။ ထူးျခားေသာ ေၾကာက္မက္ဖြယ္ တိတ္ဆိတ္မႈေအာက္ဝယ္ ရင္ထဲ
တိုးတိတ္စြာ ကဗ်ာရြတ္ေနမိသည္မွာ နတ္ဆရာ ေခ်ာင္းမဟန္႔မီမွာပဲ။
ေသတၱာဖံုး ႐ိုက္ပိတ္…
လွ်ာအဆိပ္သင့္၊ ရင္နင့္ေနခိုက္
႐ႈိက္သံတစ္ခ်က္… တစ္ခ်က္…
သံစူးသတဲ့ ေတာ္တို႔ေရ…
အေၾကာ္သည္အေမ၊
ေျမလူးေလရဲ႕။
တမ္းတဖြဲ႕ႏြဲ႕ ငိုေႂကြးေနရွာမည့္ မိခင္ကား ယိန္းနန္ႏွင့္အတူ တစ္ေန႔
တစ္ခ်ိန္တည္း ေပ်ာက္ပ်က္ခဲ့ရေလၿပီ။ ကၽြန္မ၏ ကဗ်ာအပိုင္းအစသည္
မိခင္တစ္ေယာက္၏ ေမတၱာႏွင့္ ဆံုး႐ႈံးမႈကို အျပည့္အဝ ပံုမေဖာ္
ႏိုင္ေသာ္လည္းပဲ၊ ငိုသံမဲ့ေသာ အိမ္ေလးထဲမွာေတာ့ နတ္ဆရာ၏ စတင္ ရြတ္ဖတ္သံသည္
ကီး မကိုက္ေသာ ေတးတစ္ပုဒ္ႏွယ္။ လိပ္ျပာႏွင္ပြဲတဲ့ ကိုျမေရ။
လာခ်ိဳဒ္စကားကို ပီျပင္စြာ မေျပာတတ္သည့္တိုင္ ပီျပင္စြာ
နားလည္ေနျခင္းပင္လွ်င္ သည္အခ်ိန္၌ အရက္တူးတူး တစ္ခြက္ကို ႀကိတ္မွိတ္
မ်ိဳခ်ေနရသည့္ အလား …။ တစ္စက္ကေလးမွ် မေလ်ာ့ေသးေသာ ဝါးဆစ္အရက္ခြက္ကို
ကိုျမအား လူသူ မျမင္ေအာင္ လွမ္းေပးၿပီးပါမွ မ်က္စိအစံု မွိတ္ထားၿပီး
နားစြင့္ ေနမိသည္။ ကိုျမကေတာ့ ကိုေအာင္ေမာင္ႏွင့္ ကိုတင္ေဌးေအာင္တို႔အား
တိုးတိုးတိတ္တိတ္ ဘာသာျပန္ျပေနရင္း …။
“ယိန္းနန္၊ မင္း ဖခင္နဲ႔ ေမာင္ ညီမေလးမ်ားကို သံေယာဇဥ္ ျဖတ္ပါ”
“ယိန္းနန္၊ မင္း စိုက္ခဲ့တဲ့ သစၥာပန္းပင္နဲ႔ ေဒလီယာပန္းပင္တို႔ကို သံေယာဇဥ္ ျဖတ္ပါ”
“ယိန္းနန္၊ ေမြးလက္စ ဝက္ေလး ႏွစ္ေကာင္နဲ႔ အိမ္ေစာင့္ေခြးေလးကို သံေယာဇဥ္ ျဖတ္ပါ”
“ယိန္းနန္၊ မင္းရဲ႕ အပ်ိဳေဖာ္ဝင္စ ခႏၶာကိုယ္နဲ႔ လွပမႈအားလံုးကို သံေယာဇဥ္ ျဖတ္ပါ”
“ယိန္းနန္၊ ႏြားေပ်ာက္ကို မရွာေဖြနဲ႔ေတာ့၊ သည္လိပ္ျပာႏွင္ပြဲမွာ ငါ ေျပာသမွ်ကို နားေထာင္ လိုက္နာရမယ္”
“ယိန္းနန္၊ သည္အိမ္ရဲ႕ သမီးအႀကီးဆံုး အျဖစ္နဲ႔ အေရးပါမႈအားလံုးကို စြန္႔လႊတ္လိုက္ေတာ့”
“ယိန္းနန္၊ ေနာက္ဆံုးကေတာ့ကြာ သည္အိမ္ထဲက မင္း အၿပီးအပိုင္ ထြက္သြားေတာ့”
အမွတ္မထင္ မ်က္စိအစံုကို ဖြင့္ၾကည့္မိလွ်င္ နတ္ဆရာသည္ ေျမကို ဖေနာင့္ႏွင့္
ေဆာင့္လိုက္၊ ဆန္ေစ့မ်ားကို ၾကဲပက္လိုက္ႏွင့္။ သူ႔အသြင္ သူ႔ဟန္သည္
ဌာန္ႏွင့္ မာန္ႏွင့္ လိုက္ဖက္လြန္းပါဘိ။ ရွမ္းေဘာင္းဘီႏွယ္ ပြေသာ
ေဘာင္းဘီသည္ အနက္မပီေတာ့ေသာ္လည္း ႐ိုးရာမို႔ ၾကည့္ေကာင္း ေနေလသည္။ ဂ်ပ္ခုတ္
လာခ်ိဳဒ္အက်ႌမွာ ဒူးဆစ္ေက်ာ္လုလု။ ဆန္ေစ့မ်ားကို ၾကဲပက္ရင္း
မန္းမႈတ္လိုက္စဥ္ သူ႔ခါးမွ ေဆာင္ဓား၏ ဓားအိမ္ဝါးျခင္းသည္ ဘယ္ညာယမ္းလ်က္။
ကၽြန္မအတြက္ေတာ့ ကဗ်ာအသစ္တစ္ပုဒ္ပါပဲ။
ယိန္းနန္တို႔ သားအမိ၏ လိပ္ျပာမ်ားႏွင့္ နတ္ဆရာ၏ ႐ိုးရာအယူအဆတို႔
စစ္ျပဳမည့္ … ကဗ်ာ။ သည္ပြဲမွာ ဆရာမ ဘယ္သူ႔ဘက္ ရပ္တည္ရမလဲ … တပည့္ရယ္။
ရင္တြင္းမွ တဆတ္ဆတ္ တုန္လာေနသည္ကို ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္သာ အသိဆံုး။ ကိုျမ၏
မ်က္ႏွာဆီ အၾကည့္ေရႊ႕မိေတာ့ ေမွ်ာ္လင့္ထားသည့္ အတိုင္း သူ႔ပါးျပင္ေပၚ
ျဖတ္က်ေနေသာ မ်က္ရည္စီးေၾကာင္းမ်ားအား ရင္းႏွီးၿပီးသားလို ေအးေဆးစြာ ၾကည့္
ျဖစ္လိုက္ေသးသည္။ သူကေတာ့ ခံစားမႈမ်ားကို အျမဲလိုလို ဖြင့္ထုတ္ေဖာ္ျပ
ခံစားတတ္သူေလ။ ငါျဖင့္ မနာလိုေတာင္ ျဖစ္မိေသးရဲ႕ ကိုျမေရ။
နတ္ဆရာ၏ အသံကား တိုးညင္း သိမ္ေမြ႕ သြားျပန္ေလသည္။
"မိဘနဲ႔ ဒိုးတူေပါင္ဖက္ ႐ုန္းကန္ခဲ့တဲ့ သမီးေလး” တဲ့လား။
“အငယ္ေတြအတြက္ အစ္မႀကီး အမိရာ ပီသသူ” တဲ့လား။
“ရပ္ေရးရြာေရး တက္ႂကြကာ ေဆြမ်ိဳးစုရဲ႕ က်က္သေရေဆာင္ေလး” တ့ဲလား။
… ေတာ္ပါေတာ့ … ရွင္။ ေတာ္ပါေတာ့ …။
ေကာင္းကင္ဘံုသို႔ သြားမည့္သူအား ဘာေၾကာင့္ သံေယာဇဥ္ႀကိဳးေတြ
ေရတြက္ျပေနရင္း အခ်ိန္ဖင့္ေစရတာလဲ။ ဦးေခါယိန္းအား တစ္ဦးစီ
လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ၿပီး ကၽြန္မတို႔ ျပန္ခဲ့ၾကသည္။ ႐ိုးရာအယူအဆမ်ား
မႊန္းထံုထားေသာ ဝါးရြက္မိုး၍ သစ္ေခါက္ကာ အိမ္ကေလးသည္ က်န္ရစ္ခဲ့ၿပီ
ျဖစ္ေသာ္လည္း "အ… ေရ" ဆိုေသာ အသံသည္ …။
အျပန္လမ္းခရီး၌
ေကာင္းကင္ျပာျပာသည္ လည္းေကာင္း၊ ထင္းရွဴး ေတာအုပ္တို႔၏ သခင္ျဖစ္ေသာ
ေတာင္မ်ားသည္ လည္းေကာင္း၊ ေတာပန္းႏွင့္ ေတာငွက္ကေလးမ်ားသည္ လည္းေကာင္း၊
တိမ္တို႔၏ အေရာင္ႏွင့္ ညေနဆည္းဆာ အလွသည္ လည္းေကာင္း … ကၽြန္မအား
ျဖားေယာင္းျခင္း မျပဳႏိုင္ေတာ့ေခ်။ ပန္းဝါသို႔ အဝင္ ရင္ကြဲေတာင္ေလး အနီး၌
ခဏနားျဖစ္ၾကေလသည္။ ၁၃ ႏွစ္ၾကာ ေပါင္းခဲ့ေသာ အရင္းႏွီးဆံုး သူငယ္ခ်င္းျဖစ္သူ
ကိုျမသို႔ ၾကည့္ရင္း ကၽြန္မ၏ ရင္ထဲ၌ အသံတိတ္ စကားမ်ားစြာ ေျပာျဖစ္ေသး၏။
ကရင္ေသြးစပ္ေသာ သူ႔မ်က္ႏွာသည္ အရက္ဝင္လွ်င္ တြတ္တြတ္နီျမန္း ေနေတာ့ၿပီ။
ငါ့စကားေတြကို ၾကားရလွ်င္ နင္ ငိုဦးမွာပဲ မဟုတ္လား။
“တို႔ ပထမဆံုး
စာသင္ၾကားခဲ့ရတဲ့ ေနာင္ခမ္းရြာက ရွမ္းတပည့္ေလးေတြကို မလြမ္းဘူးလား …
ကိုျမရယ္၊ ခုလည္း ငါက အေဝးႀကီးကို ေျပာင္းသြားမယ့္သူ ဆိုေတာ့ သည္ေက်ာင္းက
ကေလးေတြကိုလည္း …။ နင္ကေတာ့ ေက်ာင္းဆရာဘဝကို ႏွစ္သက္ သတ့၊ဲ
ဆီမီးမၿငိမ္းပါေစနဲ႔ သူငယ္ခ်င္းရယ္၊ ငါ … အရမ္းေလးစားပါတယ္၊ ယိန္းနန္ရယ္၊
ငါ့ကဗ်ာေလးရယ္၊ ငါရယ္ကို တြဲလ်က္ နင္ အမွတ္ရေနမယ္ ဆိုတာလည္း ငါ
သတိရေနပါ့မယ္”
ကိုေအာင္ေမာ္၏ ကဗ်ာရြတ္သံကို ကၽြန္မတို႔အားလံုး နားစိုက္မိျပန္သည္။
အမိကို… ကူ
အဖကို… ကူ
အပူမွ်ယူ
ခဲတံမဲ့သူ…
စာအုပ္မဲ့သူ…
မုန္႔ဖိုးမဲ့သူ…
အလွဴေငြ မထည့္ႏိုင္သူ…
အပူ အားလံုးၿငိမ္းေပါ့…။
“သည္ကဗ်ာကို မမ ဘယ္မွာပဲ ေရာက္ေနေန၊ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေက်ာင္းရဲ႕
နံရံကပ္စာေစာင္မွာ အျမဲသံုးသြားဖို႔ အားလံုး သေဘာတူ ရည္ရြယ္ထားတယ္ ဆိုတာ
ေျပာလိုက္ပါရေစ”
ကၽြန္မအား စပ္ၿပီး ေခါင္ရည္ႏွင့္ ေနာက္ဆံုး
ႏႈတ္ဆက္ပြဲ လုပ္စဥ္က ကိုေအာင္ေမာ္ ေျပာခဲ့ေသာ စကား တစ္ခြန္းေၾကာင့္
မ်က္ရည္က်ရန္ ခက္ခဲပင္ပန္းတတ္ေသာ ကၽြန္မ၏ ရွားရွားပါးပါး မ်က္ရည္ဥအခ်ိဳ႕
ေႂကြခဲ့ရသည္ကို ကၽြန္မ ဘယ္ပံုေမ့ပစ္ႏိုင္မွာလဲ။
--------
မအိ
မေဟသီ၊ ၁၉၉၇။
No comments:
Post a Comment