(၁)
အစတုန္းကေတာ့ သည္ေနရာကေလးမွာ လမ္းက်ဥ္းကေလး မရွိခဲ့ဖူးပါ။
* * *
(၂)
အရင္က သည္ေနရာေလးကို အာရ္အီးတီ ဂိတ္လို႔ ေခၚခဲ့ၾကဖူးသည္။ ‘ရန္ကုန္
လွ်ပ္စစ္ဓာတ္ရထား ကုမၸဏီ လီမိတက္’ ဟု အဓိပၸါယ္ ရလိမ့္မည္ ထင္ပါသည္။
သို႔ေသာ္ ဘယ္သူမွ အဲသလို ရွည္ရွည္ေဝးေဝး တခမ္းတနား မေခၚခဲ့ၾက။
အာရ္အီးတီလို႔ ပီပီသသ ေခၚခ်င္ေခၚမည္၊ အားဒီးတီလို႔ ေပါ့ေပါ့ပါးပါး
ေခၚခ်င္ေခၚမည္။ သည္လိုႏွင့္ သည္ေနရာကို အာရ္အီးတီဂိတ္ ရယ္လို႔
တြင္လာခဲ့သည္။
တကယ္ကေတာ့ အရင္က သည္ေနရာမွာ ဓာတ္ရထား ေရာက္ခဲ့သည္ မဟုတ္။ အာရ္အီးတီ ကုမၸဏီပိုင္ ဘတ္စ္ကားေတြ ေျပးဆြဲလို႔ ေခၚၾကတာပဲ ျဖစ္သည္။
သည့္ေနာက္ေတာ့ ပုစြန္တံဆိပ္ တို႔၊ နဂါးတံဆိပ္ တို႔လို အေကာင္ဗေလာင္ေတြကို
ဂုဏ္ျပဳေခၚေဝၚခဲ့သည့္ ဘတ္စ္ကားေတြ ေပၚလာသည္။ အခုေတာ့ ဟီးႏိုးႀကီး၊
ဟီးႏိုးလတ္၊ ႏွစ္စီးတြဲ ဟီးႏိုး၊ ေရးႏိုး(တခ်ိဳ႕က တစ္ေနရးႏိုးလို႔ ေခၚသည္)
စသည့္ ေခတ္မီကားေတြ ေျပးဆြဲသည္။ ဒတ္ဆန္း၊ ဟိုင္းလတ္ စသည့္ သေဘၤာသား ကားကေလး
ေတြလည္း ဆြဲသည္။ ဒါေပမဲ့ သည္ဂိတ္၊ သည္လမ္းဆံုက နာမည္ေတာ့
ေျပာင္းသြားခဲ့သည္။ အရင္က အာရ္အီးတီဂိတ္၊ အခု ဟီးႏိုးဂိတ္။ အရင္က အဂၤလိပ္၊
အခု ဂ်ပန္။
* * *
(၃)
လမ္းဆံု ဆိုမွေတာ့ အနည္းဆံုးက လမ္းႏွစ္ႁမႊာ ရွိရေတာ့မည္။ သည္လမ္းဆံုမွာက လမ္းေလးႁမႊာ ရွိသည္။
တစ္လမ္းက အေနာက္ဘက္သို႔ ခြဲထြက္သည္။ အင္းစိန္ေဈးကို ျဖတ္၍ အင္းစိန္
ကမ္းနားကို သြားသည့္လမ္း ျဖစ္သည္။ လႈိင္ျမစ္ ကမ္းပါးမွာ လမ္းဆံုးသည္။
တစ္လမ္းက်ေတာ့ အင္းစိန္ ဘူတာ႐ံု ဘက္ကို ေကြ႕ခ်ိဳး ဝင္ေရာက္သြားကာ
တစ္ေနရာမွာ ျပည္လမ္းမႀကီးႏွင့္ သြားဆံုသည္။ ေျမာက္ဘက္စူးစူးကို
ခြဲထြက္သြားေသာ လမ္းကေတာ့ ျပည္၊ မႏၲေလး စသည့္ ျမန္မာျပည္ တစ္နံတစ္လ်ားကို
သြားရာလမ္း ျဖစ္သည္။ ေနာက္တစ္လမ္း ကေတာ့ ရန္ကုန္ဘက္ကို။
သည္လမ္းဆံုက
နယ္ကလာသည့္ညကားမ်ားအဖို႔ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ဝင္ ျဖစ္၍ အျမဲတမ္း စည္ကား ေနတတ္သည္။
ေနာက္တစ္ခုက အင္းစိန္ေဈး ဘက္သို႔ ေကြ႕ခ်ိဳးေသာ (ကမ္းနားမွ ဆံုးေသာ) လမ္း
အဝင္မွာ မီးရထားလမ္းကူး ရွိေနျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ တစ္ခါတစ္ခါ ရထားက
ဘယ္ဆီေနမွန္း မသိေသး၊ ရထားတံခါးက ၾကာျမင့္စြာ ပိတ္ထားတတ္သည္။ ဒါကိုလည္း
အျပစ္ဆို၍ မရ။ ႀကီးမားေသာ ထိခိုက္မႈမ်ိဳး မျဖစ္ေအာင္ သည္လို လုပ္ရတာ
ျဖစ္မည္။
သို႔ေသာ္ ရထားတံခါး ပိတ္လိုက္တာႏွင့္ စကၠန္႔မလပ္ တိုးေဝွ႔
ေမာင္းႏွင္တတ္ေသာ ကားေတြက အေတာင့္လိုက္ ပိတ္ဆို႔ ေနတတ္ကာ ကားေတြ လူေတြ
ေယာက္ယက္ခတ္ သြားတတ္သည္။ စိတ္မရွည္ ႏိုင္သူေတြက ကားေပၚမွ ဆင္းကာ ေဈးကို
လမ္းေလွ်ာက္ၾကသည္။ ထိုရထားလမ္း ပိတ္ဆို႔မႈေၾကာင့္ က်န္လမ္းသံုးသြယ္ကို
အသံုးျပဳရသည့္ ကားေတြကပါ အထိုက္အသင့္ ပိတ္ဆို႔ က်ပ္ညပ္ကာ ဟြန္းသံ တညံညံ၊
စက္သံ တဒီးဒီး၊ မီးခိုးေတြ တလံုးလံုး ျဖစ္လာရေတာ့သည္။
ၿပီးေတာ့
အင္းစိန္ ေျမာက္ပိုင္းမွာ စက္႐ံုေတြ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ရွိသည္။ ေက်ာင္းေတြ
ရွိသည္။ ရြာေပါင္းမ်ားစြာ ရွိသည္။ သည္လူေတြကလည္း သည္လမ္းဆံုကိုပဲ ျဖတ္ရသည္။
ဘူတာ႐ံုႏွင့္ နီးသျဖင့္လည္း ရထားဆင္းသူေတြ ရွိသည္။ ဘူတာေဈး (ကုန္စိမ္းေဈး)
ႏွင့္ အင္းစိန္ေဈးႀကီးက ေဈးျပန္ေတြ ရွိသည္။
ဆိုလိုရင္းက
သည္လမ္းဆံုမွာ လူေတြ အျမဲတမ္း ပ်ားတူအံုတုတ္ထိုး ျဖစ္ေနတတ္တာပဲ ျဖစ္သည္။
ထို႔ေၾကာင့္လည္း သည္ေနရာကေလးမွာ ကက္ဆက္သီခ်င္းသံ တညံညံျဖင့္ ဧည့္ႀကိဳတတ္ေသာ
ေဈးဆိုင္ကေလးေတြ လိုအပ္စြာ ေပၚလာရျခင္း ျဖစ္သည္။
* * *
(၄)
လူစည္ကား လာရျခင္းကို မွီ၍ ႏွစ္ ခပ္ေဝးေဝးတုန္းက သည္ေနရာမွာ ေဈးသစ္တစ္ခု
ေပၚလာခဲ့ရသည္။ ‘ဟီးႏိုးဂိတ္ ေလဟာျပင္ ေဈးသစ္’ (ေဈးထိပ္က ဆိုင္းဘုတ္အရ) ဟု
ေခၚသည္။ သည္ေဈးကိုလည္း အဲသည္လို တဖြဲ႕တႏြဲ႕ မေခၚၾကျပန္။ ‘ဟီးႏိုးဂိတ္ေဈး’
လို႔ပဲ လြယ္လြယ္ ေခၚၾကသည္။
ေဈး ဆိုလို႔ ေဈးအဂၤါရပ္ႏွင့္ ေလ်ာ္ညီစြာ
ကုန္ပစၥည္း မ်ိဳးစံု၊ အထည္အလိပ္၊ ေရႊေငြရတနာ၊ မီးဖိုေခ်ာင္သံုး ပစၥည္းမ်ား
ရႏိုင္သည့္ ေဈးမ်ိဳးေတာ့ မဟုတ္။ အဓိကက စားကုန္ေတြသာ မ်ားသည္။
လက္ဖက္ရည္ဆိုင္ ေလးငါးဆိုင္၊ စာအုပ္ေဟာင္းဆိုင္ ႏွစ္ဆိုင္၊ စာအုပ္သစ္ဆိုင္
တစ္ဆိုင္၊ အိမ္ေဆာက္ပစၥည္း ဆိုင္ကေလး တခ်ိဳ႕၊ ၿပီးေတာ့ ထမင္းဆိုင္၊
ေခါက္ဆြဲဆိုင္၊ မိတၱဴကူးဆိုင္၊ မ်က္ႏွာစာ တန္းမွာေတာ့ ကြမ္းယာဆိုင္၊
ေဆးမ်ိဳးစံုဆိုင္၊ မုန္႔မ်ိဳးစံုဆိုင္ေတြ ရွိသည္။
ရန္ကုန္ဘက္က
ျပန္လာသူေတြေရာ၊ ရန္ကုန္ဘက္ကို သြားမည့္သူေတြပါ သည္ေဈး႐ံုထဲက
ဆိုင္တစ္ဆိုင္မွာ ေခတၱေလာက္ေတာ့ နားေနႏိုင္သည္။ ဝါသနာ ပါသူေတြက
တစ္ခြက္တစ္ဖလား ဝင္ေမာ့ႏိုင္သည္။ စာအုပ္ဝါသနာ ပါသူတို႔ကမူ စာအုပ္သစ္ေတြကို
တေငးတေမာ ၾကည့္ႏိုင္သည္။ စာအုပ္ေဟာင္း ဆိုင္ေတြမွာ ႏွစ္သက္ရာ
ရွာေဖြႏိုင္သည္။ စကားေျပာ ဝါသနာ ပါသူေတြကလည္း သည္ေနရာကေလးမွာ ဆံုၾက၊
ေျပာၾက၊ ျငင္းၾက ခံုၾက၊ တိုးသဲ့ၾက၊ က်ယ္ေလာင္ၾက။
သည္ေဈး႐ံု ကေလးမွာ စိတ္ညစ္စရာ သံုးခု ရွိသည္။
တစ္ခုက က်ယ္ေလာင္လြန္းေသာ ဂီတသံ ျဖစ္သည္။ တစ္ဆိုင္ႏွင့္တစ္ဆိုင္
အၿပိဳင္အဆိုင္ ဖြင့္ၾကတုန္းက ပိုဆိုးသည္။ ဗီ႐ိုေသးေသး တစ္လံုးစာေလာက္
ရွိတတ္ေသာ Sound Box ေလးငါးလံုး တစ္ၿပိဳင္နက္ ဖြင့္တတ္ၾကျခင္း ျဖစ္သည္။
ေနာက္တစ္ခု … ေဈးကို ပတ္ပတ္လည္ ပိတ္ဆို႔ကာရံ ထားသျဖင့္ မြန္းက်ပ္ပူေလာင္ ေနတတ္ျခင္း ျဖစ္သည္။
အတန္ငယ္ ညစ္ပတ္ေသာ ေရအိမ္ တစ္တြဲကလည္း မနီးမေဝးမွာ ရွိေနေသးသည္။
စိတ္ႏွလံုး အပန္းေျဖဖို႔ ဝင္လာသူတိုင္း သည္သံုးမ်ိဳးကို ရရွိေနတတ္သည္။
ကၽြန္ေတာ္ကေတာ့ ေဈး႐ံုထဲက ကိုတင္ဝင္း၏ စာအုပ္ေဟာင္း ဆိုင္ကေလးကို ေရာက္ေနက် ျဖစ္ရာ သည္အေၾကာင္း သံုးပါးႏွင့္ သဟဇာတ ျဖစ္ေနရၿပီ။
ကိုတင္ဝင္း ဆိုင္ကေလးႏွင့္ ကပ္လ်က္က လက္ဖက္ရည္ ဆိုင္ကေလးမွာ ထိုင္ရင္း၊
လမ္းသြား လမ္းလာေတြကို ေငးေမာရင္း၊ တိုင္ကီ တစ္ခြက္ကို လူသံုးေယာက္ မွ်ေဝ
မွ်ေသာက္ရင္း၊ အစီခံ မပါေသာ ဒူးယားကို တစ္လိပ္ၿပီး တစ္လိပ္ ဖြာရင္း
သည္ေနရာကေလးမွာ မိုးႀကီးခ်ဳပ္မွ် ထိုင္ေနမိတတ္သည္။
တစ္ခါ တစ္ခါေတာ့ လူဆံုမိတတ္သည္။ တစ္ခါ တစ္ခါေတာ့လည္း လူမရွိ။ ကၽြန္ေတာ္နဲ႔ ကိုတင္ဝင္း ႏွစ္ေယာက္တည္းပဲ ရွိသည္။
“ဒီေန႔ စာအုပ္ ေရာင္းရတယ္ဗ်။ လက္ဖက္ရည္ ေသာက္ရေအာင္ …”
တစ္ခါတစ္ခါ ကိုတင္ဝင္းက အဲသည္လို စိတ္လိုလက္ရ ေျပာတတ္သည္။ တစ္ခါတစ္ခါေတာ့လည္း …
“လက္ဖက္ရည္ဆိုင္ သြားဖို႔ အစီအစဥ္ ရွိရဲ႕လား”
ဟု ေမးေနတတ္သည္။
“စာအုပ္ ေရာင္းရတာ အဆင္ေျပရဲ႕လား”
“မေရာင္းရဘူးဗ်။ အင္းေလ … လူေတြက စာအုပ္ေနာက္ကို မလိုက္ႏိုင္ ၾကေတာ့ဘူးနဲ႔
တူပါရဲ႕ဗ်ာ။ စာအုပ္ထက္ ဦးစားေပးရတာေတြ ရွိေသးတယ္ေလ။ တစ္ခါတစ္ခါ
ေရာင္းရႏိုးနဲ႔ ထည့္လာတဲ့ ထမင္းေတာင္ သိုးတယ္ဗ်။ ေမာင္ခိုင္မာ
ကဗ်ာထဲကလိုေပါ့၊ ဘာတဲ့ … ‘ထိလုမိလု၊ သတိျပဳရင္း၊ ပစ္ကြင္းကိုေခ်ာင္း၊
ခ်က္ေကာင္းကိုေရြး၊ ေလးညႇိဳ႕ျပင္ခ်ိန္၊ ေနလံုးမွိန္ၿပီ၊ စားၿမိန္တစ္ထုပ္၊
နံေဟာင္ပုပ္ၿပီ၊ ေတာအုပ္ေဟဝန္၊ ေရတံခြန္၌၊ တြံ … သင္ မုဆိုး၊
မိုးႀကီးခ်ဳပ္ခဲ့ၿပီေကာ’ … ဆိုတာေလ”
တစ္ခါတစ္ခါေတာ့
အရႊန္းအျပက္လိုလို အေလးအနက္လိုလို သူ ေျပာတတ္သည္။ စာအုပ္သည္ပီပီ စာတိုေပစ
ပံုတိုပတ္စ အကိုးအေထာက္ေတြႏွင့္ သူ ေျပာတတ္သည္။ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္
သည္ေနရာကေလးကို စိတ္ရတိုင္း လာထိုင္ျဖစ္ခဲ့သည္မွာ ၾကာခဲ့ၿပီ။
* * *
(၅)
အခုေတာ့ သည္လမ္းဆံုကို ျဖတ္ကာ မီးရထားလမ္းကူး ခံုးေက်ာ္တံတားသစ္ တစ္စင္း
တည္ေဆာက္ေနသည္။ မီးရထားလမ္းကူးကို ခြ၍ ေခတ္မီ လွပေသာ တံတားသစ္ႀကီး တစ္စင္း
တည္ေဆာက္ေနျခင္း ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ သည္လမ္းဆံု၏ လမ္းႁမႊာေတြ အားလံုးကို
တံတား တည္ေဆာက္ေရး ကာလအတြင္း ျဖတ္ပိတ္ထားသည္။
ဝါးကပ္ေတြစီကာ လမ္းမႀကီးတစ္ေလွ်ာက္ ျဖတ္ပိတ္လိုက္သျဖင့္ ထိုလမ္းဆံုကို ျဖတ္သန္းရေသာ ကားေတြက တျခားလမ္းခြဲေတြက သြားရသည္။
အင္းစိန္-ရန္ကုန္ ေျပးဆြဲေသာ ၄၅၊ ၄၈၊ ၈၊ ၄၄၊ ႏွစ္စီးတြဲ ဟီးႏိုး၊ ဒတ္ဆန္း
စသည့္ ကားဂိတ္ေတြလည္း သည္ေနရာက ေဝးရာကို ေျပာင္းေရႊ႕ ၾကရသည္။
ကားေတြက တျခားက လွည့္သြားလို႔ ရေသာ္လည္း (သြားၾကေသာ္လည္း) လူေတြက တစ္ေကြ႕
တစ္ပတ္ႀကီး သြားေနလို႔ မျဖစ္၊ ရသေလာက္ ေနရာကေလးက တိုးကာ ေဝွ႔ကာ
ျဖတ္သန္းေတာ့သည္။
ထိုအခါ ဟီးႏိုးဂိတ္ မ်က္ႏွာစာတန္းႏွင့္ ဝါးကပ္ထရံေတြ ၾကားမွာ လမ္းက်ဥ္းကေလး တစ္ေၾကာင္း ေပၚလာရေတာ့သည္။
* * *
(၆)
အရင္က လမ္းမႀကီးေပၚက သြားခ်င္သလို သြား၊ ျဖတ္ခ်င္သလို ျဖတ္၊
ေလွ်ာက္ခ်င္သလို ေလွ်ာက္ခဲ့ၾကေသာ လူေတြအားလံုး အခု ထိုလမ္းက်ဥ္းကို
မျဖစ္မေန ျဖတ္ရေတာ့သည္။
လမ္းက်ဥ္းကေလး အဝမွာ ဆိုက္ကားဂိတ္ႏွင့္
လက္ဖက္ရည္ ဆိုင္တန္းေတြ ရွိသည္။ မိုးေတြ သဲသဲမဲမဲ ရြာလွ်င္ လမ္းက်ဥ္းကေလး
အဝမွာ ေရအိုင္ ေနတတ္သည္။ ထိုအခါ ေဘာင္းဘီရွည္၊ တက္ခ်ီေက့စ္ ကိုင္ထားသူ
ျဖစ္ေစ၊ ပုဆိုး-တိုက္ပံုႏွင့္ ျဖစ္ေစ၊ ေရာင္စံု ေျခသည္းမ်ားျဖင့္
ဝင္းစက္လွပ ေနတတ္ေသာ ေျခေထာက္ပိုင္ရွင္ မိန္းမလွေလးေတြပင္ ျဖစ္ေစ
ထိုေရအိုင္ထဲကို နင္းခ်လိုက္ရမည္သာ ျဖစ္သည္။
ဆယ့္ေလးငါးလွမ္း
ဆက္သြားလွ်င္ေတာ့ ကန္႔လန္႔ခံေနေသာ အုတ္ခံုေဟာင္း ႏွစ္ခုကို ေတြ႕မည္။
အစတုန္းကေတာ့ သည္အုတ္ခံုေဟာင္းေတြကို ဘယ္သူမွ ဂ႐ုတစိုက္ မရွိခဲ့။ အခုေတာ့
လမ္းက်ဥ္းကေလးထဲမွာ ထိုးထိုးေထာင္ေထာင္ ရွိလာသျဖင့္ သူတို႔ကို
ဂ႐ုမစိုက္လို႔ မရေတာ့။ ေက်ာ္ခ်င္လည္း ေက်ာ္သြား၊ မေက်ာ္ခ်င္လည္း
ဝါးကပ္ထရံႏွင့္ အုတ္ခံုၾကားက လူတစ္ကိုယ္စာ ေနရာကေလးက ပြတ္ကာသီကာ
သြားခ်င္သြား။
လမ္းက်ဥ္းကေလး၏ တစ္ဆစ္ခ်ိဳးေကြ႕ နားမွာ ႀကီးမားေသာ
သစ္ငုတ္တိုေဟာင္း တစ္ခု ရွိသည္။ ေကြ႕ခ်ိဳး လိုက္သည္ႏွင့္ စတင္ေတြ႕ရေသာ
ေဈးဆိုင္ကေလးေတြက ဓာတ္တိုင္ ႏွစ္တိုင္စာေလာက္ ရွည္ေသာ လမ္းက်ဥ္းကေလး၏
အျခားဘက္အထိ စီကာစဥ္ကာ ရွိေနေတာ့သည္။
လမ္းက က်ဥ္းရသည့္အထဲ ေဈးဆိုင္ေတြက တစ္ဖက္တစ္ခ်က္ ဆိုေတာ့ လူသြားစရာ ေနရာ နည္းနည္းကေလးပဲ က်န္သည္။ လမ္းက ပိုမို က်ဥ္းေျမာင္းသြားသည္။
အဲသည္ အထဲမွာမွ သြားသူေတြ ရွိသည္၊ ျပန္သူေတြ ရွိသည္၊ ရပ္ရင္း
ေဈးဆစ္-ေဈးဝယ္သူေတြ ရွိသည္၊ ေငးေမာေတြေဝ ေနသူေတြ ရွိသည္၊ စဥ္းစားေနသူေတြ
ရွိသည္။ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာက အေၾကာင္း၊ မေန႔တစ္ေန႔က အေၾကာင္း၊
မုန္းသူ႔အေၾကာင္း၊ ခ်စ္သူ႔အေၾကာင္း ေျပာလက္စ မဆံုးႏိုင္သူေတြ ရွိသည္။
နည္းနည္း ဆက္ေလွ်ာက္လွ်င္ စာအုပ္သစ္ ဆိုင္ကေလး ေရွ႕ကို ေရာက္မည္။ ေရာင္စံု စာအုပ္ေတြကို ဖ်ိဳးခနဲ ဖ်တ္ခနဲ ၾကည့္ႏိုင္၊ ဝယ္ႏိုင္သည္။
ေရွ႕မွာေတာ့ ဝက္သားတုတ္ထိုး ဆိုင္၊ လက္ဖက္-ေျမပဲ ဆိုင္၊ စာကေလးေခြ ဆိုင္၊
ဝက္ဆီဖတ္ ဆိုင္၊ ဓာတ္ေငြ႕မီးျခစ္ ဆိုင္၊ ပလတ္စတစ္ေလာင္း ဆိုင္၊
ပုစြန္ခြက္ေၾကာ္ ဆိုင္၊ တိုဟူး ဆိုင္၊ မုန္႔ေပါက္စီ ဆိုင္၊ ေပါင္မုန္႔
ဆိုင္၊ အေမႊးတိုင္ ဆိုင္၊ တ႐ုတ္အရက္ ဆိုင္၊ သံပရာသီး-မာလကာသီး ဆိုင္ စသည္
စသည္ျဖင့္ ဆိုင္တန္းကေလးေတြ ရွိသည္။
စာအုပ္ဆိုင္က ေက်ာ္လွ်င္ေတာ့
လမ္းက ပိုမိုက်ဥ္းေျမာင္း ဆိုးရြားလာသည္။ ထိုေနရာကေလးမွာ ေရစီးစရာ
မရွိေတာ့။ ေရေတြ ေျခမ်က္စိျမဳပ္ေလာက္ အျမဲတမ္း ရွိေနတတ္သည္။ ထြက္ေပါက္မဲ့
ေရေတြက လူေတြ နင္းပါမ်ားေတာ့ ေနာက္က်ိပ်စ္ခၽြဲ ေနသည္။
ၿပီးေတာ့
ပိုၿပီးဆိုးတာက ဝါးထရံေတြကို ေထာက္ကန္ထားေသာ သင္ေပါင္းသား တိုင္ေတြက
လမ္းေပၚက ေထာက္ထားသျဖင့္ လမ္းက်ဥ္းကေလးကို ကန္႔လန္႔ ခံထားသလို ျဖစ္ေနတာပဲ
ျဖစ္သည္။
ေနာက္က်ိပ်စ္ခၽြဲ ေနေသာ ေရထဲမွာ လိပ္သဲေက်ာက္ ခပ္ႀကီးႀကီးေတြ ရွိသည္။ စီကာရီကာ မဟုတ္၊ ေတာင္တစ္လံုး ေျမာက္တစ္လံုး။
လူတစ္ေယာက္စ ႏွစ္ေယာက္စ သြားဖို႔အတြက္ သိပ္အေၾကာင္း မဟုတ္ေသာ္လည္း လူေတြ
ရာေပါင္းမ်ားစြာ ျဖတ္သန္း ေနေတာ့လည္း သည္ေက်ာက္တံုးေတြကို ေစာင့္နင္းဖို႔
မျဖစ္ႏိုင္။ သည္ေတာ့ ေရထဲကို နင္းရေတာ့သည္။
အဆိုးဆံုးက ကိုယ္ေရျပား
ေရာဂါသည္ တခ်ိဳ႕ လမ္းက်ဥ္းကေလးထဲမွာ ရွိေနျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။ သူတို႔
ေျခေထာက္ေတြ ကလည္း သည္ေရထဲမွာ တစ္ခ်ိန္လံုး နစ္ျမဳပ္ေနတတ္သည္။ ေရစပ္စပ္
ေျမမာမာေပၚမွာ ေဟာင္းႏြမ္း ပိန္ခ်ိဳင့္ေနေသာ ဒန္ခြက္ေဟာင္း ကေလးေတြ
ခ်ထားတတ္ကာ မိုးသည္းသည္း မွာေရာ၊ ေနက်ဲက်ဲမွာပါ မထတမ္း ေတာင္းရမ္း
ေနတတ္သည္။
တစ္ခါတုန္းကေတာ့ ကၽြန္ေတာ့္ေရွ႕မွာပင္ မိန္းကေလး တစ္ေယာက္
လမ္းက်ဥ္းထဲမွာ လဲက်သြားဖူးသည္။ သူမက လူးလူးလႈပ္လႈပ္ ေက်ာက္တံုးေတြေပၚကို
ကၽြန္ေတာ့္အလ်င္ ဦးေအာင္လုၿပီး နင္းသည္။ လုတက္လိုက္ေသာ အရွိန္ေၾကာင့္
ဒုတိယ ေက်ာက္တံုး တစ္တံုးေပၚကို ေနာက္ေျခတစ္ဖက္က ဟန္ခ်က္မဲ့စြာ
နင္းမိသြားသည္။ ေက်ာက္တံုးက တစ္ဖက္ကို လိမ့္ေစာင္းသြားေတာ့ သူမပါ
လဲက်သြားသည္။ ရႊံ႕ေရထဲကို ႐ုပ္ပ်က္ဆင္းပ်က္ လဲက်သြားျခင္း ျဖစ္သည္။
ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ လမ္းက်ဥ္းကေလးကို ျဖတ္သန္းရသူခ်င္း ခဏကေလး ျဖတ္ရတုန္းမွာ
တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး နားလည္ဖို႔ပဲ လိုသည္။ တစ္ဦးကို တစ္ဦး ညႇာဖို႔ပဲ
လိုသည္။ ဒါေပမဲ့ တခ်ိဳ႕က နားမလည္ၾက။ စက္ဘီးေတြက ပိုဆိုးသည္။ လမ္းက
က်ဥ္းရသည့္အထဲ စက္ဘီးေတြ တြန္းဝင္လာတာ ရွိေသးသည္။ တြန္းလာရင္းက
လမ္းက်ဥ္းကေလး ထဲမွာပဲ ရပ္ စကားေျပာ ေနၾကတာ ရွိေသးသည္။ ေနာက္ အမူးသမားေတြ …
သူတို႔ကိုလည္း ေရွာင္ရတိမ္းရ တတ္သည္။
တစ္ကိုယ္ေကာင္း ဆန္ေသာ
ေဈးသည္တခ်ိဳ႕ ရွိသည္။ ရာဘာဖိနပ္ေတြ တစ္ဖက္ႏွင့္တစ္ဖက္ တဖန္းဖန္း ႐ိုက္ကာ
ဖိနပ္ ေကာင္းေၾကာင္းကို လူေတြၾကားမွာ မလြတ္မလပ္ လုပ္ျပေနသူေတြ ရွိသည္။
လမ္းက်ဥ္းကေလး ထဲမွာပဲ ဆိုင္ႀကီး ခံုႀကီး ခင္းကာ ေရာင္းတတ္ေသာ
စားၿမိန္ဆိုင္ တခ်ိဳ႕ ရွိေသးသည္။ လိုခ်င္မွန္းမသိ မလိုခ်င္မွန္းမသိ
တြန္းထိုး ေရာင္းတတ္ေသာ စီးကရက္သည္ေတြ ရွိသည္။
ညေနေစာင္းမွာေတာ့
လမ္းက်ဥ္းကေလး တစ္ခုလံုး ျပည့္သြားတတ္သည္။ ေက်ာင္းဆင္းခ်ိန္မွာ အစိမ္းေရာင္
ေႁမြနဂါး တစ္ေကာင္လို လမ္းက်ဥ္းကေလးက တလြန္႔လြန္႔ ရွိေနတတ္သည္။
အလုပ္သမားေတြ လႊတ္ခ်ိန္မွာေတာ့ ျပာမႈိင္းေရာင္ ေရစီးေခ်ာင္းကေလးႏွင့္
တူေနတတ္ ျပန္သည္။
ကိုယ့္ကိစၥႏွင့္ကိုယ္ ဆိုေတာ့လည္း လမ္းက်ယ္ကိုေရာက္ဖို႔ အလုအယက္ ရွိရသည္သာ။
* * *
(၇)
မိုးသားေတြ တက္လာျပန္ၿပီ။ ေဈး႐ံုထဲမွာ ေမွာင္မည္းေနသည္။ မီးပ်က္ေနေတာ့
လိုတာထက္ ပိုၿပီး ညိဳ႕ရီ မႈိင္းအံု႔ေနသည္။ ကိုတင္ဝင္း ဆိုင္ကေလးထဲက
လွမ္းျမင္ေနရေသာ လမ္းက်ဥ္းကေလး၏ တစ္စိတ္တစ္ပိုင္းကို ကၽြန္ေတာ္
ေငးေနမိေလသည္။ မီးပ်က္ေနသျဖင့္ ကက္ဆက္ သီခ်င္းသံေတြ မရွိ။ ကိုတင္ဝင္းက
လက္ဖက္ရည္ တစ္ခြက္ မွာသည္။ စီးကရက္ တစ္ပြဲ မွာသည္။
“ဘာေငး ေနတာလဲ”
“ဘာရယ္ မဟုတ္ပါဘူး”
“ဘာလဲ … ဝတၳဳ ေရးခ်င္လို႔လား။ ေရးရင္ ‘လူ႔ခရီး’ ဆိုၿပီး ေခါင္းစဥ္တပ္
ေရးစမ္းပါဗ်ာ။ ဒီလမ္းက်ဥ္းကေလးက ဘဝကို ထင္ဟပ္တယ္ဗ်။ ဒါမွမဟုတ္
က်ဥ္းေျမာင္းျခင္းနဲ႔ က်ယ္ေျပာ လြတ္လပ္ျခင္း ရသကို ပီေအာင္ဖြဲ႕ဗ်ာ”
ကၽြန္ေတာ္က ကိုတင္ဝင္း၏ စကားေတြကို မၾကားတစ္ခ်က္ ၾကားတစ္ခ်က္ …
အိပ္တန္းျပန္ခ်ိန္ …
လမ္းက်ဥ္းကေလးထဲမွာ တြန္းတြန္းထိုးထိုး သြားေနေသာ လူေတြက မိုးရိပ္ေၾကာင့္
ပိုမိုျမန္ဆန္ သြက္လက္ေနသည္။ ထိုစဥ္မွာပင္ မိုးေတြ ေဝါခနဲ သြန္က်လာသည္။
ပိုမို မည္းေမွာင္သြားသည္။ အိုက္စပ္ ပူေလာင္ေနရာမွ မိုးသက္ေလေၾကာင့္
ေအးျမသလို ခံစားေနရသည္။ မိုးက သည္းသထက္ သည္းလာသည္။
ၾကည့္စမ္း … ထီးေတြ … ထီးေတြ …
လမ္းက်ဥ္းကေလး တစ္ခုလံုး ထီးေတြႏွင့္ ျပည့္ႏွက္သြားသည္။ ပန္းခ်ီျပပြဲ
တစ္ခုမွာ ျပသခဲ့ဖူးေသာ မိတ္ေဆြ ပန္းခ်ီဆရာ၏ ‘ထီးမ်ား’ ပန္းခ်ီကားကို
ဖ်တ္ခနဲ သတိရမိ ျပန္သည္။
ထီးေတြက ေရာင္စံု။
အနက္ေတြကေတာ့
မ်ားသည္။ ခရမ္း၊ အျပာ၊ အဝါ၊ အနီ၊ အစိမ္း၊ အညိဳ၊ အက်ားအက်ား။
ေဘးႏွစ္ဖက္ႏွစ္ခ်က္က ေဈးဆိုင္တန္းေတြက အမိုးေတြ ထုတ္လိုက္ေတာ့ ထီးေတြႏွင့္
မလြတ္ခ်င္။ ၿပီးေတာ့ လူေပါင္း မ်ားစြာတို႔၏ ထီး ရာေပါင္း မ်ားစြာတို႔က
လမ္းက်ဥ္းကေလးထဲမွာ ထိစပ္ေနသည္။
လြတ္လြတ္လပ္လပ္ သြားလို႔ မရေတာ့။
တိမ္းကာယိမ္းကာ ငဲ့ကာေစာင္းကာ သြားေနၾကရသည္။ ငယ္ငယ္က ေရစီးေျမာင္းထဲကို
ေဗ်ာက္ပြင့္ေတြ ေမွ်ာတာႏွင့္ တူေနသည္။
အထက္စီးက
ၾကည့္ခြင့္ရလွ်င္ေတာ့ ထီးတန္းကို တလႈပ္လႈပ္ ေရြ႕ေမ်ာေနတာ ေတြ႕ရမည္ ထင္သည္။
ဝါးထရံတြင္း တံတား အလုပ္သမားေတြဆီက ေဟးလား … ေဟးလား … ျငာသံေပးသံေတြ
မိုးေရထဲကို တိုးျဖတ္လာသည္။ မိုးထဲ ေရထဲမွာ ေလးလံေသာ အရာဝတၳဳ တစ္ခုခု ေရႊ႕မ
ေနၾကဟန္ တူသည္။ ေခတ္မီ လွပေသာ တံတားသစ္ တစ္စင္းကို ထုဆစ္ ေနသူမ်ား …
အခုေတာ့ မိုးေရျပည့္ လမ္းက်ဥ္းကေလးထဲမွာ ထီးေရာင္စံုေတြ တေရြ႕ေရြ႕ …
တိမ္းကာငဲ့ကာ တေရြ႕ေရြ႕ … ဒါကိုပဲ ကၽြန္ေတာ္ ေငးေနမိျခင္း ျဖစ္ေလသည္။
------------
ေနဝင္းျမင့္
႐ုပ္ရွင္အျမဳေတ မဂၢဇင္း။
No comments:
Post a Comment