ေရွးျဖစ္ေဟာင္း
-----------------
ပဲခူးၿမိဳ႕၏ ေတာင္ဘက္ ၿမိဳ႕႐ိုးေဟာင္းႀကီးကို ေက်ာ္လြန္လွ်င္ တိမ္ေကာေနၿပီ
ျဖစ္ေသာ က်ံဳးေဟာင္းကို ေတြ႕ရမည္။ ထိုက်ံဳးေဟာင္း၏ ဟိုမွာဘက္ကမ္းတြင္
တည္ရွိေသာ ရြာကေလးကား ယခုေခတ္အေခၚ ကတြင္းျခံရြာ မြန္ဘာသာျဖင့္ အမည္မွန္ကား
ကတြံျခံ။
ျမန္မာဘာသာျဖင့္ မိေက်ာင္းတံတား ဟု အဓိပၸါယ္ရေသာ ဤရြာကေလး
ျဖစ္လာပံု၊ ရြာလယ္ရွိ ၿပိဳပ်က္ေနၿပီျဖစ္ေသာ ျမသိန္းတန္ေစတီ
ဖ်က္ဆီးယူငင္သြားျခင္း ခံရ၍ ေအာက္ေျခအုတ္ခံုသာ က်န္ရစ္ေတာ့ေသာ တန္ေဆာင္၊
ဤဘုရားၿပိဳ တန္ေဆာင္းပ်က္ အနီးမွာ တည္ရွိသည့္ အုတ္ျပာသာဒ္ အ႐ိုးဂူ စသည္တို႔
အေၾကာင္းကို စာေရးသူသည္ ၁၉၅၈ ခုႏွစ္ထုတ္ စာေပဗိမာန္ မဂၢဇင္းတြင္
‘ဘိုးေရႊေယာက္’ ဟူေသာ အမည္ျဖင့္ ဝတၳဳတိုအျဖစ္ ေရးသားေဖာ္ျပခဲ့ၿပီး
ျဖစ္သည့္အျပင္ ၁၉၆၄ ခုႏွစ္ ေအာက္တိုဘာလထုတ္ ေသြးေသာက္ မဂၢဇင္းတြင္
ေရးသားခဲ့သည့္ ‘အယူမသီးေသာ္လည္း’ ဝတၳဳရွည္၌ ဘိုးေရႊေယာက္၏ အတၳဳပၸတၱိကို
ထပ္ေလာင္း ေဖာ္ျပခဲ့ပါသည္။
ဤ ဘိုးေရႊေယာက္ကား စာေရးသူ မိခင္ဘက္က
အဘိုး အရင္းအခ်ာပင္ ျဖစ္ပါသည္။ ဘိုးေရႊေယာက္ တည္ေထာင္ခဲ့သည့္ ဤကတြံျခံ
ရြာကေလး တစ္ရြာလံုးကား ဘိုးေရႊေယာက္ႏွင့္ ဇနီး ေဒၚစီတို႔မွ ေပါက္ဖြားေသာ
သားသမီး၊ ေျမး၊ ျမစ္မ်ားျဖင့္ စည္ကားသာယာ သိုက္ၿမိဳက္လွစြာ၏။
ေအးခ်မ္းသာယာစြာ ေဆြစုမ်ိဳးစု၊ တစ္စုတစ္လံုးတည္း ေနထိုင္ၾကေသာ ဤရြာကေလးဝယ္
ေၾကာက္မက္ဖြယ္၊ ေၾကကြဲဖြယ္ အျဖစ္ဆိုးေၾကာင့္ ဘိုးေရႊေယာက္ ေဒၚစီတို႔မွ
ပြားစီးလာေသာ သားသမီး ေျမးျမစ္တို႔ မ်ိဳးျပဳတ္လုမွ် ေသေက်ပ်က္စီးခဲ့ၾကသည့္
အျဖစ္သည္ ယခုေခတ္ လူတို႔အေနျဖင့္ ယံုၾကည္ႏိုင္မည္ မဟုတ္ဘဲ ပံုျပင္လိုလို
ဒ႑ာရီဆန္ဆန္ ျဖစ္ေလမည္ဟု ေတြးမိေကာင္း ေတြးမိၾကေပလိမ့္မည္။ သို႔ေသာ္
ထိုအျဖစ္အပ်က္ကား အမွန္တကယ္ပင္ ျဖစ္ခဲ့ၾကေလသည္။
ထိုအျဖစ္ဆိုးႀကီးၾကံဳႀကိဳက္သည့္ အခ်ိန္ကား လြန္ေလၿပီးေသာ ႏွစ္ေပါင္း
ေလးဆယ္ေက်ာ္ ျမန္မာသကၠရာဇ္ (၁၂၉၁) ခုႏွစ္၊ ဝါဆိုလမွာ ျဖစ္ပ်က္ခဲ့ေလသည္။
ထိုအခ်ိန္က စာေရးသူသည္ အသက္ဆယ္ႏွစ္ မွ်သာ ရွိေနေသး၍ ကေလးဘဝျဖင့္
ဤအျဖစ္ဆိုးႀကီးကို ေစ့စပ္ေသခ်ာ တိက်စြာ မသိခဲ့ႏိုင္ေခ်။
စာေရးသူ၏
မိဘမ်ားက ပဲခူးၿမိဳ႕ေပၚမွာ ေနထိုင္သည္ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ မိုးသည္းထန္စြာ
ရြာသြန္းေနေသာ ဤဝါဆိုလ တစ္လလံုးမွာ စာေရးသူသည္ မိဘႏွစ္ပါးႏွင့္အတူ
ပဲခူးၿမိဳ႕ႏွင့္ ကတြံျခံရြာကို ကူးခ်ည္သန္းခ်ည္ သြားလာေနရျခင္း၊
မိခင္ျဖစ္သူ၏ ႐ႈိက္ႀကီးတငင္ ငိုေႂကြးေနျခင္းတို႔ကို ျမင္ေနေတြ႕ေနျခင္း၊
ရြာတြင္ ေန႔စဥ္ရက္ဆက္ ေဆြမ်ိဳးေတြ ေသဆုံးေနျခင္းတို႔ကို
ကေလးျဖစ္သည့္အေလ်ာက္ ေလးေလးနက္နက္ မေတြးခ့ဲ။ စိတ္မဝင္စားခဲ့ေခ်။ အေဖႏွင့္
အေမ ပဲခူးၿမိဳ႕မွ ကတြံျခံရြာ သြားမည္ဆိုလွ်င္ စာေရးသူ အျမဲလိုလို
လိုက္ရေသာေၾကာင့္ ေလအသိမ္းမွာ တယိမ္းႏြဲ႕ႏြဲ႕ စိမ္းလန္းေနေသာ စပါးပင္
လယ္ကြင္းျပင္မ်ားမွ ျဖတ္၍ ၿဖိဳင္ၿဖိဳင္သဲသဲ ရြာေနေသာ မိုးေရထဲမွာ
ကစားရႊင္ျမဴးရင္း သြားရသည္ကို စာေရးသူ အလြန္ေပ်ာ္ခဲ့ပါသည္။
ယခု
အသက္အရြယ္ ေရာက္၍ ေရွ႕ေရွ႕ေနာက္ေနာက္ စဥ္းစားမိေသာအခါ လြန္ခဲ့ေသာ
ႏွစ္ေပါင္း ေလးဆယ္ေက်ာ္က ေတြ႕ၾကံဳခဲ့ရသည့္ ေၾကကြဲဖြယ္၊ ေၾကာက္မက္ဖြယ္
အျဖစ္ဆိုးကို ျပန္လည္သတိရမိ၏။ သို႔ေသာ္ တိက်ေသခ်ာစြာ ေျပာဆိုႏိုင္မည့္သူကို
မေတြ႕ခဲ့ရေခ်။ ၂၆-၈-၇၀ ေန႔ကမူ မိုးသည္းထန္စြာ ရြာသြန္းေနသည့္အခိုက္
ၾကာျမင့္စြာ ကြဲကြာေနခဲ့ေသာ စာေရးသူ၏ အစ္ကိုဝမ္းကြဲသည္ ဆိုက္ဆိုက္
ၿမိဳက္ၿမိဳက္ ေရာက္လာပါေတာ့သည္။ အစ္ကိုတစ္ဝမ္းကြဲ၏ အမည္မွာ ဦးပန္းေက်ာ္ဟု
ေခၚတြင္၍ အသက္မွာ ၇၂ ႏွစ္ ရွိေလၿပီ။ စာေရးသူအဖို႔ သိလိုေသာ အေၾကာင္းကို
ေမးရေပေတာ့မည္။
“ကိုပန္း ေရာက္လာတဲ့အခိုက္ ကၽြန္မ သိခ်င္တာ ေျပာခဲ့စမ္းပါ”
“ေအး… မင္းက ဘာသိခ်င္တာလဲဟာ ဆိုစမ္းပါဦး”
ေမာင္ႏွမႏွစ္ေယာက္ ဤသို႔ အေမး အေျဖ အစပ်ိဳးၿပီး ကၽြန္မက လြန္ခ့ဲသည့္
ႏွစ္ေပါင္းေလးဆယ္ အခ်ိန္ဝယ္ ကတြံျခံရြာမွာ ျဖစ္ခဲ့သည့္ တစ္ေဆြလံုး
တစ္မ်ိဳးလံုး ဆိတ္သုဥ္းလုမွ် ေၾကာက္မက္ဖြယ္ ေသေၾကခဲ့ၾကပံုမ်ားကို
ေမးျမန္းပါသည္။
“နင္ သိခ်င္တာ ငါ ေသေသခ်ာခ်ာ ေျပာျပမယ္၊ တို႔ေဆြမ်ိဳးေတြ ဘယ္သူဘယ္ဝါဆိုတာ နင္ သိရဲ႕လား”
ထိုအခ်ိန္က ေသဆံုးခဲ့သူေတြ တစ္ေယာက္ႏွင့္ တစ္ေယာက္ မည္ကဲ့သို႔ ေတာ္စပ္၍
မည္သူေတြ ျဖစ္ေၾကာင္း သိေလသလားဟူေသာ အဓိပၸါယ္ျဖင့္ ေမးေၾကာင္း ကၽြန္မ
သေဘာေပါက္ပါသည္။
“အဲဒီအခ်ိန္က ကၽြန္မက ကေလးပဲ ရွိေသးတာ၊ ဘယ္မွတ္မိႏိုင္ပါ့မလဲ ကိုပန္းရဲ႕”
ကၽြန္မက ေျဖပါသည္။
“ေအး… ဒါဆိုရင္ အရင္းခံလူေလာက္ပဲ နင္ မွတ္လိုက္၊ အဲဒါေလာက္ဆို နင္ ရွင္းရွင္းလင္းလင္း မွတ္မိမယ္”
အစ္ကိုတစ္ဝမ္းကြဲ ဦးပန္းေက်ာ္က ေျပာပါသည္။
ကၽြန္မ၏ ဘိုးဘြားအရင္း ျဖစ္ေသာ ဘိုးေရႊေယာက္ႏွင့္ ဘြားစီတို႔မွာ ေဒၚပို၊
ေဒၚေအးျမ၊ ေဒၚဖူး၊ ဦးေမာင္ေမာင္၊ ဦးစံဝင္း၊ ေဒၚေလးဟူ၍ သားသမီး ၆ ေယာက္
ရွိေၾကာင္း သိခဲ့ၿပီ ျဖစ္သည္။ အငယ္ဆံုး ေဒၚေလးမွာ စာေရးသူ၏ မိခင္
ျဖစ္ပါသည္။ ထိုအခ်ိန္က ေဒၚပိုမွာ ကြယ္လြန္သြားခဲ့ၿပီး ခင္ပြန္းသည္
ဦးသာေခြးႏွင့္ ကိုေရခ်မ္း၊ မသိန္း၊ ကိုထြန္း၊ ကိုပန္းေက်ာ္ ဟူေသာ သားသမီး
ေလးေယာက္ က်န္ရစ္သည္။ ေဒၚေအးျမ ဆိုသူမွာလည္း ကြယ္လြန္သြားၿပီ ျဖစ္၍
က်န္ရစ္ေသာ ခင္ပြန္း ဦးဘိုးခ်စ္က ေဒၚမဲဆိုသူႏွင့္ ေနာက္အိမ္ေထာင္
ျပဳထားသည္။ ဦးစံဝင္း ဆိုသူမွာလည္း ကြယ္လြန္သြားခဲ့ၿပီ ျဖစ္ရာ တစ္ရြာလံုး
ေၾကာက္မက္ဖြယ္ အျဖစ္ဆိုးႀကီး ၾကံဳေတြ႕ေနခ်ိန္က ဘိုးေရႊေယာက္ ဘြားစီတို႔
သားသမီးမ်ားအနက္ ေဒၚဖူး၊ ဦးေမာင္ေမာင္ႏွင့္ ေဒၚေလးတို႔သာ ရွိေနၾကသည္။
ဦးပန္းေက်ာ္ ေျပာျပသည္ကို ဇာတ္လမ္းသဖြယ္ ေရးသားျပပါမည္။
အခ်ိန္ကား သကၠရာဇ္ ၁၂၉၁ ခု ဝါဆိုလ ျဖစ္သည္။ ဝါဆိုဝါေခါင္ ေရေဖာင္ေဖာင္
ဆိုသည့္အတိုင္း ေကာင္းကင္တစ္ျပင္လံုး မည္းေမွာင္အံု႔ဆိုင္းၿပီး မိုးေရာေလပါ
သဲသဲမဲမဲ ရြာသြန္းေနသည္။ မိမိတို႔ အေမြအႏွစ္ ရထားေသာ
ကိုယ္ပိုင္လယ္ေျမမ်ားကို ေအးခ်မ္းစြာ ထြန္ယက္ စိုက္ပ်ိဳးျခင္းျဖင့္ အပူေသာက
မရွိ ေနထိုင္ၾကေသာ ဘိုးေရႊေယာက္၏ သားသမီးေျမးမ်ား အုပ္စုတြင္ ေဒၚဖူးတို႔
အိမ္ေထာင္၌ အပူေသာကမီးသည္ စတင္ ေလာင္ၿမိဳက္ခဲ့၏။
ေဒၚဖူး၏ သမီးႀကီး
အခ်ိဳ၏ ခင္ပြန္း နာမည္ကလည္း ကိုေမာင္ေမာင္ပင္ ျဖစ္သည္။ ကိုေမာင္ေမာင္ကား
ေတာရြာေဒသ အေလ်ာက္ က်ယ္ဝန္းေသာ ျခံေျမကို စည္း႐ိုးထူထပ္ လံုျခံဳစြာ
ကာရံသည္။ မိ႐ိုးဖလာ လယ္ယာအလုပ္ကို စိတ္မဝင္စားဘဲ ဗိေႏၶာပညာ ေအာက္လမ္းပညာကို
စိတ္ဝင္စားသည္။ ဇနီးႏွင့္ သားသမီးမ်ားက လယ္လုပ္ငန္းခြင္ ဝင္ေနေသာ္လည္း
ကိုေမာင္ေမာင္က ေသြး႐ိုးသား႐ိုး လူနာကို ကုသရန္ လည္းေကာင္း၊ အေမွာင့္ပေယာဂ
ဖက္ေသာ လူနာကို ကုသရန္ လည္းေကာင္း၊ ေဆးဝါးစုေဆာင္း ေဖာ္စပ္သည္။
အိမ္ဝင္းအတြင္းမွာ ဘီလူးဂမုန္း အပါအဝင္ ဂမုန္းမ်ိဳးစံု စိုက္သည္။
စပါးလင္ကို အမဲေသြးရည္ ေလာင္းၿပီး စိုက္သည္။ ေဆးဝါးပညာကို မည္မွ်
နားလည္ကၽြမ္းက်င္ ထားသည္ ဟူ၍ ဇနီး သားသမီးကပင္ မသိႏိုင္ေသာ္လည္း အလြန္အမင္း
ေဆးကုခ်င္သူ ျဖစ္၍ လူနာအနံ႔ရလွ်င္ ေဆးသြားကုတတ္သည္။
ဝါဆိုလဆန္း
တစ္ရက္ တစ္ေန႔ေသာ အခါဝယ္ ကိုေမာင္ေမာင္သည္ အသိမိတ္ေဆြ တစ္ေယာက္၏
သတင္းေပးခ်က္အရ ဘူတာ႐ံုႀကီး အနီးရွိ အိမ္တစ္အိမ္မွာ ဖ်ားနာေနေသာ
လူတစ္ေယာက္ကို ေဆးသြားကုေလသည္။ နံနက္ခ်ိန္က ေဆးကုရန္ ထြက္သြားေသာ
ကိုေမာင္ေမာင္သည္ ညေန အိမ္ျပန္ေရာက္လာ၏။
လယ္ေတာမွ ျပန္လာေသာ ဇနီး
သားသမီးမ်ားက အိပ္ရာထဲမွာ လဲေနေသာ ကိုေမာင္ေမာင္ကို ေမးျမန္း
စမ္းသပ္ၾကည့္႐ႈၾက၏။ ေနမေကာင္းဟူ၍ သိၾကရသည္။ မည္သူ၏ ေဆးကုသမႈကိုမွ မခံယူဘဲ
သ႔ူေဆးကိုသာ သူျပန္စားသုံး၍၊ ေနာက္တစ္ေန႔တြင္ ကိုေမာင္ေမာင္ ေသဆံုးေလေတာ့၏။
လ်င္ျမန္ တိုေတာင္းေသာ အခ်ိန္အတြင္းမွာ ကိုေမာင္ေမာင္ ေသဆံုးရသည္ကို
တစ္ရြာလံုးက တအံ့တဩ ျဖစ္ၾကရသည္။
“႐ိုး႐ိုးတန္းတန္း ေသတာမွ ဟုတ္ကဲ့လား”
“ဘူတာ႐ံုနားမွာ သူေဆးသြားကုတဲ့ လူနာက ဆယ့္ႏွစ္ႀကိဳးကေဝတဲ့၊ မေတာက္တစ္ေခါက္ ပညာနဲ႔ သြားစမ္းေတာ့ ဟိုက လုပ္လႊတ္လိုက္တာ ျဖစ္မွာေပါ့”
“မဟုတ္ဘူး … သူ စိုက္ထားတဲ့ ဘီလူးဂမုန္းက အစာမေကၽြးလို႔ သူ႔ျပန္စားတာ”
“အဲဒါေတြလည္း မဟုတ္ေသးဘူး၊ စပါးလင္ပင္ေၾကာင့္ ျဖစ္တာ၊ သူ စပါးလင္စိုက္တာ
႐ိုး႐ိုးစိုက္တာမွ မဟုတ္ဘဲ၊ အမဲေသြးေတြ အမဲသားေတြ ခံစိုက္တာကိုး၊
စပါးလင္ပင္က ခိုက္တာေပါ့”
လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ေပါင္း ေလးဆယ္ေက်ာ္က
ေျပာခဲ့ေသာ ဤစကားေတြမွာ သူတို႔ေခတ္ သူတို႔အခ်ိန္အခါ အယူသီးသည္ဟု မဆိုသာေပ။
ယခုေခတ္ေလာက္ သိပၸံပညာ၊ ေဆးပညာေတြလည္း မထြန္းကားေသး။ ေတာရြာ ေဒသေတြအေနျဖင့္
ေရွးေဟာင္း အယူအဆေတြကို လက္ခံယံုၾကည္ ေနၾကေသာ အခ်ိန္ ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္
မိမိတို႔ ထင္ျမင္ယူဆရာ တစ္ေယာက္ တစ္မ်ိဳး ေျပာဆိုေနၾကေသာ္လည္း တစ္ရြာလံုး
ေသြးသား မကင္းေသာ ေဆြမ်ိဳးေတြခ်ည္းပဲ ျဖစ္ရာ ကိုေမာင္ေမာင္၏ အသုဘကို
ငါးရက္တိုင္တိုင္ ထားၿပီး တစ္ရြာလံုး ဝိုင္းဝန္းေစာင့္ေရွာက္ေနၾကသည္။
ကိုေမာင္ေမာင္ ေသဆံုးၿပီး သံုးရက္ေျမာက္ေသာေန႔ ညဘက္တြင္ ကိုေမာင္ေမာင္၏
ဇနီး အခ်ိဳႏွင့္ သားအႀကီးဆံုး ကာကာ ဆိုသူတို႔ ရႊင္ရႊင္လန္းလန္း မရွိၾက။
ေနမေကာင္းဘူး ဟူ၍ အိပ္ရာထဲေခြ ေနၾကသည္။ ေတာရြာမွာ ရွိေနေသာ ေဆးဆရာျဖင့္
ေမးျမန္း စမ္းသပ္၍ ေဆးဝါးတိုက္ေကၽြး ၾက၏။ ေနာက္တစ္ေန႔ ကိုေမာင္ေမာင္ အသုဘ
ေလးရက္ေန႔ေျမာက္ ညဘက္ ေတာရြာ အသုဘ ထံုးစံအတိုင္း မသၿဂႋဳလ္မီ ညမွာ
ဆိုင္းသြင္းသည္ ဟူ၍ ျမန္မာ ဆိုင္းဝိုင္းႀကီး တစ္ဖြဲ႕ကို ငွားကာ
တီးမႈတ္ေနခ်ိန္ဝယ္ ေနမေကာင္း ျဖစ္ေနေသာ ကိုေမာင္ေမာင္၏ ဇနီး အခ်ိဳႏွင့္
သားႀကီး ကာကာတို႔ မိနစ္ပိုင္းကေလးမွ် ျခားၿပီး ဆက္တိုက္ ေသဆံုးသြားၾကသည္။
“ေအာင္မယ္ေလး … ဘယ္လို ျဖစ္ၾကတာလဲဟဲ့”
မိခင္ႀကီး ေဒၚဖူးက ရင္ထုမနာ ငို၏။ သမက္ အေလာင္းက မသၿဂႋဳလ္ရေသးမီ သမီးႏွင့္
ေျမးႀကီးက တစ္ၿပိဳင္တည္းလိုလို ေသေနေလၿပီ။ ဤတြင္ ေဆြစုမ်ိဳးစု အေရးတႀကီး
တိုင္ပင္ၾကရေတာ့သည္။ ေသဆံုးေသာ ကာကာ ဆိုသူမွာ လူပ်ိဳႀကီးဖားဖား ျဖစ္၍
သူ႔ေအာက္ အငယ္မ်ား ျဖစ္သည့္ လူပ်ိဳ လူရြယ္မ်ားပင္ ျဖစ္ေသာ ေက်ာ္အုန္း၊
ေက်ာ္သိန္း၊ ျမေမာင္တို႔ ညီအစ္ကို သံုးေယာက္မွာ မႈိင္စျပဳေနေလၿပီ။
ထို႔ေၾကာင့္ အိမ္ေရွ႕ပိုင္းတြင္ စည္ကားေသာ ပရိသတ္ျဖင့္ အသုဘဆိုင္းက
ၿမိဳင္ၿမိဳင္ႀကီး တီးမႈတ္ေနစဥ္မွာ ေမွာင္မည္းေသာ မိုးေကာင္းကင္က
မိုးၿဖိဳင္ၿဖိဳင္ ရြာခ်ေန၏။ အခ်ိန္က ည ၈ နာရီခန္႔ ရွိေလၿပီ။ အခ်ိဳႏွင့္
ကာကာတို႔ သားအမိ ႏွစ္ေယာက္၏ ဝိညာဥ္ ကင္းမဲ့ေနေသာ ႐ုပ္ကလာပ္ကို ေစာင္ျဖင့္
ထုပ္၊ ဖ်ာႏွင့္ လိပ္ကာ၊ အိမ္ေနာက္ေဖး တံခါးေပါက္မွ ထုတ္၍ ဝါးလံုးျဖင့္
လွ်ိဳထမ္းကာ သတၱိေကာင္းေသာ ေဆြမ်ိဳးတစ္သိုက္ ဝိုင္းရံ၍၊ ညအေမွာင္
မိုးသည္းသည္းတြင္ သုသာန္သို႔ ထုတ္ခဲ့ၾကရသည္။ မိုးထဲ ေလထဲမွာပင္ က်င္းတူးကာ
သားအမိ ႏွစ္ေယာက္ကို တစ္က်င္းတည္း ထည့္ျမႇဳပ္ႏွံလိုက္ၾကရေလသည္။ ဤကိစၥကို
ေခါင္းေဆာင္ စီစဥ္သူမွာ ရြာသူႀကီးမင္း ဦးသာေက်ာ္ႏွင့္ စာေရးသူ မိခင္၏
အစ္ကိုႀကီး ဦးေမာင္ေမာင္တို႔ ျဖစ္သည္။ သူတို႔ ကိုယ္တိုင္ပင္
ကိုင္တြယ္ျပဳျပင္၍ သုသာန္သို႔ လိုက္ပါကာ၊ ကိစၥၿပီးသည္အထိ
ေဆာင္ရြက္ေပးၾကသည္။
ေနာက္တစ္ေန႔ ကိုေမာင္ေမာင္ အသုဘကို စည္ကား
သိုက္ၿမိဳက္စြာ သုသာန္သို႔ ပို႔ေဆာင္ သၿဂႋဳလ္လိုက္သည္။ ဤအခ်ိန္မွာ
ကိုေမာင္ေမာင္၊ အခ်ိဳတို႔၏ သားငယ္မ်ား ျဖစ္ေသာ ေက်ာ္အုန္း၊ ေက်ာ္သိန္း၊
ျမေမာင္တို႔ အိပ္ယာထဲမွာ ေခြေနၾကေလၿပီ။ သူတို႔သံုးေယာက္ကို အတူတူ
မထားေတာ့ဘဲ ေဆြမ်ိဳးမ်ား အိမ္တြင္ တစ္ေယာက္စီ ခြဲထားၾက၏။ သို႔ေသာ္ တစ္ေယာက္
ေသဆံုးသည္ကို တစ္ေယာက္က အလိုလို သိေနၾက၏။ စိတ္ထိခိုက္မည္ စိုး၍
အထူးသိုသိပ္ လွ်ိဳ႕ဝွက္ထားပါလ်က္ အိပ္ယာထဲက ေနၿပီး သိေနသည္မွာ အံ့ဩဖြယ္ပင္
ေကာင္းေတာ့သည္။ ညီအစ္ကို သံုးေယာက္ တစ္ေယာက္ တစ္ေန႔စီ ရက္ပင္မျခားဘဲ
ဆက္တိုက္ ေသဆံုးသြားၾကေတာ့၏။ ဤညီအစ္ကို သံုးေယာက္ကိုလည္း ၾကာရွည္ ထား၍
မျဖစ္ေတာ့ေခ်။
သူတို႔မိခင္ႏွင့္ အစ္ကိုနည္းတူပင္ ဖ်ာႏွင့္လိပ္ကာ
သုသာန္သို႔ ပို႔ေဆာင္ ျမႇဳပ္ႏွံလိုက္ၾကရသည္။ ႐ုပ္ကလာပ္မ်ား ထည့္သိုရန္
ေခါင္းေသတၱာကိုပင္ လုပ္ခ်ိန္ မေပးႏိုင္ေအာင္ အေျခအေနက ဆိုးဝါး လာေလၿပီ။
အဘယ့္ေၾကာင့္ ဆိုေသာ္ မိခင္ႀကီး ေဒၚဖူးသည္ လည္းေကာင္း၊ သားျဖစ္သူ
ကိုတိုးႂကြယ္သည္ လည္းေကာင္း၊ သမီးအငယ္ ျဖစ္သူ အပုသည္ လည္းေကာင္း၊ ကြယ္လြန္
ေသဆံုးသူမ်ားအတြက္ မငိုေႂကြး ႏိုင္ေတာ့ဘဲ အိပ္ယာထဲမွာ ေခြေနၾက ျပန္ေလသည္။
ဘာမွ မျဖစ္ေသးေသာ ေဆြမ်ိဳးတစ္သိုက္က ရင္တမမ ဂ႐ုစိုက္ ေစာင့္ၾကပ္
ၾကည့္႐ႈေနဆဲဝယ္၊ ေဒၚဖူးသည္ သား ကိုတိုးႂကြယ္ သမီးငယ္ အပုတို႔ႏွင့္အတူ
တစ္ၿပိဳင္တည္းလိုပင္ ေသဆံုးၾကျပန္ ေလေတာ့၏။
တစ္ရြာလံုး မည္သူမွ်
ထမင္း မစားႏိုင္ၾကေတာ့ေခ်။ ေဒၚဖူး၏ ေဆြစုမ်ိဳးစု အားလံုးသည္ လည္းေကာင္း၊
မေသေသးေသာ ႂကြင္းေနသည့္ သားသမီး ေျမးျမစ္မ်ားသည္ လည္းေကာင္း၊ ခံစားရသည့္
စိုးရိမ္ထိတ္လန္႔မႈမွာ ေျပာျပရန္ပင္ မစြမ္းေတာ့ေခ်။ ႐ုပ္ကလပ္ေတြကို
ေစာင္ေတြ ဖ်ာေတြျဖင့္ ရစ္ပတ္ ထုတ္ပိုးကာ သုသာန္သို႔ ပို႔ၾကရေပဦးမည္။
အေလာင္းထမ္းသည့္ သူပင္ မရွိေလာက္ေအာင္ ေသြးပ်က္ေနၾကၿပီ ျဖစ္၏။
ထိုအခါက လူရြယ္ပိုင္း ေရာက္ေနၿပီ ျဖစ္ေသာ ကိုပန္းေက်ာ္သည္ သူႏွင့္ သက္တူရြယ္တူ ေဆြမ်ိဳး
ညီအစ္ကိုဝမ္းကြဲေတြ စုကာ အရက္ကို မူးေအာင္ ေသာက္ၿပီးမွ စိတ္မခ်မ္းေျမ႕ဖြယ္
ၾကည့္ရက္စရာပင္ မေကာင္းေသာ ေဒၚဖူးတို႔ မိသားစု သံုးေယာက္အေလာင္းကို
အရက္မူးမူးႏွင့္ သုသာန္အေရာက္ ထမ္းသြားၾကေလေတာ့သည္။ ကိုပန္းေက်ာ္တို႔
လူသိုက္ အရက္သမား မဟုတ္ပါဘဲလ်က္ အရက္မူးေအာင္ ေသာက္ၾကရသည္မွာ အျပစ္ဆိုဖြယ္
မဟုတ္ေပ။
ေသြးပ်က္စရာေကာင္းေအာင္ပင္ ဖန္တီးလာေသာ အေျခအေနကို
အရက္ျဖင့္ အားတင္းၾကရျခင္း ျဖစ္၏။ သုသာန္တြင္ကား တြင္းတူးေနသူမ်ားက
အသင့္ေစာင့္ေနသည္။ တြင္းတူးသူမ်ားကလည္း ေဆြမ်ိဳးေတြပင္ ျဖစ္သည္။ ဤလူေတြကို
ႀကီးၾကပ္စီမံရင္း သူႀကီးမင္း ဦးသာေက်ာ္ႏွင့္ ဦးေမာင္ေမာင္တို႔က လက္ထဲတြင္
ႀကိမ္လံုးကိုယ္စီ ကိုင္ကာ အေလာင္း ထမ္းလာေသာ ကိုပန္းေက်ာ္တို႔ လူစုကို
ေစာင့္ေနၾက၏။
ကိုပန္းေက်ာ္တို႔ လူသိုက္က ထမ္းလာေသာ အေလာင္းေတြကို
က်င္းေတြထဲ ခ်လိုက္ေသာအခါ ဦးသာေက်ာ္ႏွင့္ ဦးေမာင္ေမာင္က
လက္ထဲတြင္ကိုင္ထားေသာ ႀကိမ္လံုးမ်ားျဖင့္ ကိုပန္းေက်ာ္တို႔ အေလာင္းထမ္း
လူစုအား-
“ေနာက္တစ္ခါ လာဦးမလားဟဲ့”
ဟု ေမးရင္း စတိအျဖစ္ ႐ိုက္ၾကသည္။
“မလာေတာ့ပါဘူး ခင္ဗ်၊ ဒီတစ္ခါ ေနာက္ဆံုးပါပဲ”
ဟု ကိုပန္းေက်ာ္တို႔ လူစုက မူးမူးျဖင့္ ေျဖၾကရ၏။ အေလာင္းကို ျမႇဳပ္ႏွံေနသူမ်ားကလည္း-
“ႀကီးေဒၚဖူးတို႔ မိသားစုေတြ ေကာင္းရာမြန္ရာ သြားၿပီး ေအးေအးေနၾက ကၽြန္ေတာ္တို႔ရြာ ျပန္မလာနဲ႔၊ ဘယ္သူ႔ကိုမွ လာမေခၚနဲ႔”
ဟု ေတာင္းပန္ ေျပာဆိုရင္း ေျမဖို႔ေနၾကသည္။ ရင္းခ်ာေသာ ေဆြမ်ိဳးေတြခ်ည္း
ျဖစ္ရာ ေျမျမႇဳပ္ႏွံ ေနသူမ်ားေရာ၊ ႀကိမ္လံုးကိုင္ တားျမစ္ေနသူ မ်ားေရာ၊
အေလာင္းထမ္းလာသူ မ်ားေရာ ရြာေနေသာ မိုးႏွင့္အၿပိဳင္ မ်က္ရည္မ်ားက
မဆည္ႏိုင္ၾကရွာေပ။ ႀကီးေဒၚဖူးတို႔ မိသားစု ေနထိုင္ခဲ့ရာ အိမ္ကိုေရာ၊
ေစ်းဦးေပါက္ ေသဆံုးသူ ႀကီးေဒၚဖူး၏ သမက္တို႔ မိသားစု ေနထိုင္ခဲ့ရာ
အိမ္ကိုေရာ လူေတြက ကြင္းေရွာင္ၾကေလသည္။
“ေမာင္ေမာင္ ဘာပင္ေတြ
စိုက္ၿပီး ဘယ္လို အေစာင့္အေရွာက္ေတြနဲ႔ စီမံထားသလဲ မသိဘူး၊ သူတို႔ မိသားစု
တစ္ခုလံုး ကုန္လုေအာင္ ေသၾကတာ သိပ္ဆန္းတယ္” ဟူ၍လည္းေကာင္း-
“ကိုေမာင္ေမာင့္ အိမ္ဝင္းထဲကိုလည္း မသြားၾကနဲ႔၊ သူ႔အိမ္ဝင္းထဲက ဘာပင္ကိုမွ
မကိုင္ၾက မခူးၾကနဲ႔ …” ဟူ၍ လည္းေကာင္း အခ်င္းခ်င္း ေျပာဆိုသတိေပးၾကသည္။
ႀကီးေဒၚဖူး၏ က်န္ရစ္ေသးေသာ သားသမီး ေျမျမစ္မ်ားသည္ လည္းေကာင္း၊
ကိုေမာင္ေမာင္ႏွင့္ အခ်ိဳတို႔မွ မေသဘဲ က်န္ရစ္သည့္ သားသမီး သံုးေယာက္သည္
လည္းေကာင္း၊ အိုးအိမ္ကို စြန္႔ပစ္ကာ ေဆြမ်ိဳးမ်ား အိမ္တြင္
လာေရာက္ေပါင္းစည္း ေနထိုင္ၾကရန္ စီမံသည့္အတိုင္း ကိုေမာင္ေမာင္ႏွင့္
အခ်ိဳတို႔၏ ျခံဝိုင္းႏွင့္ အိမ္မွာ ဆိတ္ၿငိမ္ မည္းေမွာင္စြာျဖင့္
ေၾကကြဲဖြယ္ ေၾကာက္မက္ဖြယ္ ျဖစ္ေနေလသည္။
ေတာသူေတာသား လယ္သမားအိမ္
ျဖစ္သည့္ အေလ်ာက္ တစ္မိုးတြင္းစာ တစ္ႏွစ္စာ သိုမွီးထားေသာ ငါးပိ၊
ငါးေျခာက္၊ ဆန္၊ ဆီ၊ ဆား၊ ကြမ္းသီး၊ ေဆးဖတ္ စသည္တို႔မွာ အိုးႀကီး အိုးငယ္၊
ပံုးႀကီး ပံုးငယ္ျဖင့္ အျပည့္အစံု ရွိေနေလသည္။ ႀကီးေဒၚဖူးတို႔ မိသားစုကို
သၿဂႋဳလ္ၿပီး ကိုေမာင္ေမာင္၊ အခ်ိဳ၏ က်န္ေနေသးေသာ သားသမီး သံုးေယာက္က
အိမ္ထဲက ပစၥည္းေတြ ေနရာမပ်က္ ထားခဲ့ၿပီး ကိုယ္လြတ္လက္လြတ္ ဆင္းလာေသာ ညဝယ္
ကိုေမာင္ေမာင္၊ အခ်ိဳတို႔၏ မည္းေမွာင္ တိတ္ဆိတ္၍ လူသူကင္းမဲ့ေနေသာ အိမ္ထဲမွ
ေအာ္သံ ဟစ္သံေတြကို ၾကားရသည္။ သူႀကီးမင္း ဦးသာေက်ာ္ ေခါင္းေဆာင္၍
လူစုၿပီး သြားၾကည့္ေသာအခါ ေသြးပ်က္ ထိတ္လန္႔ေနေသာ လူသံုးေယာက္ကို ေတြ႕ရသည္။
“မင္းတို႔က ဘယ္သူေတြလဲ၊ ဒီအိမ္ထဲ ဘာဝင္လုပ္တာလဲ”
ဟု သူႀကီးမင္း ဦးသာေက်ာ္က ေမး၏။ လြန္မင္းစြာ ထိတ္လန္႔ တုန္လႈပ္ေနေသာ လူသံုးေယာက္က-
“ကၽြန္ေတာ္တို႔ တျခားရြာကပါ၊ ဒီအိမ္ထဲ လူမရိွဘူးဆိုတာ သိလို႔ ပစၥည္းေတြ
ခိုးမယ့္ အၾကံနဲ႔ ဝင္တာပါ၊ ကၽြန္ေတာ္တို႔ကို မည္းမည္း အေကာင္ႀကီးေတြ
ဝိုင္း႐ိုက္ၾကလို႔ ေအာ္တာပါ”
ဟု တညီတၫြတ္တည္း ေျဖၾကသည္။
ထိုလူသံုးေယာက္ကို ဖမ္းဆီးစစ္ေဆးျခင္း ျပဳမေနေတာ့ဘဲ သူႀကီးမင္းႏွင့္
ရြာသူရြာသားမ်ား သေဘာတူ လႊတ္ေပးလိုက္ၾကသည္။
ေၾကာက္မက္ဖြယ္ရာ
ေသဆံုးေနၾက၍ အားလံုး စိတ္မခ်မ္းမသာ ျဖစ္ေနစဥ္မွာ အမႈအခင္း စစ္ေဆးျခင္းျဖင့္
ဆီမီးခြက္ အေတာက္မခံလိုၾက ေတာ့ေခ်။ ထိုလူ သံုးေယာက္သည္
လႊတ္ေပးလိုက္သည္ႏွင့္ တစ္ၿပိဳင္နက္
ေနာက္ကိုပင္ လွည့္မၾကည့္ေတာ့ဘဲ၊ ျမားလႊတ္သလို တစ္ဟုတ္တည္း ေျပးၾကေလေတာ့သည္။
ေနာက္တစ္ေန႔တြင္ သူႀကီးမင္း ဦးသာေက်ာ္သည္ ေနမေကာင္းဟု ဆိုကာ အိပ္ရာထဲ
လွဲေနေလေတာ့၏။ သူႀကီးမင္း၏ ဖခင္မွာ ဦးစံလွဟု အမည္ရွိ၏။ ရြာဦးေက်ာင္းတြင္
သကၤန္းဝတ္ေနသည္။ တစ္ရြာလုံး လူေတြက ရဟန္းဘြဲ႕ကို မည္သူမွ မေခၚၾကဘဲ
ဘုန္းႀကီး ဦးစံလွဟုသာ အသိအမွတ္ျပဳၾက၏။ ဦးသာေက်ာ္ ေနမေကာင္းဟု သိလွ်င္ပင္
ဘုန္းႀကီး ဦးစံလွသည္ အလ်င္အျမန္ ေရာက္လာသည္။ သားျဖစ္သူအား အနားမွ မခြာဘဲ
ေပြ႕ေပြ႕ပိုက္ပိုက္ ျပဳစုသည္။ ဦးသာေက်ာ္သည္ ေဝဒနာကို အျပင္းအထန္
ခံစားရျခင္းလည္း မရွိ၊ ေသဆံုးမည္ ဟူ၍လည္း မည္သူကမွ မထင္ၾကေခ်။
စကား
တေျပာေျပာႏွင့္ပင္ … သို႔ေသာ္ … “ငါ သြားရမွာပဲေဟ့ …” ဟူ၍ လူနာ လာေမးေသာ
ဦးေမာင္ေမာင္အား ေျပာသည္ဟု ဆိုသည္။ ေနာက္တစ္ေန႔တြင္ ေသဆံုးေလေတာ့၏။
ေနမေကာင္း ျဖစ္သည္မွာ တစ္ေန႔ခြဲမွ်သာ ၾကာေလသည္။ ဘုန္းႀကီး ဦးစံလွသည္
သားအေလာင္းကို ေပြ႔ပိုက္ကာ ေျဖမဆည္ႏိုင္ မ်က္ရည္ အၿဖိဳင္ၿဖိဳင္ က်၍
ငိုေႂကြးရွာသည္။
“တရားႏွင့္ေျဖပါ ဘုန္းႀကီးဘုရား၊ သူမ်ားေတြ ေသစဥ္က ေဟာျပခဲ့တဲ့ သခၤါရတရားကို ႏွလံုးသြင္းပါဘုရား”
အသုဘ ကိစၥကို ဝိုင္းဝန္းကူညီရန္ ေရာက္လာသူမ်ားက ေလွ်ာက္ထားၾက၏။ ထိုအခါ ဘုန္းႀကီးဦးစံလွက ဤသို႔ ျပန္လည္ မိန္႔ၾကားေတာ္မူသည္ ဟူ၏။
“ဟဲ့ … တကာတို႔ရဲ႕ သူမ်ားေတြသာ ငါက သခၤါရခိုင္းတာ၊ ဒီဟာက ငါ့သား ငါ သခၤါမရႏိုင္ဘူး”
သူႀကီးမင္း ဦးသာေက်ာ္၏ ႐ုပ္အေလာင္းကိုလည္း အျမန္ဆံုး ေျမတြင္းထဲအေရာက္
ပို႔လိုက္ရျပန္သည္။ ဦးသာေက်ာ္ ေသဆံုးေသာအခါ ဦးေမာင္ေမာင္ အေတာ္ပင္
စိတ္အား ယုတ္ေလ်ာ့သြား ရွာသည္။ ဦးသာေက်ာ္ ေသဆံုးေသာေန႔က ရြာထဲရွိ
ကိုညိဳဆိုသူ ေနမေကာင္း ျဖစ္ေနသည္။ အရက္မူးေအာင္ ေသာက္ၿပီး အေလာင္းထမ္း
တာဝန္ယူထားေသာ ကိုပန္းေက်ာ္က ဦးညိဳကို သတင္းေမး၏။
“ပန္းေက်ာ္ရာ ငါ့ရင္ထဲမွာ အူေတြအသည္းေတြ ဘာမွ မရွိေတာ့ဘူးကြ၊ ငါ နက္ျဖန္မြန္းလြဲ ၂ နာရီမွာ သြားရမွာပဲ”
ဟု ပီပီသသႀကီး ေျပာသည္။ ေျပာသည့္အတိုင္းပင္ ေနာက္တစ္ေန႔ မြန္းလြဲ ၂
နာရီမွာ ေသဆံုးရွာသည္။ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးမွာ ကိုပန္းေက်ာ္တို႔ တစ္သိုက္ပင္။
သူတို႔ မပို႔လွ်င္လည္း ပို႔မည့္သူ မရွိေတာ့ေခ်။ ေသဆံုးသူေတြကလည္း
ေသြးရင္းသည္ႏွင့္ ေသြးေဝးသည္သာ ျခားသည္။ အားလံုး အမ်ိဳးအေဆြေတြ ခ်ည္းပင္
ျဖစ္ရကား၊ ကိုပန္းေက်ာ္တို႔ တစ္သိုက္မွာ နားရသည္ဟူ၍ပင္ မရွိေတာ့ေခ်။
ဦးညိဳကို သၿဂႋဳလ္ၿပီး ေနာက္တစ္ေန႔မွာပင္ ဦးေမာင္ေမာင္ လဲေလၿပီ။
ဦးေမာင္ေမာင္ ျဖစ္ေသာအခါ ဗမာဗိေႏၶာဆရာမ်ားႏွင့္ မကုသေတာ့ဘဲ၊
ပဲခူးၿမိဳ႕ေပၚရွိ ကုလားလူမ်ိဳး ဆရာဝန္ တစ္ေယာက္ကို ပင့္သည္။
မိုးၿဖိဳင္ၿဖိဳင္ ရြာေနေသာ မိုးတြင္းကာလလည္း ျဖစ္၊ ေတာရြာေဒသကို
လိုက္ရမည္လည္း ျဖစ္၍ ဆရာဝန္က ေငြ ၁၀၀ ေပးရမည္ဟု ေတာင္းသည္။ ေငြ ၁၀၀
ခ်က္ခ်င္းထုတ္ေပးၿပီး ဆရာဝန္ကို ပင့္လာခဲ့သည္။ ဆရာဝန္ ေဆးကုသသည္ကိုပင္
ဦးေမာင္ေမာင္ မခံယူလိုက္ရေတာ့ေပ။ ဦးေမာင္ေမာင္ ေသဆံုးေလၿပီ။
ဦးေမာင္ေမာင္ ေသဆံုး၍ ေနာက္တစ္ေန႔ သၿဂႋဳလ္ရန္ ျပင္ဆင္ေနခ်ိန္တြင္
ဦးေမာင္ေမာင္၏ ဇနီး ေဒၚလွထြန္း၊ သမီးမႀကိဳင္၊ ေခၽြးမ မက်င္ၿမိဳင္ႏွင့္
ေမြးစားသား ေမာင္ဟန္စိန္တို႔ ေနမေကာင္းဟု ဆိုကာ မႈိင္စျပဳေနၾက၏။
ဦးေမာင္ေမာင္ ကိုမူ ညီမေထြး ျဖစ္သူ ေဒၚေလးက ဖ်ာလိပ္ႏွင့္
မခ်ရက္ႏိုင္ေသာေၾကာင့္ ႏွစ္ရက္မွ် အခ်ိန္ဆိုင္း ထား၍ ေခါင္းေသတၱာ ခုတင္
ျခင္ေထာင္ စီမံလို၍ ႏွစ္ရက္မွ် ထားပါရန္ အခ်ိန္ေတာင္းသည္။ ဘိုးေရႊေယာက္၊
ဘြားစီတို႔မွ ေပါက္ဖြားလာေသာ သားသမီးထဲတြင္ ေဒၚေလး တစ္ေယာက္သာလွ်င္
က်န္ရစ္ေတာ့သည္ ျဖစ္၍ တူ၊ တူမ၊ ေျမးမ်ား ေဆြမ်ိဳးမ်ားက လိုက္ေလ်ာၾက၏။
ဦးေမာင္ေမာင္ကား သုသာန္ေျမသို႔ ခမ္းနား သိုက္ၿမိဳက္စြာပင္ သြားရသည္။
အေလာင္းထမ္းလာသူ ကိုပန္းေက်ာ္တို႔ လူသိုက္အား ေနာက္လာဦးမလားဟဲ့ဟု
ႀကိမ္ႏွင့္႐ိုက္ကာ တားဆီးခဲ့ၾကရွာေသာ ဦးသာေက်ာ္ေရာ ဦးေမာင္ေမာင္ပါ
ႏွစ္ေယာက္စလံုးပင္ ေရွ႕ဆင့္ေနာက္ဆင့္ ရက္ေလးမွ်သာ ျခားလ်က္ ေျမတြင္းထဲ
ေရာက္သြားၾကေလၿပီ။ ဦးေမာင္ေမာင္ သၿဂႋဳလ္ၿပီး ေနာက္တစ္ေန႔ဝယ္
ဦးေမာင္ေမာင္၏ ဇနီး ေဒၚလွထြန္း၊ သမီးမႀကိဳင္၊ ေခၽြးမ မက်င္ၿမိဳင္ႏွင့္
ေမြးစားသား ေမာင္ဟန္စိန္တို႔ ေရွ႕ဆင့္ေနာက္ဆင့္ တစ္ၿပိဳင္တည္းလိုပင္
ေသဆံုးၾက ေလေတာ့သည္။ ဤလူသိုက္ကား ေခါင္းေသတၱာ မလုပ္ႏိုင္ ေတာ့ေခ်၊
ဖ်ာႏွင့္လိပ္ကာ ဇာတ္လိုက္ႀကီး ကိုပန္းေက်ာ္တို႔ပင္ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရး
လုပ္ၾကရေတာ့သည္။ စိတ္ဓာတ္ အလြန္အမင္း ေခ်ာက္ခ်ားေနၾကၿပီ ျဖစ္ရကား
ေနာက္ဆံုးပို႔ရသူ မက်င္ၿမိဳင္ကိုမူ လံုျခံဳေအာင္ပင္ မထုပ္ပိုး
ႏိုင္ေတာ့ေခ်။ လက္နားနီးရာ ဖ်ာႏွင့္ ျဖစ္ကတတ္ဆန္း လိပ္သြားသည္ ျဖစ္ရာ
ဒူးဆစ္ေအာက္ပိုင္း ေျခႏွစ္ေခ်ာင္းမွာ ထြက္ေပၚကာ တြဲလဲြႀကီးက်၍
သုသာန္ေျမအေရာက္ ဒရြတ္တိုက္ ပါသြားရွာေလသည္။ ထို႔ေနာက္ ေဒၚလွထြန္း၏
တူမေယာက္်ား ျဖစ္သူ ကိုေမာင္ဘသည္ လည္းေကာင္း၊ ေဒၚေအးျမ၏ ေျမးေတာ္သူ
ကိုဘခ်စ္သည္ လည္းေကာင္း၊ တစ္ၿပိဳင္တည္း ေျမတြင္းထဲ ေရာက္ၾကျပန္သည္။
ထိုအခ်ိန္ဝယ္ ရြာသည္ ပ်က္လုနီးပါး ျဖစ္ေနေလၿပီး ဘုန္းေတာ္ႀကီးသည္
ေက်ာင္းစည္း႐ိုး တံခါးကို လံုလံုပိတ္ထား၏။ မည္သည့္ကိစၥႏွင့္မွ်
ဘုန္းေတာ္ႀကီးက ရြာထဲသို႔ မႂကြ။ ရြာထဲက လူေတြကလည္း ဘုန္းေတာ္ႀကီး ထံသို႔
လံုးဝ မသြားေတာ့ေခ်။ အခ်ိဳ႕သူတို႔မွာ ရြာမွာပင္ မေနၾကေတာ့ဘဲ ယူႏိုင္သမွ်
လက္လွမ္းမီရာ ပစၥည္းကေလးမ်ားကို သယ္ပိုးကာ ရြာကို စြန္႔ခြာ ထြက္ေျပးၾက၏။
ဤသို႔ ထြက္ေျပးၾကသည့္ လူသိုက္ထဲတြင္ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ အက်ိဳးေတာ္ေဆာင္ႀကီး
ကိုပန္းေက်ာ္တို႔ မိသားစု ပါဝင္၏။ ရြာမွ ထြက္လာၿပီး ပဲခူးၿမိဳ႕ႏွင့္
ရြာအၾကား ခရီးတစ္ဝက္တိတိ အကြာအေဝးတြင္ တဲအိမ္ ေဆာက္လုပ္ ေနထိုင္ၾက၏။
ကိုပန္းေက်ာ္က သူ႔ဖခင္ ဦးသာေခြး၊ အစ္ကိုႀကီးျဖစ္သူ ကိုေရခ်မ္းတို႔
ေျပာဆိုေသာ စကားကို နားမေထာင္ဘဲ ရြာသို႔ မျပတ္ ျပန္သြားကာ ေစတနာ့ဝန္ထမ္း
သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးကို လုပ္ေနသည္။ ကိုပန္းေက်ာ္က ဘာမွမျဖစ္ဘဲ၊ ဖခင္
ဦးသာေခြးႏွင့္ အစ္ကိုႀကီး ကိုေရခ်မ္းတို႔သည္ ရြာႏွင့္ လြတ္ကင္းရာ
ဤတဲအိမ္မွာပင္ ရက္ကေလးမွ်သာ ျခားလ်က္ ေသဆံုးၾကျပန္ေလေတာ့၏။
ကြယ္လြန္သြားခဲ့ၿပီ ျဖစ္ေသာ ေဒၚေအးျမ၏ ခင္ပြန္း ဦးဘိုးခ်စ္သည္ ဇနီးႀကီး
ေဒၚေအးျမမွ ဖြားျမင္ခဲ့ေသာ သား ကိုဘစိမ့္၊ ေမာင္ေကာက္ႏွင့္ ေနာက္ဇနီး
ေဒၚမဲကိုပါ ေခၚယူကာ ရြာကို စြန္႔ၿပီး၊ သနပၸပင္ ၿမိဳ႕ကေလးသို႔
တိမ္းေရွာင္လာခဲ့၏။ သို႔ေသာ္ သနပၸပင္ၿမိဳ႕ မေရာက္ေတာ့ဘဲ ခရီးတစ္ဝက္
ျဖစ္သည့္ တစ္ဝက္ဇရပ္ ေရာက္လွ်င္ပင္ အစြမ္းျပလာၾကၿပီ ျဖစ္၏။
ဦးဘိုးခ်စ္ႏွင့္ သားငယ္ ေမာင္ေကာက္တို႔ တစ္ၿပိဳင္တည္း ေသဆုံးၾကျပန္သည္။
တစ္ဝက္ဇရပ္အနီး ေက်းရြာမွ လူေတြက ကူညီသၿဂႋဳလ္ ျမႇဳပ္ႏွံေပးခဲ့ၾကသည္။
ဦးဘိုးခ်စ္ႏွင့္ သားငယ္ ေမာင္ေကာက္ကို ျမႇဳပ္ႏွံၿပီး ေနာက္တစ္ေန႔တြင္
သားႀကီး ကိုဘစိမ့္ ေသဆံုး ျပန္သည္။ ထိုအခါဝယ္ ဝိုင္းဝန္းကူညီေသာ ေက်းရြာမွ
လူမ်ားက ေၾကာက္လန္႔လာၾကၿပီ ျဖစ္၍ ကိုဘစိမ့္အား အသက္ကုန္ၿပီဟု
သိလွ်င္သိျခင္း အျမန္ဆံုး ေျမတြင္းတူး ျမႇဳပ္ႏွံကာ သူတို႔ ေက်းရြာသို႔
ျပန္ေျပးၾကသည္။ ကိုဘစိမ့္အား ျမႇဳပ္ႏွံသည္မွာ ပဲခူးအေရွ႕ဘက္က
မာနတ္ေက်းရြာအနီး က်ိဳက္ေထာ္လံုး အမည္ရွိေသာ သုသာန္မွာ ျဖစ္သည္။
ကိုဘစိမ့္ ေသဆံုးၿပီးေနာက္ မိေထြးျဖစ္သူအား အိပ္မက္ေပးသည္ဟု ၾကားရသည္။ အိပ္မက္ထဲတြင္ ကိုဘစိမ့္က-
“ကၽြန္ေတာ္ မေသေသးပါဘူး၊ သတိလစ္ေနတာ၊ မေသဘဲနဲ႔ ေျမျမႇဳပ္လိုက္လို႔
မြန္းၿပီး ေသရတာပါ” ဟု ေျပာသည္ဟု ၾကားရ၏။ အိပ္မက္အတိုင္း အမွန္တကယ္
ျဖစ္ပါမူ အလြန္မွ ဝမ္းနည္း ေၾကကြဲဖြယ္ ေကာင္းေပ၏။ သနပၸပင္ တစ္ဝက္ဇရပ္မွာ
ေျပးရင္း ေသဆံုးေသာ ဦးဘိုးခ်စ္၏ သားငယ္ ေမာင္ေကာက္ ဆိုသူမွာ ကိုပန္းေက်ာ္၏
ဖခင္ ဦးသာေခြး၏ လယ္တြင္ ဝိုင္းကူလုပ္ရန္ ငွားထားခဲ့၏။ ေဆြမ်ိဳးရင္းခ်ာ
လယ္ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ လယ္ရွင္ႏွင့္ လယ္ငွား ဟူ၍ သေဘာမထားဘဲ သားအဖက့ဲသို႔
ခင္မင္ၾက၏။
သနပၸပင္ တစ္ဝက္ဇရပ္မွာ ေမာင္ေကာက္ ေသဆံုးေသာ အခ်ိန္တြင္ ကိုပန္းေက်ာ္၏ဖခင္ ဦးသာေခြးမွာ ေနမေကာင္း ျဖစ္ေနေလၿပီ။
“ေဟာ ဟိုမွာ ေမာင္ေကာက္ ေရာက္ေနတယ္ကြ၊ လံုခ်ည္ နီရဲရဲေလး ဝတ္လို႔”
ည ၈ နာရီ အခ်ိန္ေလာက္ မိုးေမွာင္က်ၿပီး မိုးေတြက သည္းထန္စြာ ရြာေနသည္တြင္
ေဝဒနာေၾကာင့္ အိပ္ရာေပၚမွာ လဲေနေသာ ဦးသာေခြးက ေခါင္းေထာင္ကာ အျပင္ဘက္သို႔
ေမွ်ာ္ၾကည့္ၿပီး ေျပာ၏။
“ဘယ္သူမွ မရွိပါဘူး အေဖရ၊ ေမာင္ေကာက္က သနပၸပင္ဘက္ သြားေနတာ ျပန္မလာေသးပါဘူး”
ကိုပန္းေက်ာ္က ဆို၏။
“ေရာက္ေနပါတယ္ကြ၊ လံုခ်ည္ အနီရဲရဲေလး ဝတ္လို႔၊ တဲအျပင္ဘက္မွာ လမ္းေလွ်ာက္ေနတယ္၊ အိမ္ထဲ ေခၚသြင္းလိုက္”
ဦးသာေခြးက အခိုင္အမာ ဆိုျပန္သည္။
ကိုပန္းေက်ာ္သည္ ေရနံဆီ မီးအိမ္ကို ကိုင္ဆြဲကာ တဲတံစက္ၿမိတ္ ေအာက္သို႔
ထြက္လာၿပီး ဟိုဟိုသည္သည္ ၾကည့္လိုက္သည္။ မိုးေမွာင္ကက်၊ ေလေရာ မိုးေရာ
သြန္ခ်ေနသည္ျဖစ္ရာ အျပင္ဘက္တြင္ ပိန္းပိတ္ေအာင္ ေမွာင္ေနသည္။ မည္သူ တစ္ဦး
တစ္ေယာက္ကိုမွ မျမင္ေတြ႕ရေခ်။ အကယ္၍သာ ဦးသာေခြး ျမင္သည့္ အတိုင္း
ေမာင္ေကာက္ ေရာက္လာ႐ိုးမွန္လွ်င္ ဤမွ် သည္းထန္ ေမွာင္မည္း၍ ခ်မ္းေအးလွေသာ
မိုးထဲ ေလထဲတြင္ မည္သည့္အတြက္ လမ္းေလွ်ာက္ ေနရပါမည္နည္း။ တဲအိမ္အတြင္းကိုသာ
ဝင္လာရမည္ ျဖစ္၏။ တစ္ဖန္တံု ေဝဒနာ ခံစားေနရေသာ ဦးသာေခြးက အိပ္ရာထဲကေနၿပီး
ျမင္ေနရသည္။ အျပင္ဘက္ ထြက္ၾကည့္ေသာ ကိုပန္းေက်ာ္က ဘာမွမေတြ႕။
ကိုပန္းေက်ာ္သည္ ၾကက္သီးျဖန္းျဖန္း ထလာသည္။
ရြာတြင္ ဤသို႔ ေဝဒနာ
ခံစားရသူတိုင္းသည္ ေသဆံုးႏွင့္သူ တစ္ဦးတစ္ေယာက္အား ေတြ႕သည္ျမင္သည္ဟု
ေျပာေလ့ရွိသည္။ ထိုသို႔ေျပာၿပီး ထိုလူနာသည္ ေသဆံုးျမဲ ျဖစ္၏။ ယခု ဖခင္
ဦးသာေခြးသည္ ေမာင္ေကာက္ကို ေတြ႕ျမင္ရပါသည္ဟု ဆို၏။
ဤအတိုင္း
မွန္လွ်င္ ေမာင္ေကာက္သည္ ေသဆံုးႏွင့္ၿပီး ျဖစ္ရမည္။ ဦးသာေခြး သည္လည္း
အလြန္ဆံုး ေနရလွ်င္ တစ္ရက္မွ်သာ သက္တမ္း ရွိေတာ့မည္ဟု၊ ကိုပန္းေက်ာ္က
ေတြးသည့္ အတိုင္းလည္း မွန္သြားေလသည္။ ဦးသာေခြးႏွင့္ ကိုေရခ်မ္း
ဆံုးၿပီးလွ်င္ ကိုပန္းေက်ာ္၏ အစ္ကို တစ္ဝမ္းကြဲ ကိုဘိုးစိန္ ေသဆံုးျပန္သည္။
ကတြံျခံ တစ္ရြာလံုး ရြာပ်က္လုမွ် ျဖစ္ေနသည္။ ဦးေမာင္ေမာင္တို႔
မိသားတစ္စုလံုးတြင္ ေမာင္ေစာ ဟူေသာ သားတစ္ေယာက္သာ မေသမေပ်ာက္
က်န္ရစ္ေခ်သည္။ ေမာင္ေစာသည္ ရြာမွာ မေနလိုေတာ့ေခ်။ ဖခင္ ဦးေမာင္ေမာင္၏
ႏွမေထြးလည္း ျဖစ္၊ ေဆြစုမ်ိဳးစုထဲတြင္ အႀကီးအကဲအျဖစ္ တစ္ဦးတည္းသာ
က်န္ရစ္ေတာ့သည့္ ေဒၚေလးေနထိုင္ရာ ပဲခူးၿမိဳ႕ေပၚသို႔ ေျပာင္းေရႊ႕၍
ေဒၚေလးႏွင့္ အတူေနထိုင္ရန္ စီစဥ္သည္။ ကတြံျခံရြာ အိမ္ႀကီးမွ
ပစၥည္းဥစၥာေတြကို ပဲခူးရွိ အေဒၚျဖစ္သူ ေဒၚေလး၏ ေနအိမ္သို႔ ေျပာင္းေရႊ႕၏။
ထိုအခါ ေရႊေငြရတနာမ်ား ထည့္ထားေသာ မီးခံေသတၱာႀကီးကို အိမ္ေပၚမွ ယူခ်ၾကသည္။
မီးခံေသတၱာႀကီးက ေလးလံလြန္း၍ လူအမ်ား အားထုတ္ ေရႊ႕ေနဆဲဝယ္ အိမ္အေပၚထပ္
ေလွကားမွ ရင္ထုသံ ငို႐ႈိက္သံမ်ား ၾကားၾကရ၍ ေသတၱာ ေရႊ႕ေနသူမ်ားက
ေမာ့ၾကည့္ၾကေသာအခါ၊ ေသဆံုးသြားေသာ ဦးေမာင္ေမာင္၏ သမီး၊ ေမာင္ေစာ၏
ညီမျဖစ္သူ မႀကိဳင္ကို ဆံပင္ဖားလ်ားႏွင့္ ငိုေနသည္ကို ေတြ႕ၾကရသည္ဟု ဆို၏။
ေမာင္ေစာက မ်က္ရည္က်လ်က္က ႏွမျဖစ္သူအား အမွ်ေဝေမတၱာပို႔မွ ေပ်ာက္ကြယ္
သြားသည္ဟု ဆို၏။
ေစတနာ့ဝန္ထမ္း သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရး ကိုပန္းေက်ာ္ကား ေနမေကာင္းစ ျပဳလာေလၿပီ။ ကိုပန္းေက်ာ္က သူ႔အယူအဆကို ထုတ္ေဖာ္၏။
“ဒီေလာက္ လူေတြ ျမန္ျမန္ေသကုန္ၾကတာ ဒီေရာဂါဟာ စုန္းကေဝ ပေယာဂေတာ့ ဟုတ္မယ္
မထင္ဘူး၊ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ တို႔တစ္ရြာလံုး ဘုန္းေတာ္ႀကီးေတြ ပင့္ၿပီး
ပရိတ္ရြတ္ ကမၼဝါဖတ္၊ ပရိတ္ရည္ေတြ၊ ပရိတ္ခ်ည္ေတြ၊ ပရိတ္ပန္းေတြ၊ တစ္ရြာလံုး
လွ်ံေနတဲ့အျပင္ အစဥ္အလာ လုပ္႐ိုးထံုးစံျဖစ္တဲ့ ေတာထုတ္တာတို႔
ေခါစာျပစ္တာတို႔ လုပ္ေနၾကသားပဲ၊ အေသအေပ်ာက္က မေလ်ာ့ဘဲ ေသျမဲ ေသေနတယ္၊
အဲဒီေတာ့ ငါ့ အယူအဆ ေျပာရမယ္ဆိုရင္ ကူးစက္တတ္တဲ့ ေရာဂါတစ္ခုခု ျဖစ္မယ္
ထင္တယ္၊ ျဖစ္တဲ့လူတိုင္း ဖ်ားတာက အရင္းခံတာပဲ”
“အဲဒီေတာ့ ဘာလုပ္ခ်င္သလဲ”
အိမ္သားတစ္ေယာက္က ေမးသည္။
“ငါ့ကို ဘာေဆးမွ မတိုက္ၾကနဲ႔၊ ေဟာဟိုျခံစည္း႐ိုးက ၾကက္ဟင္းခါးရြက္ေတြ မ်ားမ်ား ခူးလာခဲ့စမ္း …”
ကိုပန္းေက်ာ္ ၫႊန္ၾကားသည့္အတိုင္း ၾကက္ဟင္းခါးရြက္ေတြကို ရေသာအခါ၊
ကိုပန္းေက်ာ္ ၾကက္ဟင္းခါးရြက္ေတြကို အရည္ညႇစ္သည္။ လက္ဖက္ရည္
အၾကမ္းပန္းကန္လံုး တစ္လံုးနွင့္ျပည့္လုနီးပါး ၾကက္ဟင္းခါးရြက္
အရည္ခါးခါးေတြကို မ်က္စိမွိတ္ကာ ကိုပန္းေက်ာ္ ေသာက္ခ်လိုက္၏။
ယခု ကိုပန္းေက်ာ္ အသက္ ၇၅ ႏွစ္ ရွိေလၿပီ။ သန္တုန္းမာတုန္း အလုပ္လုပ္ႏိုင္တုန္း သတိ ေကာင္းတုန္းပင္။
ေၾကကြဲဖြယ္ အျဖစ္ဆိုးကို ေျပာ၍ ဆံုးေသာအခါ စာေရးသူက ေသဆံုးသူ
စာရင္းမ်ားကို တြက္ၾကည့္သည္။ ဝါဆို တစ္လတည္းမွာပင္ ေဆြစုမ်ိဳးစု
အားလံုးေပါင္း ၂၄ ေယာက္ ဆက္တိုက္ ေသဆံုးခဲ့ေလသည္။ ဤအျဖစ္အပ်က္ထဲမွာ
ပါဝင္ေသာ ဝိညာဥ္ေလာကႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ အျဖစ္မ်ား၊ စုန္းကေဝ တေစၧ
အေမွာင့္ပေယာဂ စသည္မ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ စာေရးသူအေနျဖင့္ စာဖတ္ပရိသတ္အား
ယံုၾကည္ လက္ခံပါဟု အတင္းအက်ပ္ မတိုက္တြန္းလိုပါ။ သို႔ေသာ္ ဤအတိုင္းပင္
ျဖစ္ခဲ့သည္ကိုပါ စာေရးသူ၏ မိခင္ရွိစဥ္က တစ္စြန္းတစ္စ ေျပာခဲ့ဖူးသည္။
ထိုစဥ္အခါက စာေရးသူသည္ တစ္ေန႔ေသာအခါဝယ္ ျဖစ္ျဖစ္ေျမာက္ေျမာက္
စာေရးတတ္လိမ့္မည္ဟု မေမွ်ာ္လင့္ မေတြးထင္ခ့ဲ၍ အေသအခ်ာလည္း မေမးခဲ့။
နာယူမွတ္သားျခင္းလည္း မျပဳခဲ့မိေခ်။ ယခုမွ အျဖစ္ဆိုးႀကီး ၾကံဳစဥ္က
ကိုယ္တိုင္ ပါဝင္ေဆာင္ရြက္ခဲ့သူ အစ္ကိုတစ္ဝမ္းကြဲ ဦးပန္းေက်ာ္အား
ေမးျမန္းၿပီး ဦးပန္းေက်ာ္ ေျပာျပသည့္အတိုင္း ေရးသား ေဖာ္ျပလိုက္ျခင္း
ျဖစ္ပါသည္။
အစ္ကို ဦးပန္းေက်ာ္၏ အယူအဆႏွင့္ စာေရးသူ၏ အယူအဆ တူညီၾကပါသည္။
အဘယ္သို႔ တူညီသနည္း ဟူမူ
(၁) ပထမဦးဆံုး ေသသူ ဆရာေယာင္ေယာင္ ကိုေမာင္ေမာင္ ေဆးသြားကုခဲ့ေသာ
ပဲခူးဘူတာ႐ံုအနီးမွ လူနာဆိုသူသည္ ကူးစက္တတ္ေသာ ေရာဂါတစ္မ်ိဳးကို ခံစားရသူ
ျဖစ္ေပလိမ့္မည္။ ထိုေရာဂါပိုးက ကိုေမာင္ေမာင္ကို တဲြကပ္ညႇင္းဆဲ၍
ကိုေမာင္ေမာင္ ေသဆံုးျခင္း ျဖစ္ရမည္။
(၂) အသုဘ အေလာင္းႀကီးကို
ငါးရက္တိုင္တိုင္ ထားျခင္းေၾကာင့္ ေရာဂါပိုးေတြ အားရပါးရ ျပန္႔ပြားၿပီး
ကိုေမာင္ေမာင့္ အိမ္သားက တစ္ဆင့္ တစ္ရြာလံုးကို ကူးစက္ ေသဆံုးသြားျခင္း
ျဖစ္ရမည္။
(၃) ေဝဒနာ ျဖစ္လာလွ်င္ ေရွးအယူအဆမ်ား ျဖစ္သည့္ စုန္းကေဝ
ပေယာဂ မေကာင္းဆိုးဝါးကိုသာ စိတ္က စြဲ၍ စိတ္ဓာတ္က်ဆင္း ေခ်ာက္ခ်ားမႈေၾကာင့္
သင့္ေတာ္မည့္ ေဆးဝါးကို ထိေရာက္စြာ မစားမေသာက္ျခင္း အတြက္ မေသဆံုးသင့္ဘဲ
ေသဆံုးကုန္ျခင္း ျဖစ္ရမည္။
(၄) ယခုေခတ္တြင္ ဖ်ားနာသူမ်ားအား
ကြီႏိုင္ဖက္ဖာကရင္ စသည့္ ေဆးခါးမ်ားကို တိုက္ေကၽြးျခင္းျဖင့္ အဖ်ားေရာဂါ
ေပ်ာက္သည္ႏွင့္ တူညီစြာ ေနမေကာင္းျဖစ္စ ျပဳေသာ ကိုပန္းေက်ာ္သည္
ၾကက္ဟင္းခါးရြက္ ညႇစ္ရည္ခါးခါးကို ေသာက္လိုက္ျခင္းျဖင့္ အဖ်ားေရာဂါ ေပ်ာက္၍
ေသေဘးက လြတ္ခဲ့ရသည္။
ေနာက္ဆံုးအေနျဖင့္ စာေရးသူ ရွင္းမရေသာ ျပႆနာ
တစ္ခုကား ရွိေနပါသည္။ ထိုျပႆနာကား ေသဆံုးကုန္ၾကေသာ ေဆြမ်ိဳးစုမွ
အခ်ိဳ႕သူတို႔သည္ သူတို႔ ေသဆံုးမည့္ ေန႔ႏွင့္ အခ်ိန္နာရီကို အတိအက်
ႀကိဳတင္သိေနျခင္းကား အဘယ္ေၾကာင့္ပါနည္း။ သူတို႔ ေျပာသည္ကို လူနာၾကည့္
လူနာေစာင့္မ်ားက ေသခ်ာစြာ မွတ္ထားသည္။ သူတို႔ ေသဆံုးေသာအခါ ေျပာခဲ့ေသာ
ေန႔ရက္ အခ်ိန္နာရီသည္ တိက်မွန္ကန္ေနေၾကာင္း ေတြ႕ရသည္။
ဤ ေရွးျဖစ္ေဟာင္းကား ႏွစ္ေပါင္းေလးဆယ္ ေက်ာ္ခဲ့ေလၿပီ။
-----------
မဝင္းျမင့္
ေသြးေသာက္၊ ေအာက္တုိဘာ၊ ၁၉၇၀။
No comments:
Post a Comment