ကၽြန္ေတာ့္ အေဖ၏ အေမအေၾကာင္း (သုေမာင္)
==================================
“ခင္ဗ်ား ဝတၳဳတိုဆယ္ပုဒ္မွာ သုံးပုဒ္က အေဖ အေၾကာင္း၊ သုံးပုဒ္က
အေမအေၾကာင္း၊ က်န္တဲ့ ေလးပုဒ္က ခင္ဗ်ား ပတ္ဝန္းက်င္ အေၾကာင္း” ဟု စာဖတ္သူ
မိတ္ေဆြ တစ္ေယာက္က ေျမာက္ပင့္သလို၊ ခ်ိဳးႏွိမ္ သလိုလို စကားဆို ပါသည္။
မိသားစုထဲမွာပင္ ဝတၳဳအေၾကာင္း ရွာတတ္သည္လို႔ ခ်ီးက်ဴးတာလိုလို
ေဘာင္က်ဥ္းသည္ဟု ကဲ့ရဲ႕ခ်င္တာ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ သူ၏ မခ်ိဳမခ်ဥ္ မ်က္ႏွာထားက
သိသာေစ ပါသည္။ အထူးသျဖင့္ ထိုပုဂၢိဳလ္သည္ ကၽြန္ေတာ့္ အစ္ကို ေမာင္ဝဏၰ၏
သူငယ္ခ်င္း စာသမား ပညာတတ္ တစ္ေယာက္ ျဖစ္သျဖင့္ ကၽြန္ေတာ္က ဘာမွ
ျပန္မေျပာျဖစ္ပါ။ နဂို ကတည္းက သူသည္ အထက္စီးျဖင့္ သမားဂုဏ္ၿပ စကားဆို ေနသည္
မဟုတ္ပါလား။ ကၽြန္ေတာ္၏ အႏုပညာဘဝတြင္ ဒီလိုပဲ အထက္စီးျဖင့္ ဟန္ကိုယ့္ဖို႔
ဆက္ဆံတတ္သူ ေျမာက္ျမားစြာ ေတြ႕ဖူးပါသည္။ သူ႐ုိ႕ကို ကၽြန္ေတာ္ကေတာ့
သနားလိုက္သည္သာ ျဖစ္ပါသည္။ သူ႐ုိ႕သည္ ကၽြန္ေတာ့္ အစ္ကို အရြယ္မ်ား၊
ကၽြနေတာ့္ အရင္ စာတိုေပစ ေရးခဲ့သူမ်ား။ သို႔ေသာ္ ကၽြန္ေတာ္က ႐ူးသလိုလို
ေပါသလိုလို ေနခဲ့ရာမွ “စာေရးဆရာ” ဟူေသာ ဂုဏ္ပုဒ္ကို ပရိသတ္ကေရာ၊ စာေပ
ပညာရွင္မ်ားကပါ အသိအမွတ္ျပဳ ခံလိုက္ရေသာအခါ (သူ႐ုိ႕ကို ေက်ာ္ျဖတ္တက္
သြားေသာအခါ) မနာလို တိုရွည္ေတာ့ မဟုတ္၊ ကၽြဲၿမီး တိုသြားၾကပုံရ၏။ မေစၧရစိတ္
မထားေသာ္လည္း မုဒိတာ မပြားႏုိင္ၾကသည္ ကိုေတာ့ ကၽြန္ေတာ္က ရိပ္မိပါသည္။
တကယ္လည္း သူ႐ုိ႕ေလာက္ ကၽြန္ေတာ္က ပညာမတတ္ပါ။ သူ႐ုိ႕ေလာက္ ကၽြန္ေတာ္က
စာမဖတ္ပါ။ သို႔ေသာ္ ပါရမီ အရာ၌ကား သူ႐ုိ႕ ကၽြန္ေတာ့္ကို လိုက္မမီၾကပါ။
ထိုအခါ ကၽြန္ေတာ္သည္ သူ႐ုိ႕ကို ဘာမွ် ခြန္းတုံ႔ မျပန္ေသာ္လည္း
အေဖအေၾကာင္း၊ အေမအေၾကာင္းမ်ားကို ပို၍ ပို၍ အရြဲ႕တိုက္ ေရးပစ္ခဲ့ပါေတာ့သည္။
ထို႔ေၾကာင့္ပင္ “ဍရင္ေကာက္” အမည္ရွိ အေမဘြဲ႕ ဝတၳဳတို လုံးခ်င္းတစ္အုပ္၊
“သာဓု” အမည္ရွိ ဖခင္ဘြဲ႕ ဝတၳဳတို လုံးခ်င္း တစ္အုပ္ပင္
ထြက္ရွိႏုိင္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္၏။ ( ၁၉၈၀ ဝန္းက်င္က ျဖစ္သည္) ယခုထိလည္း မၾကာမၾကာ
ဆိုသလို အေဖအေၾကာင္း၊ အေမ အေၾကာင္းမ်ားကို ေရးေနမိေပသည္။ အထူးသျဖင့္မူ
အေမ့ အေၾကာင္းမ်ား..။
* * *
ဟိုးတစ္ေလာဆီက ဆရာသုခ၏
“အေမေန႔”ႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး စာေပဂီတ၊ ႐ုပ္ရွင္နယ္တို႔၌ အုတ္ေအာ္ ေသာင္းတင္း
ျဖစ္သြားခဲ့သည္ကို မွတ္မိၾကပါ လိမ့္မည္။ ထိုစဥ္ကာလမွာပင္ ေစာေစာက
ေျပာခဲ့ေသာ ကၽြန္ေတာ့္္ အစ္ကို၏ သူငယ္ခ်င္း စာသမားသည္ ကၽြန္ေတာ္ထံ
တကူးတကန႔္ တယ္လီဖုန္း ဆက္ပါသည္။
“ဘယ္ႏွယ့္လဲ ဘိုသု၊ ဒီပြဲမွာ ဘာမွ ဝင္မႏႊဲေတာ့ဘူးလား”
သူသည္ ကၽြန္ေတာ္ စာေရးဆရာ ျဖစ္စကတည္းက ေျပာခဲ့ေသာ အထက္စီး ေလသံျဖင့္
မခ်ိဳမခ်ဥ္ စကားဆို ပါသည္။ အသက္အရြယ္၊ အခ်ိန္အခါေတြ ရင့္ေရာ္လာေသာ္လည္း
ကေန႔အထိ သူ၏ စိတ္ဓာတ္ မေျပာင္းလဲေသးသည္ကို ကၽြန္ေတာ္ အံ့ဩမိပါသည္။ သူသည္
အခုထိ ကၽြန္ေတာ့္ အေပၚ ဘာေၾကာင့္ ကၽြဲၿမီးတိုေနသည္ကို စဥ္းစား မရပါ။
အျမဲတမ္း ေခတ္မီေနတာလား၊ တစ္ေနရာ တည္းကေန စိတ္ဓာတ္ မတက္ေတာ့တာလား မသိရပါ။
ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ “အေမေန႔” ေပၚေပါက္လာေသာ အေမႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ အႏုပညာရွင္မ်ား
ေခတ္ဆန္းလာေသာ အခ်ိန္သမယ၌ ထိုပုဂၢိဳလ္က ကၽြန္ေတာ့္ကို မွတ္မွတ္ထင္ထင္
သတိတရ ဖုန္းဆက္ေဖာ္ ရသည္ကိုပင္ ၾကံဖန္၍ ေက်းဇူးတင္ရမည္ ျဖစ္ပါသည္။
သူ႔စိတ္ထဲမွာ ကၽြန္ေတာ္ အျမဲ ရွိေနသည္ ထင္၏။
“အေမ့အေၾကာင္း၊
အေမေျပာျပတဲ့ အေၾကာင္းေတြ ေရးရင္းနဲ႔ ဝတၳဳတိုေရးဆရာ ျဖစ္လာတာပဲဗ်ာ၊
ေနာက္ထပ္ တကူးတကန႔္ ထပ္ေရး ေနစရာ မလိုပါဘူး၊ ခုလည္း ၾကံဳရင္ၾကံဳသလို
အေမ့အေၾကာင္းေတြ ကၽြန္ေတာ္ ေရးေနသားပဲ” ဟု စကားနည္းရန္စဲ ေျပာရပါသည္။
အမွန္မွာ “အေမ” ပြဲဆူေနစဥ္ ကၽြန္ေတာ့္ကို သူက လွမ္းၿပီး ကလိထိုးတာ
ျဖစ္ေၾကာင္း ကၽြန္ေတာ္သိေနပါသည္။
“မဟုတ္ဘူးေလ၊ ျမန္မာစာ ေလာကမွာ
အေမဘြဲ႕၊ အေဖဘြဲ႕ ဝတၳဳေတြ အမ်ားဆုံး ေရးခဲ့တာ သုေမာင္လို႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔က
သတ္မွတ္ထားတာဗ်၊ ဒီပြဲမွာ တစ္ခုခုေတာ့ ဝင္လုပ္ဖို႔ ေကာင္းတာေပါ့” ဟု သူက
ထပ္ၿပီး ေသြးထိုးပါသည္။ ကၽြန္ေတာ္က ...
“ေန႔တိုင္း ဘုရား
ရွိခိုးတဲ့သူဟာ၊ လူစုၿပီး ဘုရားဖူး သီးသန႔္ ထြက္တဲ့ အလုပ္ကို လုပ္ခဲပါတယ္၊
ဘုရားဖူး သြားရင္လည္း တစ္ေယာက္တည္း ေသာ္လည္းေကာင္း၊ မိသားစုနဲ႔
ေသာ္လည္းေကာင္း ေအးေအးလူလူ သြားတတ္ပါတယ္” ဟု စကားကုန္ ေျပာလိုက္ရပါသည္။
သူ႔မေနာကို ကၽြန္ေတာ္ သိသည။ “အေဖေတြ ဘယ္သြားထားမလဲ” ဆိုသည့္ ျပႆနာထဲ
ကၽြန္ေတာ့္ကို ဆြဲထည့္လိုဟန္ တူသည္။ ကၽြန္ေတာ္က စကားကို အဆုံးသတ္ေသာ္လည္း
သူကထပ္ၿပီး အရစ္ရွည္ပါသည။ ထင္သည့္ အတိုင္းပါပဲ။
“ဒါေပမယ့္ ခင္ဗ်ားက
အေဖေတြ အေၾကာင္းလည္း အေရးမ်ားတဲ့ သူပဲ၊ ခုျဖစ္ေနတာက အေမေတြ
တစ္ေခတ္ဆန္းေတာ့ အေဖေတြ ဘယ္သြားထားမလဲ၊ ဘာညာနဲ႔ ျပႆနာတင္ လာၿပီေလ၊ ဒီေတာ့
ခင္ဗ်ား အေနနဲ႔ ...။
“ေတာ္ပါေတာ့ဗ်ာ၊ ကၽြန္ေတာ္ ခုတေလာ ဝတၳဳတို
ေရးအား နည္း ေနတယ္၊ အႏုပညာေရးရာ အေတြ႕အၾကံဳေတြသာ အေရးမ်ား ေနတယ္၊ ၿပီးေတာ့
မိဘနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ အေၾကာင္းအရာေတြ ေရးရဖန္ မ်ားလို႔ ၿငီးေငြ႕ေနပါၿပီ၊ Sorry
ပဲ” ဟု တိုတိုျပတ္ျပတ္ ပင္ေျပာ၍ တယ္လီဖုန္းကို အလ်င္စလို
ခ်ပစ္လိုက္ပါေတာ့သည္။
အေမ အေၾကာင္း၊ အေဖ အေၾကာင္း၊ စာေပ အႏုပညာ
အေၾကာင္းထက္ သူ၏ အတို႔အေထာင္ ဉာဥ္ကို မႀကိဳက္ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္ပါသည္။
ၿပီးေတာ့ တစ္ပါးသူ စကားေျပာလွ်င္ အလြန္ သည္းညည္းခံ နားေထာင္ေပးတတ္ေသာ
ကၽြန္ေတာ္သည္ပင္ သူ႔အတြင္းစိတ္ကို မခံမရပ္ႏုိင္ေတာ့ပါ။ ကိုယ့္ထက္ အသက္
ႀကီးေနသူ မိတ္ေဆြမို႔သာ ကၽြန္ေတာ့္ ပါးစပ္က ဖ႐ုႆဝါစာေတြ ထြက္မသြားျခင္း
ျဖစ္ပါသည္။
* * *
“အေမညိဳႀကီးကေတာ့ က်န္းမာတယ္ေနာ္၊ သူ႔ဆီ
တယ္လီဖုန္း ဆက္ရင္ အနည္းဆုံး ၁၅ မိနစ္ေလာက္ အခ်ိန္ယူရတယ္၊ စကားေျပာ ကလည္း
ေကာင္း၊ အသံႀကီးကလည္း မာလိုက္တာ၊ မွတ္ဉာဏ္ေတြကလည္း ေကာင္းမွေကာင္း”
ဟု သူငယ္ခ်င္း တစ္ေယာက္က ကၽြန္ေတာ့္အေမ အေၾကာင္းကို ခ်ီးက်ဴးစကား ဆိုပါသည္။
သူက အေမ အစြဲအလန္း ႀကီးသူ ျဖစ္သည္။ ကၽြန္ေတာ့္ထက္ပင္ လြန္ကဲပါသည္။
သို႔ေသာ္ အႏုပညာသမား မဟုတ္ပါ။ ထို႔ေၾကာင့္ အေမဘြဲ႕ကို သူမဖြဲ႕ တတ္ႏုိင္။
ၿပီးေတာ့ သူသည္ ကၽြန္ေတာ့္အေမႏွင့္ သူ႔အေမကို အျမဲ ႏႈိင္းယွဥ္
ၾကည့္ေနတတ္သူ ျဖစ္သည္။ သူ႔အေမႏွင့္ ကၽြန္ေတာ့္အေမသည္ စိတ္ထား
တတ္ပုံခ်င္းေရာ၊ မုဆိုးမ ျဖစ္ၾကျခင္း ပါတူသည္။ ကုန္ကုန္ေျပာ ၾကေၾကး၊ အရြယ္
ေကာင္းၾကစဥ္မွာပဲ ေယာက္်ား ေနာက္ အိမ္ေထာင္ျပဳသြားသည္ကို ခံရပုံျခင္းလည္း
တူပါသည။ မတူတာက က်န္းမာေရးႏွင့္ မိသားစုေရးပင္ ျဖစ္ပါသည္။ ကၽြန္ေတာ့္္
မိခင္က (၈၀) ေက်ာ္ပါၿပီ။ သြားတစ္ေခ်ာင္းမွ် မက်ိဳးေသးပါ။ စားေကာင္းတုန္း၊
ေသာက္ေကာင္းတုန္း၊ အိပ္ေကာင္းတုန္းပင္။ မွတ္ဉာဏ္ေတြကလည္း ေကာင္းေနပါေသးသည္။
(၇၀) ေက်ာ္မွ ေလျဖတ္သြားေသာ္လည္း ျပန္ေကာင္းသြား၏။ (၈၀) နားနီးမွ
လက္ေမာင္း အဆစ္ျပဳတ္ သြားေသာ္လည္း ျပန္ဆက္ သြား၏။ ေရွးဘဝ ကုသိုလ္ကံဟုပင္
ဆိုရပါလိမ့္မည္။ လူ႔သဘာဝအတိုင္း အသက္ႀကီးလာသျဖင့္ စကားေတြ မ်ားလာေသာ္လည္း
မွတ္ဖြယ္သားဖြယ္ မ်ားသာ ျဖစ္ေနပါ၏။
ဒါကိုပင္ ကၽြန္ေတာ့္
သူငယ္ခ်င္းက သူ႔မိခင္ႏွင့္ ယွဥ္၍ အားက် ေနပါသည္။ သူ႔မိခင္သည္ က်န္းမာေရး
မေကာင္းပါ။ (၆၀) ေလာက္ ကတည္းက ခ်ဴခ်ာခဲ့သူ ျဖစ္ပါသည္။ ေဆးႏွင့္မျပတ္
ေနရရွာသူပါ။ မွတ္ဉာဏ္ေတြလည္း ေလ်ာ့ရဲ လာခဲ့ပါသည္။ ဥပမာ တီဗြီျပလို႔
ကၽြန္ေတာ္ သီခ်င္းဆိုသည့္ က႑ ပါလာလွ်င္ ...
“ဟဲ့ ဒီေကာင္ေလး ျပန္ေသာက္ေနျပန္ၿပီ ထင္တယ္”
“ဟဲ့ ဒီေကာင္ေလး မေသာက္ေတာ့ဘူး ထင္တယ္” ဟု အျမဲလိုလို ေျပာတတ္ပါသည္။
အမွန္မွာ ကၽြန္ေတာ္ တီဗြီ မ႐ုိက္တာ ၾကာပါၿပီ။ အေဟာင္းမ်ားကို
အလ်ဥ္းသင့္သလို ျပန္လႊင့္ေနျခင္းသာ ျဖစ္သည္။ “မေကာင္းေျခာက္လ၊
ေကာင္းေျခာက္လ” ကၽြန္ေတာ္မွာလည္း တီဗြီမ်ား ႐ုိက္ေနစဥ္က
အရက္ေသာက္ခ်ိန္ႏွင့္ ၾကံဳလွ်င္ ကၽြန္ေတာ့္ ပါး ေဖာင္းေနတတ္ၿပီး
နားေနခ်ိန္ႏွင့္ ၾကံဳလွ်င္ ကၽြန္ေတာ္ ပါး ပိန္ေနပါသည္။ ဒါေတြကို
အလ်ဥ္းသင့္္သလို ျပန္လႊင့္ေသာအခါ ကၽြန္ေတာ့္ပါးသည္ ပိန္လိုက္ ေဖာင္းလိုက္။
ဤတြင္ သူ႔မိခင္ႀကီးက အထက္ပါအတိုင္း မွတ္ခ်က္ျပဳျခင္း ျဖစ္၏။ ထိုအခါ
သူငယ္ခ်င္း ျဖစ္သူက ...
“မဟုတ္ပါဘူး အေမရယ္၊ သူ အခု
မေသာက္ေတာ့ပါဘူး၊ ဒါေတြက အရင္တုန္းက ႐ုိက္ထားတဲ့ သီခ်င္းေတြပါ” ဟု
ရွင္းျပရသည္။ သို႔ေသာ္ ရွင္းတုန္း ခဏပါပဲ။ ေနာက္ တစ္ႀကိမ္ ထိုသီခ်င္း
ျပန္လာလွ်င္ “ေဟာ ဒီေကာင္ေလး ျပန္ေသာက္ေနျပန္ၿပီ”။ ထိုကိစၥကို ယေန႔တိုင္
ဘယ္လိုမွ ရွင္းမရေတာ့ပါ။
ေစာေစာကေျပာသလို သူက ကၽြန္ေတာ့္အေမႏွင့္
သူ႔အေမကို ႏႈိင္းယွဥ္ရာ၌ က်န္းမာေရးကိစၥသည္ အဓိက မဟုတ္ပါ။ အသက္ႀကီးလာလွ်င္
က်န္းမာေရးထိခိုက္ ယိုယြင္းလာတာ ဓမၼတာဟု သူ သေဘာေပါက္ၿပီးသား ျဖစ္သည္။
ျပႆနာမွာ မိသားစုကိစၥ ျဖစ္ပါသည္။
ကၽြန္ေတာ့္ အေမမွာ သားေလးေယာက္
ရွိသည္။ အတူေနက သားတစ္ေယာက္ႏွင့္ ေခၽြးမ။ က်န္ေသာ သား သုံးေယာက္ႏွင့္
ေခၽြးမ သုံးေယာက္ကလည္း လက္တစ္ကမ္း မွာပင္ ေနၾကသည္။ အေမ့အိမ္ကို
သားသုံးေယာက္အိမ္က ဝန္းရံထားသည္ ဆိုပါစို႔။ ၿပီးေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ သား
ေလးေယာက္ထက္ပင္ ေခၽြးမ ေလးေယာက္က အေမ့ကို ပို၍ ဂ႐ုတစိုက္ ရွိၾကေလရာ အေမသည္
သူ႔အရြယ္ သူ႔ အေျခအေနႏွင့္ လိုေလေသး မရွိဟု ဆိုရႏုိင္ပါသည္။
ဤသည္ပင္လွ်င္ ကၽြန္ေတာ့္သူငယ္ခ်င္းအတြက္ သူ႔အေမႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ခံစားခ်က္ ပိုမိုျပင္းထန္စရာ ျဖစ္ခဲ့ရ ပါေတာ့သည္။
သူ႔ အေမတြင္လည္း သားသမီး (၆) ေယာက္ ထြန္းကားခဲ့ပါသည္။ အားလုံးလည္း
ကိုယ့္ေျခေထာက္ေပၚ ကိုယ္ ေကာင္းေကာင္း ရပ္ႏုိင္႐ုံမွ်မက ေခ်ာင္ေခ်ာင္လည္လည္
ရွိၾကသူမ်ား ျဖစ္ပါသည္။ သို႔ေသာ္ သားသမီးကံ မေကာင္းဟု ဆိုရမလားမသိ။
သမီးတစ္ေယာက္က အပ်ိဳႀကီးဖားဖား ျဖစ္ေလမွ ဥပေစၧဒကကံျဖင့္ ကြယ္လြန္သည္။
သားတစ္ေယာက္က ေထာင္တန္းက်ေနသည္။ (သည္ေတာ့ ေခၽြးမျဖစ္သူမွာ သည္
ေယာကၡမႀကီးထက္ သူ႔လင္သားကိစၥကို ပို၍ ဗ်ာမ်ားေနရသည္) ေငြေၾကး
ပို႔ေပးႏုိင္ေသာ္လည္း ေမတၱာတရားကို ပို႔မေပးႏုိင္ေသာ သားသမီး တစ္ေယာက္ကလည္း
ေသွ်ာင္ေနာက္ ဆံထုံးပါျဖင့္ တစ္နယ္တစ္ေက်းမွာ။ ေနာက္သား တစ္ေယာက္က
ႏုိင္ငံျခားမွာ။ ထိုအေမႏွင့္ အတူေန ဆိုလို႔ သားႀကီးႏွင့္ သားလတ္သာ ရွိသည္။
ထိုအထိကေတာ့ ထိုအေမႀကီးအတြက္ မေထာင္းသာလွဟု ဆိုခ်င္ ဆိုႏုိင္ပါသည္။
အဘယ္ေၾကာင့္ ဆိုေသာ္ ထိုအေမထက္ သားသမီး ကံဆိုးေသာ အေမေတြ အပုံအပင္
ရွိေနေသာေၾကာင့္ပင္။ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ ကိုယ့္အထြာႏွင့္ ကိုယ္ကေတာ့ ဘဝမွာ
လိုအပ္ခ်က္ေတြ အျမဲ ရွိေနသည္ မဟုတ္ပါလားေလ။
ကၽြန္ေတာ့္
သူငယ္ခ်င္း၏အေမ တြင္လည္း သူ႔ဘဝ သူ႔ အေျခအေနအရ လိုအပ္ခ်က္ေတြ ရွိေနပါသည္။
စာဖြဲ႕ေလာက္ေအာင္ ဘဝမနာေသာ္လည္း ကိုယ္ခ်င္းစာ ၾကည့္ႏုိင္ပါသည္။
အထက္တြင္ဆိုခဲ့ေသာ “ကၽြန္ေတာ့္ အေမ ကံေကာင္းသည္ကို ခ်ီးမြမ္းခန္း”
ဖြင့္ေလတိုင္း ကၽြန္ေတာ့္ သူငယ္ခ်င္းသည္ မ်က္ရည္လည္ ေနတတ္ပါသည္။ မၾကာ
မၾကာလည္း ကၽြန္ေတာ့္ အေမ ကံေကာင္းပုံကို မုဒိတာ ပြားတတ္ပါသည္။ ဒါကိုက
သူ႔အေမ၏ ဘဝကို ႏႈိင္းခ်ိန္ေနျခင္းဟု ကၽြန္ေတာ္က သေဘာေပါက္ပါသည္။
ေျပာခဲ့ပါပေကာ၊ ကိုယ့္အထြာႏွင့္ ကိုယ္ပါဟု။
သို႔ေသာ္ တစ္ေန႔တြင္ သူက မ်က္ရည္လည္႐ုံ တြင္မက မ်က္ရည္က်လ်က္ စကားဆိုပါသည္။
“အေမညိဳက ကံေကာင္းတယ္ဗ်ာ ကၽြန္ေတာ့္အေမ ကံဆိုး ရွာတယ္”
ၾကားေနက်စကားပင္ ျဖစ္ေသာ္လည္း သည္တစ္ခါ နည္းနည္း ပိုထူးျခားသည္မို႔ အာ႐ုံစိုက္ နားေထာင္ရပါသည္။
“အေမ့ေရာဂါ ပိုဆိုးလာတယ္ဗ်ာ၊ စိတ္ကလည္း ပိုၿပီး ေခ်ာက္ခ်ားလာသလိုပဲ၊ အိမ္မွာ ကၽြန္ေတာ္မရွိရင္ တစ္ေယာက္တည္း ေနရတာကိုး”
“ဗ်ာ ... ခင္ဗ်ားညီ လင္မယား ကေရာ”
“အဲ ေျပာခ်င္လို႔ေပါ့ဗ်ာ၊ ျပႆနာက ကၽြန္ေတာ့္ ညီရဲ႕မိန္းမနဲ႔ အေမနဲ႔
ရန္ျဖစ္ၾကတဲ့ ကိစၥပါ၊ ဒါကလည္း ကမၻာဦး အစကတည္းက ျဖစ္စဥ္မို႔
မေျပာပေလာက္ပါဘူး၊ ဒါေပမယ့္ ဒီေကာင္က မယားဘက္ လုံးဝပါၿပီး အိမ္ေပၚက
ဆင္းသြားတယ္၊ ေသခန္းျပတ္တဲ့ဗ်ာ၊ အေမကို”
“ခုဆိုရင္ ဒီေကာင္ဟာ သူ႔အိမ္
သာေရးနာေရးလည္း အေမ့ကို မေျပာေတာ့ဘူး၊ အေမ့အိမ္ သာေရးနာေရးလည္း
သတင္းေမးေဖာ္ မရေတာ့ဘူး၊ ကုန္ကုန္ေျပာမယ္ဗ်ာ၊ သူတို႔ရဲ႕
ဒုတိယသားေလးကိုေတာင္ အေမ့ခမ်ာ ဒီေန႔ထိ မျမင္ဖူးရွာဘူး၊ ေငြေၾကး
ေထာက္ပံ့ဖို႔ ဆိုတာ ေဝး ေရာပဲ”
“ခင္ဗ်ားအေမ ဘက္ကေရာ ျပန္ၿပီး အဆက္အသြယ္ မလုပ္ဘူးလား”
“သူက စ,လုပ္သင့္တယ္ေလဗ်ာ၊ ၿပီးေတာ့ အေမက ကၽြန္ေတာ္တို႔ ရွိေနသားပဲ ဆိုၿပီး
မာနကေလးကလည္း မခ်ခ်င္ဘူး၊ ခက္တာက အိမ္မွာ လူေလး လူငယ္ကလည္း မရွိဘူး၊
ကၽြန္ေတာ္နဲ႔ အေမ ႏွစ္ေယာက္တည္း ေနၾကတာ (သူက လူပ်ိဳႀကီး ျဖစ္သည္)
ကၽြန္ေတာ့္မွာက စားဝတ္ေနေရး လုပ္ငန္းကလည္း တစ္ဖက္၊ အခ်ိန္မေတာ္ အခ်ိန္ေတာ္
အိမ္ျမဲတာ မဟုတ္ဘူး၊ ၾကံဳသလို အေမ့ကို ျပဳစုေနရတာ၊ ေနၾကရတာလည္း
တိုက္ခန္းဆိုေတာ့ ကၽြန္ေတာ္မရွိတဲ့အခ်ိန္ အိမ္ကို ေသာ့ခတ္ ထားရေတာ့
မီးေရးထင္းေရးကလည္း ရွိေသးတယ္၊ အေမ တစ္ေယာက္တည္း အခန္းထဲ ပိတ္ထားခဲ့ရတာလည္း
စိတ္မခ်ဘူး၊ အဲ ကၽြန္ေတာ္ အိမ္ျပန္ ေရာက္ေတာ့လည္း တစ္ေန႔လုံး
အထီးက်န္ေနခဲ့ရတဲ့ အေမနဲ႔ စကားစျမည္ ေျပာေပးေနရျပန္ေရာ” ဟု မ်က္ရည္စကား
ဆိုပါသည္။
သူတို႔မိသားစု ျပႆနာ ဘာေတြရွိလို႔ ဘယ္သူ႔ အမွား ဆိုတာ
ကၽြန္ေတာ္ မသိပါ။ သိလည္း မသိတန္ ေကာင္းပါ။ သို႔ေသာ္ သူငယ္ခ်င္း၏ အေမဆိုေသာ
အသိေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္ စိတ္မေကာင္း ျဖစ္ရတာေတာ့ အမွန္ပင္။ အျခား
ကၽြန္ေတာ္ႏွင့္ မသိေသာ လူတစ္ေယာက္၏ အေမဆိုလွ်င္ေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ ခုေလာက္
ဂ႐ုတစိုက္ ရွိခ်င္မွရွိမည္။ သူမ်ား အေမေတြ သည့္ထက္ ဆိုးၾကသည္ကို ကၽြန္ေတာ္
သေဘာေပါက္ေသာ္လည္း ကိုယ္ႏွင့္ နီးစပ္ေသာ အသိုင္းအဝိုင္းမို႔ ကၽြန္ေတာ္က
အျဖစ္သည္း ေနတာကိုလည္း ဝန္ခံပါသည္။
မည္သို႔ပင္ ရွိေစ၊ အေမေတြ
ဒုကၡေရာက္တာ ကၽြန္ေတာ္ မႀကိဳက္ပါ။ အေမေတြဘက္က အမွားေတြ ရွိခ်င္ ရွိပါမည္။
သို႔ေသာ္ အေမသည္ အေမသာ ျဖစ္သည္ဟု ကၽြန္ေတာ္က ကိုယ္ေတြ႕ မ်က္ျမင္
ရွိထားသူမို႔ ဘက္လိုက္ ေနခ်င္မိပါသည္။
* * *
အထက္တြင္
‘အေမေန႔’ ‘အေမစာေပ အႏုပညာ’မ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ အတို႔အေထာင္
လုပ္ခံရျခင္းအေၾကာင္းကို ကၽြန္ေတာ္ ေရးၿပီးပါၿပီ။ သူငယ္ခ်င္း အေမ တစ္ေယာက္၏
ဒုကၡတစ္ခုကိုလည္း ေရးၿပီးပါၿပီ။ စဥ္းစားၾကည့္လွ်င္ စာဖြဲ႕ေလာက္သည္ဟု
မဆိုသာမွန္းလည္း သိပါသည္။ သို႔ေသာ္ ထိုျဖစ္စဥ္ ႏွစ္ခုသည္ တစ္ၿပိဳင္နက္
ဆိုသလို ကၽြန္ေတာ့္ထံ ေရာက္လာသည္၌ ကၽြန္ေတာ့္စိတ္သည္ ကၽြန္ေတာ့္ အေဖ၏
အေမအေၾကာင္းသို႔ ဖ်တ္ခနဲ ေရာက္သြားရပါသည္။ ဒါကေတာ့ ေရးလို႔ ေကာင္းေသာ
အေၾကာင္းအရာဟု ကၽြန္ေတာ္ ထင္ပါသည္။
ကၽြန္ေတာ့္အေဖ၏ အေမသည္
အလြန္ဆိုးေသာ မိန္းမႀကီး တစ္ေယာက္ မဟုတ္ေသာ္လည္း မိခင္ေကာင္း
တစ္ေယာက္ေတာ့ကား မဟုတ္ျပန္ပါ။ အမ်ားသူငါ၊ ပတ္ဝန္းက်င္ေပၚ ေကာင္းသေလာက္
သားအရင္း ျဖစ္သူ (ကၽြန္ေတာ့္ အေဖ) အေပၚေတာ့ မထင္ရေလာက္ေအာင္ကို ဆိုးသူ
ျဖစ္ပါသည္။ မည္မွ်အထိ အေဖ့အေပၚ အဘြား ဆိုးခဲ့သည္ကို ကၽြန္ေတာ္က
ခေရေစ့တြင္းက် ေရးျပလွ်င္ စာဖတ္သူ ယုံမည္ မဟုတ္ပါ။ ကၽြန္ေတာ့္ အေဖ
နားေလးသြားရျခင္းသည္ အဘြား႐ုိက္လို႔ ဟူ၍ေလာက္သာ ဆိုခ်င္ပါသည္။ ကေလးကို အေမ
အ႐ုိက္ၾကမ္းတတ္သည္မွာ မဆန္းေသာ္လည္း အဘြားက အေဖ့ကို ႐ုိက္ပုံမွာ အေဖ
ဆိုးလို႔မဟုတ္။ အလကားေနရင္း အပ်င္းေျပ ေခၚ႐ုိက္သည္ အထိ အ႐ုိက္ၾကမ္းသျဖင့္
ယခုလို ေရးျပရျခင္းပါ။
အေဖ့အေမသည္ စာမတတ္ပါ။ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕
သိမ္ႀကီးေဈးထဲတြင္ ေခါင္းရြက္ဗ်ပ္ထိုး ေဈးသည္ လုပ္စားရပါသည္။ ကိုယ္ပိုင္
အရင္းအႏွီးျဖင့္ ေရာင္းရသည္မဟုတ္။ သူမ်ားတကာ ဆိုင္ေတြမွ တိုလီမုတ္စ
ကေလးမ်ားကို ဟိုတစ္စ သည္တစ္စ ယူ၍ ဗန္းႏွင့္ လည္ေရာင္း၊ မကုန္ျပန္ေပး၊
ကုန္သေလာက္ေပၚမွာ ရာခိုင္ႏႈန္းျဖင့္ယူ၊ အိမ္အတြက္ ေဈးဖိုးလုပ္စားရသူသာ
ျဖစ္၏။ ဤမွ် ဆင္းရဲပါသည္။ သည္ေတာ့ အေဖ့ကို ေက်ာင္းမထားႏုိင္ပါ။ ထိုအခါ
ဉာဏ္ေကာင္းေသာ အေဖသည္ ရပ္ကြက္ထဲမွာ လူႀကီးသူမမ်ား၏ ေမတၱာကို ရေအာင္ယူၿပီး
လက္တို လက္ေတာင္း ကူညီရင္း မုန႔္ဖိုးပဲဖိုး ရွာရသည္။ ထမင္းနပ္မွန္ေအာင္
ႀကိဳးစားခဲ့ရသည္။ အဘြားေပးေသာ အေဖ့အတြက္ ေန႔စဥ္ အဟာရဖိုးသည္ ထမင္း မဟုတ္ပါ။
နံနက္စာ၊ ညစာအတြက္ ဆန္ျပဳတ္တစ္ခြက္ႏွင့္ အီၾကာေကြး တစ္ျခမ္းမွ်သာ။ ဒါေတာင္
တစ္ခါတစ္ရံ အဘြားက အေမ့ခံၿပီး နံနက္စာ (သို႔) ညစာကို တစ္နပ္တည္း
ေကၽြးခဲ့သည္။ ေက်ာင္းေနဖို႔ ဆိုတာ ေဝလာေဝး။ တစ္ေန႔ တစ္နပ္စာႏွင့္
မုန႔္ဖိုးကိုပင္ သူ႔ဘာသာ ရွာခဲ့ရေသာ အေဖ။ အမ်ားသူငါ ကေလးမ်ားႏွင့္
ကစားခုန္စား လုပ္ေနစဥ္မွာပင္ အေဖ့ မ်က္လုံးေတြက လမ္းေဘးအိမ္မ်ားသို႔
မ်က္စိကစား ေနရ၏။ “ဘယ္သူမ်ား ငါ့ကို တစ္ခုခု ေခၚခိုင္းမလဲ” ဟု။ ဒါမွ
တစ္နပ္စာ ဆန္ျပဳတ္ဖိုးရမည္ကိုး။ လိမၼာေသာ၊ ဉာဏ္ေကာင္းေသာ အေဖ့ကို
ရပ္ေဆြရပ္မ်ိဳးမ်ားက အျမင္မေတာ္သျဖင့္ ေက်ာင္းထားေပးသည။ (ဦးေမာင္ကေလး၊
ေဒၚက်ဳတ္ သကၤန္း ပရိကၡရာ သူေဌးမ်ားဟု သိရသည္)။ ထိုသို႔ ေက်ာင္းကေလး
တက္ရစဥ္မွာပင္ မုန႔္ဖိုးႏွင့္ ေက်ာင္းလခကို လမ္းေထာင့္ခ်ိဳးမွ
ေခ်ာင္းယူၿပီး အေဖ့ အေမက ေတာင္းယူ သုံးစြဲတတ္သည္။ ႐ုိး႐ုိး ေတာင္းသည္မဟုတ္။
ေခါင္းေခါက္၊ ဗိုက္ေခါက္လိမ္ၿပီး လုယူျခင္း ျဖစ္သည္။ ၿပီးေတာ့ ထိုရတတ္သမွ်
ေငြစျဖင့္ နတ္ကႏၷား သြားသည္။ ျမင္းပြဲႏွင့္ ဖဲႏုိင္လွ်င္ ဟင္းေကာင္း
ေကၽြးေကာင္းမ်ား ခ်က္ၿပီး အိမ္နီးခ်င္းမ်ားကို ေကာင္းေကာင္း ေကၽြးေမြး
ဧည့္ခံသည္။ ထိုအခ်ိန္မ်ားတြင္ အေဖသည္ ေလွခါးရင္းတြင္ အူလိပ္ ဗိုက္ဟာၿပီး
တံေတြးတမ်ိဳမ်ိဳျဖင့္ ထိုင္ေစာင့္ေနရတတ္သည္။ အားလုံး ကုန္ေတာ့မွ
အ႐ုိးအရင္းကို “ဟဲ့ ေသနာကေလး ... လာစား” ဟု မသထာေရစာ ေကၽြးတတ္သည္။
ဤသည္တို႔မွာ ကၽြန္ေတာ္က အပိုေျပာရျခင္း မဟုတ္ပါ။ လိုပင္ လိုေနပါေသးသည္။
အဘယ့္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ အေဖက သူ႔အေမအေၾကာင္း ျပန္ေျပာေသာအခါ သည့္ထက္ လြန္ကဲေသာ
မယုံစရာမ်ားစြာ ပါေနေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ အေဖက တိုက္႐ုိက္
ေျပာျခင္း မဟုတ္ပါ။ ဝတၳဳျဖင့္ ေျပာျပခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ အႀကိမ္ႀကိမ္ ျပန္လည္
ပုံႏွိပ္ထုတ္ေဝခဲ့ရေသာ သာဓု၏ အတာ ဝတၳဳသည္ အေဖ၏ ငယ္ဘဝ အတၳဳပၸတၱိပင္
ျဖစ္ပါေတာ့သည္။
ယခုအခ်ိန္ အသက္ (၄၀) ႏွင့္ အထက္ စာဖတ္ ဝါသနာႀကီးသူ
တို႔သည္ အေဖ၏ ‘အတာ’ ဝတၳဳရွည္ႀကီးကို ေကာင္းစြာသိရွိ ၾကေပလိမ့္မည္။
‘အတာ’တြင္ အတာဆိုေသာ ၁၀ ႏွစ္သားအရြယ္ ေကာင္ေလးတစ္ေယာက္၏ မိခင္ေမတၱာ
ငတ္မြတ္ခဲ့ရပုံသည္ စာဖတ္သူ မ်က္ရည္က်ရေလာက္ေပသည္။ ကၽြန္ေတာ္ ဆိုလွ်င္
မ်က္ရည္က် ရမည့္အခန္း ႐ုပ္ရွင္ထဲ သ႐ုပ္ေဆာင္ရမည္ ဆိုလွ်င္ ‘အတာ’ စာအုပ္ကို
႐ုိက္ကြင္းေပၚ ယူသြားတတ္သည္။ ႐ုိက္ခါနီးဆဲဆဲ ၾကံဳရာ စာမ်က္ႏွာကို
လွန္ဖတ္႐ုံျဖင့္ ကၽြန္ေတာ္ မ်က္ရည္ အလိုလို က်ရသည္။
သို႔ေသာ္
အေဖသည္ သူ႔အေမကို အလြန္ ခ်စ္ရွာသည္။ သူ႔အေမ သူ႔အေပၚ ဆိုးခဲ့သည္မ်ားကို
လူသိမခံပါ။ အတာ ဝတၳဳသည္ သူ႔ကိုယ္ေတြ႕ပါ ဟူ၍ ကြယ္လြန္ခါနီးက်မွ
ဝန္ခံခဲ့ေလသည္။ (မကြယ္လြန္မီ အေဖ့ကို ေရႊအျမဳေတ ကိုဝင္းၿငိမ္းက ထိုအေၾကာင္း
အင္တာဗ်ဴး လုပ္ေတာ့လည္း အေဖ ဝန္ခံ ေခါင္းညိတ္ခဲ့ပါသည္။ ဒါေၾကာင့္ ယခု
ကၽြန္ေတာ္ ေရးရဲပါသည္။)
“ဟုတ္မွ ဟုတ္ရဲ႕လား အေဖရယ္” ဟု ကၽြန္ေတာ္ ေမးေသာအခါ
“ဒါထက္ဆိုးတာေတြ ရွိတာေပါ့ကြာ၊ ဝတၳဳအေနနဲ႔ ယုတၱိမတန္မွာ စိုးလို႔ အေဖထည့္မေရးတာ” ဟု ေျပာပါသည္။
မည္သို႔ပင္ရွိေစ၊ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အရြယ္ကေလးေတြ ရလာေသာအခါ ဤမွ်ဆိုးေသာ
အေမကို အေဖ ေက်းဇူးဆပ္ပုံေတြကိုကား မ်က္ျမင္ကိုယ္ေတြ႕ ျဖစ္ခဲ့ရပါသည္။
ကၽြန္ေတာ္တို႔ ငယ္စဥ္၌ အေဖသည္ ခ်မ္းသာႂကြယ္ဝေနသူ ျဖစ္ေနပါၿပီ။ အိမ္မွာ
ေမာ္ေတာ္ကား (၆) စီး ရွိေနပါသည္။ ထိုအထဲမွ အေကာင္းဆုံးကား (ထိုစဥ္က
ဘဲလ္အဲယား ဇိမ္ခံကား)ကို သူ႔ အေမအတြက္ ထားသည္။ အဘြား သြားခ်င္ရာ သြားဖို႔
အတြက္တဲ့။ ကၽြန္ေတာ့္ အဘြား ဘယ္ေတြ သြားသနည္း။ လမ္းေဘးနတ္ပြဲသို႔၊
ဖဲ႐ုိက္သြားဖို႔ႏွင့္ ေဈးသြားေရာင္းဖို႔ ျဖစ္သည္။ စာေရးဆရာ ဒါ႐ုိက္တာ
ကုမၸဏီ ပိုင္ရွင္ႀကီး ဦးသာဓု၏ မိခင္သည္ နံနက္တိုင္း ဇိမ္ခံကားျဖင့္
သြားပါသည္။ သူ႔တြင္ ေဈးဗန္း အလြတ္တစ္ခု ပါသည္။ ေဈးသို႔ေရာက္ေသာ္ ထိုဗန္း
အလြတ္ထဲသို႔ ဟိုဆိုင္သည္ဆိုင္မွ သားငါးမ်ား၊ တိုလီမုတ္စ
ဟင္းသီးဟင္းရြက္မ်ားကို အေႂကြးယူၿပီး ေဈးထဲ လည္ေရာင္းေတာ့သည္။
ထိုအခ်ိန္တြင္ ဦးသာဓုသည္ ဇိမ္ခံကားေပၚ စီးကရက္ခဲရင္း သူ႔ အေမကို ထိုင္၍
ေစာင့္ေပးရွာသည္။ ကၽြန္ေတာ့္ မ်က္ျမင္ ျဖစ္ပါသည္။
“အေဖရယ္၊ အဘြားကို အလိုလိုက္တာ လြန္လြန္း ပါတယ္” ဟု ကၽြန္ေတာ္က က႐ုဏာေဒါေသာ ေျပာေသာအခါ အေဖက
“သားရဲ႕၊ မင္းဘြားဘြားကိုသာ မဟုတ္ဘူး၊ မင္းတို႔ကိုလည္း ေဖေဖ ဂ႐ုစိုက္တာပဲ၊
သားတို႔ကို ေဖေဖ တစ္ခ်က္ကေလး ႐ုိက္ဖူးသလား၊ ေျပာစမ္း၊ ေအး အဲသလို
ေဖေဖလုပ္ေနတာ ေနာင္ဘဝမွာ မင္းအဘြား ဝဋ္လည္မွာ စိုးလို႔ပဲ၊ မင္းတို႔
ယုံခ်င္ယုံ မယုံခ်င္ေန၊ ေနာက္ ဘဝမွာ အေဖက မိဘျဖစ္ၿပီး အေဖ့အေမက သားသမီး
ျဖစ္ခဲ့ရင္ ဒီဘဝ ဝဋ္ေႂကြးေတြ ျပန္လည္မွာကို ေဖေဖ သိပ္စိုးရိမ္တယ္” ဟု
ေျပာရွာပါသည္။
အေဖဆုံးခါနီး ေနာက္ဆုံး ထြက္သက္သည္ ကၽြန္ေတာ့္
လက္ေပၚမွာ ျဖစ္သည္။ အေဖသည္ ေဝဒနာကို ႀကိတ္မွိတ္ခံစား ႏုိင္သူသာ ျဖစ္သည္။
ေနာက္ဆုံးအခ်ိန္မ်ားတြင္ အေဖသည္ မခံမရပ္ ႏုိင္လြန္းမွ တစ္ခ်က္မွ်
ညည္းတြားပါသည္။
“အေမ” ဟူ၍ ျဖစ္ပါသည္။
---------
သုေမာင္
ေရႊအျမဳေတ၊ ဧၿပီ၊ ၁၉၉၉။
====
No comments:
Post a Comment