Sunday 8 May 2016

ေလးဦးသတၱဝါ (ေသာ္တာေဆြ)

ေလးဦးသတၱဝါ (ေသာ္တာေဆြ)
========================
ရြာတစ္ရြာဝယ္၊ အိမ္တစ္ခုတြင္ အဘိုးအိုရယ္၊ သမီးပ်ိဳရယ္၊ ဝက္တစ္ေကာင္ရယ္၊ ေခြးေလးတစ္ေကာင္ရယ္ ရွိ၏။
အဘိုးအိုမွာ အသက္ ၆၀ ေက်ာ္ၿပီ။ လူက်န္းမာသည္ ဆိုရေသာ္လည္း ဇရာျဖင့္ ပိန္ေျခာက္ကာ အ႐ိုးေပၚ အေရတြန္႔ေနသည္။ သမီးပ်ိဳလည္း ဖခင္နည္းတူ ႀကံဳလွီလွ၍ အပ်ဳိဟုဆိုေသာ္လည္း သူ႔အသက္ကို ခန္႔မွန္းရန္ပင္ ခဲယဥ္းသည္။
ဝက္ကား လူမ်ား အသားအေရ ခန္းေျခာက္သေလာက္ ဝက္က ဆူၿဖိဳးသည္။ ပိႆာ ၅၀ ေက်ာ္ၿပီဟု တြက္ဆရသည္။ ေခြးငယ္ကမူ ဝက္ကႀကီးသည္ႏွင့္အမွ် အေကာင္ငယ္လွသည္။ အသက္ေၾကာင့္ မဟုတ္၊ သူ႔ပင္ကိုက အပုအညႇက္ကေလး ျဖစ္သည္။ သူသည္ ငါးခါလည္ေလာက္မွ် ရွိၿပီ ျဖစ္၍ ဝက္ထက္ ၄ ႏွစ္ေက်ာ္ ႀကီးသည္။ ဝက္ႏွင့္သူ ေတြ႕စက ဝက္က သူ႔ထက္ပင္ နိမ့္ေသးသည္။ အလ်ားတိုေသးသည္။ သို႔ေသာ္ ၃ လေက်ာ္မွ စ၍ သိသိသာသာႀကီး ကြာျခားလာခဲ့ရာ၊ ယခုဆိုလွ်င္ ဝက္က မိမိထက္ ႏွစ္ျပန္ျမင့္သည္။ အလ်ား သံုးဆမက ရွိသည္။
ဤအျဖစ္အပ်က္မွာလည္း ေခြးငယ္အဖို႔ အံ့ၾသစရာ မဟုတ္ေတာ့ေခ်။ သူ ဤအိမ္ေရာက္၍ ေခြးလားေျမာက္မွ ယင္းသို႔ ႀကံဳေတြ႕ရသည္မွာ ယခုခါ စတုတၳျဖစ္သည္။
သူ႔တြင္ တစ္ႏွစ္ တစ္ႏွစ္လွ်င္ တစ္ေကာင္၊ တစ္ေကာင္ေသာ ဝက္အေဖာ္ႏွင့္ ေနခဲ့ရသည္။ ပထမႏွစ္ (သူ႔သခင္မ်ား မွည့္ေခၚၾကသည့္ အတိုင္း) ‘ဖိုးစိန္’၊ ဒုတိယ ‘မဲႀကီး’ ၊ တတိယ ‘က်ားေမာင္’ ၊ ယခု အေကာင္မွာ ‘ေရႊမန္း’ ျဖစ္သည္။
ပထမဦးဆံုး အႀကိမ္ သူႏွင့္ဖိုးစိန္ ေတြ႕စက သူကလည္း ငယ္ငယ္၊ ဖိုးစိန္ကလည္း ငယ္ငယ္၊ အေကာင္ရြယ္တူခ်င္း သူက ဖိုးစိန္အေပၚ ဗိုလ္က်ဖို႔ ႀကိဳးစားခဲ့သည္။ သုိ႔ေသာ္ လူမ်ားက အခြင့္မေပး။ ဖိုးစိန္ႏွင့္ မိမိရန္ျဖစ္လွ်င္ မိမိကိုခ်ည္း ႏွိပ္ကြပ္ၾကသည္။ မိမိေဆာ္၍ ဖိုးစိန္ေအာ္သံၾကားလွ်င္ မိမိနာမည္ ‘ေမ်ာက္ညိဳ’ သို႔မဟုတ္ ‘ေဒါက္တို’ ကို ေအာ္ကာ ဆဲေရးျခင္း၊ ႐ိုက္ႏွက္ျခင္း၊ ပစ္ခတ္ျခင္း ျပဳၾကသည္။ ဖိုးစိန္က မိမိအား ႏွာေခါင္းႏွင့္ ေကာ္ပစ္လိုက္၍ ႏွစ္လိမ့္ သံုးလိမ့္ လိမ့္သြားသည္ကို ျမင္ၾကလွ်င္ကား “ကဲ … ေကာင္းသကြ၊ ေခြးမသား ကျမင္းထီးေကာင္” ဟု မိမိကို ဆဲေရးကာ ဖိုးစိန္ဘက္က ၾသဘာေပးၾကသည္။
အစာ ေကၽြးတာမွာလည္း မိမိကိုေတာ့ ျဖစ္ကတတ္ဆန္း၊ ထမင္းက်န္၊ ဟင္းက်န္ကိုမွ မွန္မွန္ မေပးၾက၊ ဝက္အဖို႔ေတာ့ က်က်နန က်ဳိ၍ အခ်ိန္မွန္မွန္ ေကၽြးၾကသည္။ အရိပ္တၾကည့္ၾကည့္ ေစာင့္ေရွာက္သည္။ ဝက္လူးရန္ သူ႔စိတ္ႀကိဳက္ ရႊံ႕ဗြက္ေရအိုင္လည္း လုပ္ေပးသည္။ အိမ္ေအာက္မွာ ညအိပ္ဖို႔ ဝက္ၿခံကေလးလည္း ေဆာက္ေပးသည္။ မိမိကိုျဖင့္ ဂုန္နီစုတ္ကေလးမွ် ခင္းမေပးၾက။ ျပာပံုကေလးမွ လုပ္မေပးၾက။ ေန႔လယ္ေန႔ခင္း အေၾကာင္းတစ္စံုတစ္ခုေၾကာင့္ မိမိေအာ္လွ်င္ ေဟာင္လွ်င္၊ နားညည္းသည္ဟု ဟန္႔တားၾကသည္။ ဆဲေရးၾကသည္။ ဝက္က အစာဆာတိုင္း တကၽြီကၽြီ သံဆိုး သံမွ်င္းႏွင့္ ေအာ္သည္ကိုကား သူတို႔ နားဝင္ခ်ိဳလွ၍ထင့္၊ ‘ဖိုးစိန္’ ဟုပင္ နာမည္မွည့္ေခၚ ထားလိုက္ၾကေသးသည္။
စင္စစ္ မိမိႏွင့္ဝက္မွာ အသံခ်င္းလည္း မိမိက သာသည္ ထင္ပါသည္။ အေနအထိုင္ အေမြးအမင္ခ်င္းမွာလည္း မိမိက ေသသပ္သန္႔ျပန္႔၍ ဝက္ဟာ အင္တန္ ညစ္ပတ္တဲ့ အေကာင္ပါ။ ႏို႔ၿပီး ဒီေကာင္ဟာ စားၿပီးအိပ္၊ အိပ္ၿပီးစား၊ အိမ္မႈအတြက္ ဘာမွ် ေဆာင္ရြက္သည္ မဟုတ္။ မိမိမွာ ညမႈညတာသာမက ေန႔လယ္ေန႔ခင္း ၿခံတြင္း ႏြား ဘာ ဝင္လွ်င္လည္း ေဟာင္ပါသည္။ လိုက္ကိုက္ပါသည္။ သို႔ပါလ်က္ မိမိကိုေတာ့ မ်က္ႏွာသာ မေပးၾက။ ဟို … အစာကုန္ ေျမေလး အေကာင္ကိုသာ ဂ႐ုတစိုက္ ျပဳစုၾကသည္။
ၾကာလတ္ေသာ္ … သူသည္ ဝက္ကို ဂုဏ္ၿပိဳင္ ဓနၿပိဳင္ မျပဳေတာ့ဘဲ အေလွ်ာ့ေပးလိုက္ကာ ဝက္ႏွင့္ သင့္ျမတ္ေအာင္ ေခ်ာ့ေမာ့ ေပါင္းသင္းရေတာ့သည္။ ဤသည္ပင္လွ်င္ မိမိအဖို႔ အခြင့္အေရးေကာင္း ျဖစ္လာေလသည္။
အေၾကာင္းမွာ သူႏွင့္ဝက္ သင့္သင့္ျမတ္ျမတ္ ပြတ္တီးပြတ္သပ္ ေနတာျမင္လွ်င္ လူေတြက သေဘာက်ၾကသည္။ ဖိုးစိန္ ၾကည္ျဖဴလွ်င္ သူက ဝက္စာကို ႏႈိက္စားဦးေတာ့ လူေတြက ဘာမွ် မေျပာေတာ့။ ဝက္စာ ဝင္စားရသည္မွာ ဖြဲႏုႏွင့္ ဆန္ကြဲ က်ဳိထားတာ ျဖစ္လင့္ကစား ပုဇြန္ ငါးပိနံ႔ ပါ၍ သူႏွစ္သက္သည္။ သူ႔ကိုေကၽြးေသာ အစာထက္ ေကာင္းသည္။ အေၾကာင္းမွာ သူ႔ေကၽြးေသာ အစာတြင္ တစ္ခါတစ္ရံ ထမင္းဖတ္ဟင္းဖတ္ မပါဘဲ ထမင္းေရခ်ည္း ျဖစ္ေနတတ္သည္။ သို႔ႏွင့္ သည္ဝက္ကို ေက်းဇူးတင္၍ မိတ္ေဆြေကာင္း အျဖစ္ႏွင့္ ဆက္သြယ္ရေလသည္။
ေနာက္ေနာင္တြင္ကား သူသည္ အေတြ႕အျမင္ျဖင့္ ဝက္ႏွင့္မိမိ အမ်ိဳးစားနား၊ အဘိုးသားနား၊ ကြဲျပားပံု သိရွိလာေလသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဒုတိယႏွစ္ ဖိုးစိန္မရွိသည့္ေနာက္ ေရာက္လာေသာ ‘မဲႀကီး’ ေခၚ ဝက္နက္ကေလးကို ဖိုးစိန္တုန္းကလို ရန္သတၱ႐ု မျပဳေတာ့ဘဲ ေခ်ာ့ေမာ့ ေပါင္းသင္း ရေလသည္။
တစ္ႏွစ္မွ ႏွစ္ႏွစ္ ေက်ာ္လြန္လာသည္၌ကား သူသည္ ႀကီးမွီ၊ ငယ္ခ်ီဆိုေသာ သေဘာတရားကိုပင္ နားလည္လာကာ၊ တတိယႏွစ္ ေပါင္းသင္းရေသာ ‘က်ားေမာင္’ ကို ဝက္ငယ္ကေလး ဘဝက ယုယ ေစာင့္ေရွာက္ခဲ့သည္။ ဝက္က မိမိထက္ ႀကီးျပင္းလာေသာ အခါ၌ လဲေလ်ာင္းေနေသာ ဝက္၏ ကိုယ္ခႏၶာေပၚ တက္၍ အိပ္သည္။ ေန႔လယ္ေန႔ခင္း ပူျပင္းေသာ အခါမ်ား၌ ရႊံ႕လူးထားေသာ ဝက္၏ ဝမ္းဗိုက္ျပင္ႀကီးေပၚ တက္၍ အိပ္ရသည္မွာ မ်ားစြာ စည္းစိမ္ရွိလွသည္။
မိမိ၏ ဘဝတာမွာ ႏွစ္စဥ္ႏွစ္တိုင္း ဝက္တစ္ေကာင္၊ တစ္ေကာင္ႏွင့္သာ သင့္တင့္ေအာင္ ေပါင္းသင္း ေနထိုင္ခဲ့ရသည္။ အိမ္ရွိဝက္ႏွင့္ မေပါင္းသင္းခ်င္၍ အျခားက ဘဝတူေတြ ေခြးမ်ိဳးထဲ ဝင္မည္ဆိုလည္း မျဖစ္၊ မိမိမွာ ေခြးစဥ္မမွီ၊ ေခြေတာမတိုးႏိုင္ေသာ ေခြးပု၊ ေခြးညႇက္ကေလး ျဖစ္သည့္အတြက္ အျခားအေကာင္မ်ား၏ အႏွိပ္အစက္ကိုခ်ည္း ခံရမည္တည္း။ ထို႔ျပင္ အိမ္ကဝက္ႏွင့္ သင့္တင့္ျခင္းမွာ၊ ဝက္စာကိုလည္း ဝင္၍စားရသည္ မဟုတ္တံုေလာ။ မိမိအတြက္ ဝမ္းေရး ဖူလံုေလသည္။ ဝက္စားခြက္ထဲ သူလို ေခြးငယ္တစ္ေကာင္ ဝင္စားသည္မွာ ဘာမွ် မေတာင္းတာေခ်။ ေခြးႏွင့္ဝက္ သင့္သင့္တင့္တင့္ ေနသည္ကိုပင္ သူတို႔အရွင္ မိန္းမပ်ဳိႏွင့္ အဘိုးအိုက သေဘာက်ေတာ့သည္။
ေတာရြာေဒသ၌ ဝက္ေမြးျမဴသည္မွာ မရွိဆင္းရဲသားတို႔၏ ေခၽြးနည္းစာကို ေန႔စဥ္ စုေဆာင္းျခင္းပင္ ျဖစ္ေလသည္။ ႏွစ္လသား၊ ႏို႔ခြဲ၊ ငါးပိႆာမွ်ရွိေသာ ဝက္ကေလးကို ၃-၄ လ၊ ၈ လမွ် ေမြးေကၽြးလိုက္ပါက ပိႆာ ၅၀ ေက်ာ္ျဖစ္လာသည္။ ေကၽြးရေသာအစာမွာ အမ်ားအားျဖင့္ ဖြဲႏုႏွင့္ ဆန္ကြဲ ျဖစ္သည္။
ေတာရြာက မရွိဆင္းရဲသား တစ္အိမ္ေထာင္အား တစ္ေန႔လွ်င္ ငါးျပားေစ့ တစ္ေစ့ စုပါဆိုက ခဲယဥ္းလွေပမည္။ သူတို႔အိမ္၌ ဝက္ရွိေနပါက၊ ဆယ္ျပား ဆယ့္ငါးျပားဖိုးမွ် ရွိေသာ ဖြဲဆန္ကြဲကို တစ္ေန႔ ႏွစ္ခါ ေကၽြးရေပမည္။ မေကၽြးခဲ့ေသာ္ သူတို႔ စုဗူးေကာင္က တေက်ာ္ေက်ာ္ ေအာ္လတၱံ႔။ ဝက္စာေကၽြးရသည္မွာလည္း ဝက္ႀကီးလာေလေလ၊ မ်ားေလေလ ျဖစ္သည္။
ထို႔ေၾကာင့္ မရွိဆင္းရဲသားတို႔အဖို႔ ေကာင္းေသာ လုပ္ငန္းတစ္ရပ္ျဖစ္ေခ်သည္။
သို႔ေသာ္ … “ပ်ားဖြပ္ - သားထိုး” ဆို႐ိုးစကားျဖင့္ ဗုဒၶဘာသာဝင္တို႔ တတ္ႏိုင္သေလာက္ ေရွာင္ၾကဥ္ၾကသည္။ ဝက္ကို ေမြးျမဴရသည္မွာ အျခားတိရစာၦန္ႏွင့္ မတူ၊ သူ႔အသားကို စားသံုးရန္ ရည္ရြယ္ရင္း ရွိ၍၊ သူ၏ ကိုယ္လံုးကိုယ္ထည္ကို ၾကည့္႐ႈ တြက္ဆေနတတ္ေသာေၾကာင့္ ေန႔စဥ္ႏွင့္အမွ် အကုသိုလ္ရသည္ဟု ဆိုၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ထိုအကုသိုလ္ကို မေရွာင္ႏိုင္ေလာက္ေအာင္ ဆင္းရဲသူမ်ားမွာသာ ဝက္ကို ေမြးျမဴၾက၏။
ေဖာ္ျပပါ အဘိုးအိုႏွင့္ မိန္းမပ်ဳိတို႔အိမ္မွာ ႏွစ္စဥ္ ဝက္တစ္ေကာင္ တစ္ေကာင္ ေမြးျမဴခဲ့ရသည္မွာ ကာလၾကာခဲ့ေပၿပီ။ တစ္ႏွစ္လွ်င္ တစ္ေကာင္သာမက၊ တစ္တက္စားလည္း ၾကက္သြန္၊ ႏွစ္တက္စားလည္း ၾကက္သြန္ ဆိုသကဲ့သို႔ ပို၍ပင္ ေမြးခ်င္ပါေသးသည္။ သို႔ေသာ္ သူတို႔ မတတ္ႏိုင္ပါ။ ဤတစ္ေကာင္ေတာင္မွ တစ္ခါတစ္ရံ ေန႔စဥ္ ဝက္စာကို ခဲယဥ္းေနၾကပါေသးသည္။
အဘိုးအိုႏွင့္ မိန္းမပ်ဳိ လုပ္အားမွာ သူတို႔စားသည္ထက္ ေန႔စဥ္ ဝက္တစ္ေကာင္အတြက္ တယ္ၿပီး မလြယ္ကူလွေခ်။ အဘိုးအိုမွာ ဇရာေထာင္း၍ ပင္ပင္ပန္းပန္း အလုပ္ၾကမ္းမလုပ္ႏိုင္ေတာ့ အိမ္က ဗာဟီရကေလးမ်ားႏွင့္ တစ္ႏွစ္လွ်င္ တစ္ခါ ႏွစ္ခါဆိုသလို သူ႔ရာသီေပၚခိုက္၊ လယ္ႀကိဳလယ္ၾကား၊ ခ်ံဳႀကိဳခ်ံဳၾကား၌ ထန္းပင္ေပါက္ကေလးေတြ ရွာကာ၊ ထန္းလက္ကေလးေတြခုတ္၍ ထန္းေလွ်ာ္ႏုကေလးေတြ ခြာၿပီး ေရပံုးႀကိဳး အစ၊ ႏြားနဖားႀကိဳး အစ က်စ္၍ ေရာင္းသည္။
သမီးပ်ဳိမွာလည္း ပ်ဳိရြယ္သူဟု ဆိုရေစကာမူ၊ ပိန္ပိန္ကပ္ကပ္ မီးယပ္သယ္ကေလး ျဖစ္၍ တျခားဆင္းရဲသူမေတြလို ဘာမဆို ႀကံဳရာ လုပ္လိုက္မဟဲ့ဆိုေသာ အင္အားမ်ိဳး မရွိ၊ အိမ္မွာ တကုတ္ကုတ္ႏွင့္ ရက္ကန္းခတ္ျခင္းသာ ျပဳႏိုင္သည္။ ဤလို မီးယပ္သည္က အေညာင္းထိုင္ရေတာ့၊ မၾကာခဏ နာမက်န္းျဖစ္တတ္သည္။ ယင္းသို႔ သမီးအလုပ္ပ်က္လွ်င္ ဖခင္၏ နဖားႀကိဳးႏွင့္ ေရပံုးႀကိဳးကလည္း ထာဝစဥ္ အားကိုးရသည္ မဟုတ္ေသာေၾကာင့္ သူတို႔မွာ စားေရးေသာက္ေရးအတြက္ အခက္အခဲေတြ႕ေလသည္။ ဤအခါ၌ ၎ျပႆနာကို ေျဖရွင္းေပးသူမွာ ဝက္သတၱဝါသာ ျဖစ္ေတာ့၏။
အေၾကာင္းမွာ ဒီဝက္ ရွိေနေသာေၾကာင့္ အေႂကြးယူ၍ ရသည္။ ေခ်း၍ ငွား၍ ရသည္။ ဝက္က ေငြျဖစ္ခ်ိန္တန္လွ်င္ ျပန္ေပးပါမည္ဟု အာမခံႏိုင္သည္။ သို႔မဟုတ္လွ်င္ကား၊ သူတို႔ သားအဖမ်ဳိးကို ဘယ္သူမွ် လက္လြန္ခံၾကမည္ မဟုတ္ေခ်။
ထို႔ေၾကာင့္ ဤေဂဟာရွိ ေလးဦးသတၱဝါအနက္ ဝက္သည္ အေရးပါ အရာေရာက္ဆံုးေသာ အေကာင္ျဖစ္သတည္း။
အဘိုးအိုသည္ သမီး မၾကာခဏ ေနထိုင္မေကာင္း ျဖစ္သည္ထက္၊ ဝက္၏ က်န္းမာေရးကို ဂ႐ုစိုက္ရသည္။
သမီးသည္ အေဖအို ထမင္းစားပ်က္သည္ထက္ ဝက္အစာစား နည္းမွာကို စိုးရိမ္ရသည္။
ေဒါက္တို-ေမ်ာက္ညိဳမွာလည္း လူသခင္မ်ားထက္ ဝက္ႏွင့္ အဆင္ေျပဖို႔ အေရးႀကီး၏။ သို႔မွသာ သူ အစာဝေအာင္ စားရေပမည္။
စင္စစ္ကား ဝက္သည္ စည္းစိမ္ရွင္ ျဖစ္၏။ သူသည္ ဘာမွ် အပူအပင္ အေၾကာင့္အၾက မရွိ။ စားၿပီး အိပ္၊ အိပ္ၿပီး စား၏။ ညေနခင္း ၿခံဝင္းထဲ ေလွ်ာက္လည္လွ်င္ ေဒါက္တို-ေမ်ာက္ညိဳက သူ႔နံေဘး ပြတ္သီးပြတ္သပ္ႏွင့္ အေစာင့္လိုက္၏။
အဘိုးအို၏ အိမ္မွာ သက္ငယ္မိုး ထရံကာ၊ ဝါးပိုးတိုင္ ၾကမ္းခင္း ျဖစ္၏။ အိမ္သက္သည္ ဆယ္ႏွစ္ေက်ာ္ၿပီ။ ဘယ့္ႏွယ္ ဝါးအိမ္က ဤမွ် ခံပါသေလာဟု ေမးဖြယ္ရွိ၏။ အနီးဆံုး ဥပမာႏွင့္ေျဖရေသာ္ “ငါ၏ ေပါက္ဆိန္သည္ အႏွစ္ အစိတ္ေက်ာ္ပါၿပီ။ အ႐ိုးဆယ္ခါႏွင့္ အသြားငါးခါသာ လဲရေသး၏” ဆိုသည္ႏွင့္ တူ၏။
အေၾကာင္းမွာ ဝါးပိုးအိမ္တို႔ မည္သည္ ၃ ႏွစ္တစ္ခါ ျပန္ေဆာက္ရသည္ကို အဘိုးအိုက တစ္အိမ္လံုးဖ်က္၍ အသစ္မတည္ႏိုင္သည့္အတြက္ ေဒါက္ေထာက္ျခင္း၊ က်ားကန္ျခင္း၊ ၾကမ္းခင္းလဲျခင္း၊ ထရံေပါက္ဖာျခင္း၊ တိုင္လဲျခင္း စသည္ျဖင့္ ခ်ိဳ႕ယြင္းေသာ အရာကိုသာ တစ္ခုစီ ျပဳျပင္သြားေသာေၾကာင့္ ျဖစ္၏။
အိမ္မွာ သံုးပင္ရွစ္ခန္း ျဖစ္၍ မီးဖိုေဆာင္တြင္ ေျခရင္းဘက္က သတ္သတ္ထုတ္သည္။ ေခါင္းရင္းပိုင္းမွာ အလယ္က ထရံတားလိုက္၍ သားအဖႏွစ္ေယာက္ အိပ္စရာ အခန္းကိုယ္စီ ရ၏။ ေျခရင္းပိုင္းမွာ ေနာက္ဘက္က သမီး၏ ရက္ကန္းစင္၊ ေရွ႕ပိုင္းမွာ အဘိုးအို ထိုင္သည့္ ကျပင္၊ ေလွကားကို မီးဖိုေဆာင္က အိမ္ေရွ႕ဘက္ ယြန္းကြက္ေနေသာ အိမ္ဦးၾကမ္းျပင္မွာ ေထာင္၍ အထစ္ငါးထစ္ ရွိသည္။ အိမ္အဆင့္က မီးဖိုေဆာင္အဆင့္ထက္ တစ္ေတာင္ခန္႔ျမင့္သည္။
အိမ္၏ ေျခရင္းဘက္မွာ မီးဖိုေဆာင္ႏွင့္ ကပ္၍ မန္က်ည္းပင္ႀကီး တစ္ပင္ရွိသည္။ ေခါင္းရင္းဘက္မွာ မိုးအခါတြင္ ေျမရွင္က အသီးအပင္စိုက္ေသာ ၿခံက်ယ္ႀကီးျဖစ္သည္။ အိမ္ေအာက္မွာ ဝက္ၿခံ၊ မီးဖိုေဆာင္ၾကမ္းျပင္ေအာက္မွာ ရႊံ႕လူးအိုင္၊ အိမ္ေရွ႕တြင္ ဝက္စာခြက္တစ္လံုး၊ သစ္တံုးကို ထုထြင္းထားျခင္း ျဖစ္သည္။
သူတို႔အိမ္ကို သြား၍ၾကည့္လွ်င္ တအစ္အစ္ျမည္ေနေသာ ဝက္သံကို ၾကားရမည္။ မိန္းမပ်ိဳ၏ ရက္ကန္းသံကို နာခံရမည္။ ႀကိဳးက်စ္ေနေသာ အဘိုးအိုကို ျမင္ရမည္။ သို႔မဟုတ္ ကန္းစြန္းႏြယ္ေသာ္ လည္းေကာင္း၊ ပိန္း႐ိုးကိုေသာ္ လည္းေကာင္း၊ ငွက္ေပ်ာတံုးေသာ္ လည္းေကာင္း ဝက္စာစင္းေနသည္ကို ေတြ႕ရမည္။
“ဒီကန္စြန္းႏြယ္ေတြ၊ ပိန္း႐ိုးေတြ၊ ငွက္ေပ်ာပင္ဖတ္ေတြ ဝက္စာထဲ ထည့္က်ဳိတာက ဝက္အဖို႔ ပိုေကာင္းသလား” ဟု အဘိုးအိုကို ေမးၾကည့္ပါ။
“ဟ … ဘယ္ေကာင္းမလဲကြာ၊ ဖြဲနဲ႔ ဆန္ကြဲခ်ည္း မတတ္ႏိုင္လို႔ ျဖည့္ရတာပဲ။ ဒါေတြက ဝက္သား ပြတယ္ကြ၊ အခ်ိန္မစီးဘူး၊ တတ္ႏိုင္ရင္ ဖြဲႏုေတာင္ မထည့္နဲ႔၊ ဆန္ကြဲခ်ည္း ေကၽြးတာ ဝက္အခ်ိန္ပိုထြက္႐ံုေတာင္ မကဘူး၊ အသားကို က်စ္ၿပီး၊ စားလို႔ကို ေလးေလးပင္ပင္ ေကာင္းတယ္။ ခ်မ္းသာတဲ့ ကရင္ေတြဟာ သူတို႔အိမ္စားဝက္ ဆိုရင္ ဆန္ကို ေကၽြး ေမြးတာေပါ့ကြ။ အဲ … စားတဲ့အခါမွာလည္း သိပ္အေကာင္ မႀကီးရဘူး။ ပိႆာႏွစ္ဆယ္ထြက္ အစိတ္ထြက္ဟာ အေကာင္းဆံုးေပါ့ကြာ … ဘယ္ဒီ့ျပင္အသားနဲ႔ တူလိမ့္မတုန္း။ အဲဒီ ဆန္ေကၽြးေမြးတဲ့ ဝက္က်ေတာ့ မာက်စ္ၿပီးေတာ့ သံုးထပ္သားေတာင္ မကဘူး။ ေလးထပ္သားကြ စားလို႔ မအီဘူး။ ေလးေလးပင္ပင္နဲ႔ ခ်ဳိဆိမ့္ေနတာပဲ … ” ဟု သြားရည္က်စဖြယ္ ဝက္သားဋီကာကို ခင္းျပပါလိမ့္မည္။
အေၾကာင္းမွာ သူသည္ ငယ္စဥ္ ကာလသားဘဝက ေတာရပ္ေတာစာကို အေတာ္ပင္ ႏွ႔ံစပ္ခဲ့သည္။ ဝက္သားႏွင့္ စကားဆက္၍ အမဲသား အေၾကာင္းကို ေမးဦးမည္လား။
“ႏြားဟာ မတမ္းမ ၁၅ ပိႆာ၊ ၁၆ ပိႆာထြက္ဟာ အေကာင္းဆံုးကြ။ ဒါမွလည္း ႏြားေမြးအေရာင္နဲ႔ ေမြးတို၊ ေမြးရွည္လိုက္ ကြာေသးတယ္။ ႏြားက်ား စားမေကာင္းဘူးကြ။ ႏြားနီ၊ ႏြားဝါ၊ ႏြားညိဳ အေမြးရွည္ရင္လည္း မေကာင္းဘူးကြ။ ႏြားအေမြးတို၊ အေရပါးၿပီး ႀကိမ္ဆတ္တဲ့ ႏြားမွ စားေကာင္းတယ္။ ကုလားေတြေတာ့ ႏြားနက္ကို ႀကိဳက္ၾကတယ္။ ႏြားနက္က ဒီ့ျပင္ႏြားသားေတြထက္ ေလးပင္သတဲ့ကြယ္ … ”
အဘိုးအိုမွာ ေရွးယခင္က ႏြားပြဲစား လုပ္ခဲ့ဖူး၍ ႏြားသတ္ကုလား၊ ကုလားသူေဌးမ်ားႏွင့္ ေပါင္းသင္းခဲ့သျဖင့္ ႏြားအေၾကာင္းသာမက အမဲသားအေၾကာင္းကိုပါ နားလည္ေလသည္။ အေျပာအဆို လည္ပတ္ရသည္ မဟုတ္ပါေလာ။ အဘိုးအိုမွာ ႏြားပြဲစားမွ ပထမတန္းထဲက ျဖစ္ခဲ့သည္။ သာမန္ (ႀကိဳးကိုင္) ပြဲစားသည္ ႏြားတစ္ေကာင္ အေရာင္းအဝယ္ တည့္လွ်င္၊ အၿမီးတစ္က်ပ္၊ ေခါင္းတစ္က်ပ္မွ် ရသည္။ အဓိပၸာယ္မွာ ေရာင္းသူဆီက (အၿမီး) တစ္က်ပ္၊ ဝယ္သူဆီက (ေခါင္း) တစ္က်ပ္၊ ေပါင္း ႏွစ္က်ပ္ရသည္ကို ဆိုသည္။ အဘိုးအိုလို ပထမတန္းပြဲစားကား ႏြားရွင္ကို ႀကိဳက္ေစ်းျဖတ္ေပး၍ သူကပိုရေအာင္ ေရာင္းႏိုင္ေသာေၾကာင့္ ပြဲခမက ေငြရင္းမပါဘဲ အျမတ္ရလိုက္သည္။ ဤစဥ္၌ သူ႔မွာ ေငြစရႊင္လွသည္။ ၿမိဳ႕ေပၚက တ႐ုတ္ဆိုင္မ်ားတြင္ ေခါက္ဆြဲကို အရက္ႏွင့္ စားပြဲထိုင္ခဲ့သည္။ လူတစ္ေယာက္တြင္ တစ္သက္မွာ တစ္ခါ သူ၏ အေကာင္းဆံုး အခ်ိန္ႏွင့္ ႀကံဳႀကိဳက္တတ္ေပရာ ဤအခါသည္ အဘိုးအို၏ အခ်ိန္ေကာင္း ျဖစ္သည္။
ေနာက္ သူ တက္ရာမွ က်ရန္ အလွည့္ေရာက္ေသာ အခါကား ေႁမြဆရာသည္ ေႁမြႏွင့္ေသ၊ ေရကူးသမားသည္ ေရႏွင့္ ဒုကၡေရာက္ ဆိုဘိသကဲ့သို႔ သူလက္ထဲတြင္ ‘ႏြားေပါ့’ မိ၍ ေထာင္က်ေလသည္။ ‘ႏြားေပါ့’ ဆိုသည္မွာ ခိုးရာပါ ႏြားကိုေခၚသည္။
သူ ေထာင္ထဲေနစဥ္မွာ သူ႔ဇနီးကြယ္လြန္သည္။ သူ ေထာင္က လြတ္ေသာအခါကား၊ ႏြားပြဲစားအလုပ္မွာ ျပန္၍ မစြံေတာ့ေခ်။ အေၾကာင္းမွာ နာမည္ပ်က္လည္း ရွိသြားသည္။ လုပ္ငန္း အလွမ္းေဝးခဲ့ေတာ့ မိတ္ေဟာင္း၊ ေဆြေဟာင္းေတြလည္း ျပတ္သြားသည္။ ထို႔ျပင္ ေနာက္ေခတ္ တက္လူကေလးေတြ ၾကား၌လည္း သူ မတိုးႏိုင္ေတာ့ၿပီ။
ဤမွ သူယိုယြင္းခဲ့ရာ ယခုအခါမွာ ဆိုလွ်င္ ႏြားတစ္ေကာင္မွ ႏိုင္ႏိုင္နင္းနင္း မကိုင္စြမ္းႏိုင္ေတာ့ဘဲ အိမ္၌ သမီးကေလး လုပ္စာႏွင့္ ဝက္တစ္ေကာင္ကိုသာ အမွီသဟဲ ျပဳေနရေတာ့သည္။
တစ္ႏွစ္ တစ္ႏွစ္တြင္ တစ္ေကာင္ တစ္ေကာင္ေသာ ဝက္မွာ သူတို႔သားအဖ၏ အသက္ေသြးခဲ ျဖစ္သည္။ စိတ္ကူးေပါက္ရာ နာမည္ကေလးေတြ ေပး၍ ယုယစြာ ေမြးျမဴသည္။
ယခုႏွစ္ ဝက္၏ နာမည္မွာ ‘ေရႊမန္း’ ျဖစ္သည္။ ဝက္ကေလး အိမ္ေရာက္စအခိုက္ ၿမိဳ႕မွာ ေရႊမန္းတင္ေမာင္ ကသည္ႏွင့္ ႀကံဳႀကိဳက္၍ ရြာသူတို႔ ႏႈတ္ဖ်ားဝယ္ ေရႊမန္းတင္ေမာင္ နာမည္သီးသည္တြင္ ဤအမည္ကို မွည့္ေခၚလိုက္ျခင္းျဖစ္သည္။
သူတို႔သားအဖမွာ ဝက္ကို တိရစာၦန္တစ္ေကာင္ထက္ အိမ္သားတစ္ဦးသဖြယ္ ယုယခ်စ္ခင္စြာ ျပဳစုၾကေသာေၾကာင့္ ဝက္သည္ နာမည္ေခၚလွ်င္ လာတတ္သည္။ ကိုယ္ကို ပြတ္ေပး၍ ‘အိပ္ အိပ္’ ဆိုလွ်င္ ဝက္က တံုးလံုးလွဲခ်လိုက္သည္။ ဤမွ် လူႏွင့္ ရင္းႏွီးဘိ၏။ အဘိုးအိုက ‘သား’ ဟူ၍လည္း ေခၚသည္။
ေန႔စဥ္ သူတို႔ သားအဖႏွစ္ေယာက္ စကားေျပာရာမွလည္း ဤဝက္ပင္ အေရးႀကီးသည္။
“သမီးေရ … ဝက္စာက်ဳိၿပီးၿပီလား … ပုဇြန္ ငါးပိကေလးေတာ့ တတ္ႏိုင္သေလာက္ ထည့္ေပးပါကြယ္။ ဒီေကာင္က ငါးပိနံ႔ မပါရင္ တယ္မစားခ်င္ေတာ့ဘူး”
“အေဖေရ … ဒီေန႔ … ေရႊမန္း အစာစား နည္းတယ္။ မကုန္ဘူး။ ဘာေၾကာင့္မွန္း မသိဘူး”
“မေန႔က ေန႔ခင္းလႊတ္ၿပီး ေနပူထဲ ေလွ်ာက္လည္တယ္ … ႏွာမ်ား ပိတ္သလား … လာစမ္း … သား သား လာစမ္း … ”
ယင္းသို႔ႏွင့္ ေရႊမန္း ခ်မ္းသာစြာ ႀကီးခဲ့ရသည္။
ယခုဆိုလွ်င္ ေရႊမန္းသည္ ဤအိမ္ မေရာက္မီ ႏွစ္လ၊ အဘိုးအို လက္ထဲ ၇ လႏွင့္ ၉ လသားမွ် ရွိ၍ ပိႆာခ်ိန္ ၅၀ ေက်ာ္မွ် မွန္းဆရေလၿပီ။
အဘိုးအိုသည္ သူ႔ကိုၾကည့္၍ စဥ္းစားခန္း ဝင္ေလၿပီ။ အေကာင္ႀကီးသေလာက္ စားလံုးထြားလာ၍ ေရွ႕ဆက္ေမြးရန္ ခဲယဥ္းလာၿပီ။ သူ႔ျပ၍ အေႂကြးယူထားေသာ ေႂကြးရွင္မ်ားကလည္း ေမးၾက စမ္းၾကၿပီ။ ထို႔ျပင္ ဤအခ်ိန္သည္ စပါးေပၚခ်ိန္ ျဖစ္၍ ရြာသူရြာသားတို႔ ဝေျပာၾကသည္။ စပါးတစ္တင္း တစ္ပိႆာ တစ္တြဲေတာ့ မုဆိုးမကပင္ တစ္ခြဲဖိုး (၅၀)သားေတာ့ ဆြဲခ်ိမ့္မည္။
ထို႔ေၾကာင့္ အဘိုးအိုသည္ တစ္ခုေသာ ေန႔လည္ခင္း၌ …
“သမီးေရ … ခုညေန ဝက္စာ မက်ဳိနဲ႔ေတာ့” ဟု ေျပာလိုက္ေလသည္။
ညေနခင္းတြင္ ဓားဦးခၽြန္ေတြ ေျခသလံုးေမြးက်ေအာင္ ေသြး၍ ခါးထိုးထားေသာ လူရြယ္ႏွစ္ေယာက္ ေရာက္လာေလသည္။
အိမ္ေျခရင္းက မန္က်ည္းပင္ႀကီးေအာက္တြင္ သံပံုးႏွင့္ က်ဳိထားေသာ ေရေႏြးအိုးႀကီးက ပြက္ပြက္ဆူေနသည္။ မန္က်ည္းပင္ရင္းမွာ ႏွီးေခ်ာ ဖ်ာႏွစ္ခ်ပ္ ခင္းထားသည္။ အိမ္အဆင့္မွ ဝါးလံုးတန္းႀကီး ထိုးထား၍၊ ၾကမ္းစြန္းေပၚတြင္ ဝက္သားတြဲရန္ ႏွီးစည္းတင္ထားသည္။
အဘိုးအိုက ေရႊမန္းကို လည္ပင္းႀကိဳးခ်ည္၍ ဆြဲလာသည္။ ေဒါက္တိုက ေနာက္မွ ပြတ္သီးပြတ္သပ္ႏွင့္ ကပ္လိုက္လာသည္။ အဘိုးအိုက ပုဆိန္ကိုင္ထားေသာ တစ္ေယာက္ လူရြယ္လက္ထဲသို႔ ဝက္ႀကိဳးကို ကမ္းလိုက္ေသာအခါ၌ ေဒါက္တိုသည္ ေရႊမန္းေနာက္ကခြာၿပီး ေဆာင့္ေၾကာင့္ ထိုင္လိုက္၏။ လူယဥ္ေနေသာ ေရႊမန္းကား ဘာမွ်မသိရွာဘဲ ပုဆိန္ကိုင္ထားသူ၏ ေျခသလံုးကိုပင္ ႏွာေခါင္းႏွင့္ ပြတ္လိုက္ေသးသည္။ သူသည္ ဝက္ျပည္ေရာက္မွ လူ၏ အယုအယကိုသာ ခံခဲ့ရသည္ မဟုတ္ပါလား။ လူတို႔သည္ သူ႔အဖို႔ နဘယံဟု ေအာက္ေမ့ခဲ့သည္။
တစ္ခဏအတြင္း၌ကား ေရႊမန္းသည္ ကၽြီးခနဲ စူးစူးဝါးဝါး တစ္ခ်က္ေအာ္ၿပီး တံုးလံုးလဲသြားေလ၏။
ေဒါက္တိုသည္ ေဆာင့္ေၾကာင့္ထိုင္ ၾကည့္ေနရာမွ ဦးေခါင္းေစာင္းကာ နားရြက္တစ္ခ်က္ေပလိုက္သည္။
ဟိုယခင္ ပထမဦးဆံုးအႀကိမ္ သူေတြ႕ရတုန္းကမူ ဤသို႔မဟုတ္။ မိမိႏွင့္ တပူးတြဲတြဲႀကီးခဲ့ေသာ ဖိုးစိန္ကို ပုဆိန္ႏွင့္ ထုလိုက္ေသာအခါ မိမိကိုပါ သတ္ေတာ့မည္ထင္၍ ေအာ္ျမည္ကာ ေတာ္ရာသို႔ ေျပးၿပီး ပုန္းေနခဲ့၏။ ယခုကား … ဖိုးစိန္ၿပီး မဲႀကီး။ မဲႀကီးၿပီး က်ားေမာင္၊ တစ္ေကာင္ၿပီးတစ္ေကာင္ ႀကံဳခဲ့ရၿပီျဖစ္၍ မိမိအတြက္ ေဘးအႏၲရာယ္ မရွိ႐ံုမက ထူးျခားေသာ အာဟာရကိုပင္ မွီဝဲရေတာ့မည္မွန္း သိေန၍ ေရႊမန္း၏ အသံႏွင့္အတူ လွ်ာကပါ သြားရည္ယိုလာေလသည္။
မၾကာမီ၌ကား ေရႊမန္း၏ ကိုယ္လံုးႀကီးသည္ ဖ်ာၾကမ္းေပၚတြင္ ျဖဴျဖဴေဖြးေဖြးႀကီး ျဖစ္သြားေလသည္။
အေမြး သဲလဲစင္ေသာ အခါ၌ ဝက္၏ ရင္ကိုခြဲၿပီး အူအသဲ(သည္း) တို႔ကို ထုတ္လိုက္သည္။
အနီးတြင္ လင္ပန္းႏွင့္အသင့္ ေစာင့္ေနေသာ မိန္းမပ်ိဳသည္ ဝမ္းတြင္းသား အခ်ိဳ႕ကို အိမ္ေပၚသို႔ ယူသြား၏။ ဤဝက္ကို လာ၍ ဖ်က္ေပးသူမ်ား ကိစၥအၿပီး၌ စားပြဲထိုင္ႏိုင္ရန္ ျမန္ျမန္ခ်က္ေပးရမည္။
ႏြားဖ်က္၊ ဝက္ဖ်က္ က်င္လည္သူႏွစ္ဦးက ခါးေတာင္းေျမႇာင္ေအာင္ က်ဳိက္လ်က္၊ ခြဲစိတ္ ခုတ္ျဖတ္၍ အ႐ိုးအသားမွ်ကာ၊ တစ္ပိႆာတြဲစီ တြဲၿပီး ဝါးလံုးတန္းမွာ ဆြဲသည္။
အဘိုးအိုသည္ ခ်ိန္ခြင္ကိုင္လ်က္ မိမိမွန္းဆခ်က္ ကိုက္ပါမည္လားဟု စိတ္ေစာေနသည္။
အိမ္ေပၚက မိန္းမပ်ိဳက ဟင္းအိုးကို မီးထိုးရင္း ဝက္သားဖိုးေတြ ရခဲ့ေသာ္ ေႂကြးဆပ္၍ ပိုေငြကို ဘာေတြညာေတြ သံုးလိုက္မည္ဟု စိတ္ကူးေနသည္။ ဟိုးယခင္ ပထမဆံုးအႀကိမ္တုန္းကမူ မိမိ တယုတယ ေကၽြးေမြးျပဳစုခဲ့ေသာ ဝက္ကေလး သတ္မွာကို မၾကည့္ရက္၊ မၾကားရက္၍ တျခားအိမ္သို႔ သြားေနခဲ့သည္။ အိမ္သားတစ္ေယာက္ ဆံုး႐ႈံးသည့္အလား တ႐ႈံ႕႐ႈံ႕ ငိုခဲ့သည္။ ဝက္သားကို လက္ဖ်ားႏွင့္မွ် မတို႔ခဲ့။ ယခုကား ဟင္းအိုးဆူပြက္၍ က်က္ေလာက္သည္၌ လက္ဦးလက္ဖ်ားပင္ ျမည္းလိုက္ေလ၏။
ဖိုးစိန္တုန္းက ေအာ္ေျပးၿပီး ပုန္းေနခဲ့ေသာ ေဒါက္တိုလည္း ယခု ဝက္ဖ်က္သည့္ အနီးတြင္ ေရႊမန္း၏ အ႐ိုးစမ်ားကို ၿမိန္ေရယွက္ေရ ဝါးေနေလသတည္း။
--------
ေသာ္တာေဆြ
(သတၱဝါတုိ႔၏ သံသရာ)

No comments:

Post a Comment